Sygeplejersken 2010 nr. 16, s. 58-60

Humanistisk psykiatri når den er bedst

Sverker Belin

Relation før metode

Akademisk Forlag 2010
208 sider - 269 kr.

Sy-2010-16-bog%20(1)Hvis du er ansat på en psykiatrisk afdeling og føler dig smittet af en psykiatrisk patients dårlige humør, manglende samarbejdsvilje og generelt negative ageren, så få hjælp her. For arbejdet med psykiatriske patienter er ofte udmattende, man kan blive syg, og der er ingen hurtige kure.

Belin beskriver i bogen, hvordan personalet i de psykiatriske afdelinger kan arbejde med de vanskeligste patienter. Relation først, dernæst vælges metoderne til at arbejde med patientens svære problemer. Men det kræver god tid, hvis man skal arbejde ud fra Belins metoder. Det kan vare flere år, før behandleren har en relation, så patienten føler sig tryg og åbner op. Det kan tage 10 år, før patienten er fri af sin isolation og kan vende sig mod verden.

Bogen er spækket med patienthistorier, hvor Belin detaljeret og systematisk analyserer indgangen til patienten, så relationen etableres til en terapeutisk alliance. Hans pointe er, at patienten kun kan profitere af behandlingen, hvis der er en bæredygtig relation, da den er fundamentet for at forstå patientens symptomer, lidelse og ensomhed. Patienthistorierne er godt valgt. Det er virkelig svære sager, hvor Belin med stil forklarer de vanskeligheder, der er med blot at forstå patienten. Men patienterne i bogen fik hjælp, indsigt og forståelse for egne symptomer og adfærd.

Behandleren er i konkurrence med patientens indre mytiske, psykotiske relation. Den del er i særlig grad ekspliceret. Godt for det. For det er vanskeligt at forstå patientens loyalitetskonflikt, da patienten skal slippe den indre relation. For patienten er det meget angstprovokerende at miste den kendte relation i det indre kaos, hvor ond den end måtte være. Patienten skal i tillid til behandleren tro på, at denne ikke svigter, som andre betydningsfulde primærpersoner tidligere har gjort. Behandleren skal fremtræde klar og tydelig for at få en relation til meget psykotiske patienter, hvor de får et reelt tilbud om behandling indeholdende hjælp til at forstå sig selv og den invaliderende sygdom.

Belin har ret. Han taler i mange henseender det etablerede midt imod, dybt forankret i det psykodynamiske udgangspunkt. Det er befriende. Man får i psykiatrien ikke patienterne ud af et af deres helt grundlæggende problemer, isolation og ensomhed, med psykofarmaka alene. Medicin giver ikke indsigt. Det fjerner i bedste fald de iøjnefaldende symptomer.

Denne bog handler om humanistisk psykiatri, når den er bedst. Det er godt for det personale, der er smittet med patienternes mismod, angst og defensive adfærd, da undervisning og ikke mindst supervision er midlet, der kan beskytte og helbrede personalet. Men det er også godt for de syge. Problemet er, at det er langsommeligt og dyrt. Krav om hurtige danske patientforløb passer ikke rigtigt ind her. En alternativ vej gives i denne bog. Den skal og kan kun anbefales.

Af Jørgen Bendsen, psykiatrisk sygeplejerske, MI.

Til både læg og lærd

Jes Gerlach og Per Vestergaard

Psykofarmaka

Psykiatriens Forlag 2010
328 sider - 295 kr.
Sy-2010-16-bog%20(3)Psykiatrifondens udgivelser henvender sig til hele befolkningen. Formålet er at udbrede kendskabet til psykiske sygdomme, årsager, forebyggelse og behandling på baggrund af de nyeste forskningsresultater ud fra en overbevisning om, at viden er grundlaget for udvikling og helbredelse. Viden kan forhindre mytedannelser, f.eks. om overdrevent positive virkninger af medicin (lykkepiller) eller det modsatte om skader og bivirkninger. Viden er nødvendigt for såvel de professionelle i behandlingspsykiatrien og socialpsykiatrien, som for patienter, brugere og pårørende, skoler og andre undervisningsinstitutioner samt politikere og presse.

Denne opdaterede 2. udgave af "Psykofarmaka" formår på en forståelig og overskuelig måde at beskrive de mest anvendte former for psykofarmaka, dvs. antipsykotika, antidepressiva, stemningsstabiliserende og angstdæmpende medicin. Derudover gennemgås de centralstimulerende midler med fokus på behandling af ADHD, ligesom misbrugsbehandling, behandling af demens, spiseforstyrrelser og personligheds-forstyrrelser sættes under lup.

En åbenlys risiko ved at have så bred en målgruppe blandt læserne kan være, at niveauet enten bliver for højt eller for lavt. Ingen af delene er tilfældet her. Bogen kan læses af både fagfolk og lægfolk. Den er skrevet i et let tilgængeligt sprog uden at være overfladisk. Og for de særligt interesserede eller fagligt kyndige er der afslutningsvis nogle kapitler om psykofarmakas virkning på det molekylær-biokemiske plan. Hvordan virker medicinen i kroppen" Hvordan påvirker den biologien og psyken" Hvordan bliver lægemidlerne optaget og udskilt i organismen og herunder lægemiddelinteraktioner".

Forfatterne angriber emnet fra flere vinkler og inddrager også aspekter som patientens subjektive oplevelse af behandlingen, kompliansproblemer og livskvalitet. Faktorer, der er væsentlige at tage i betragtning, når medicin er en del af behandlingen.

Alt i alt giver bogen et fortræffeligt overblik over de medikamentelle behandlingsmuligheder og -begrænsninger, vi i dag råder over i psykiatrien. Sideløbende orienteres om de særlige kendetegn, der er ved de forskellige diagnoser, og hvilke forholdsregler der gør sig gældende i forbindelse med medicineringen.

Bogen vil uden tvivl kunne opdatere og bibringe megen ny viden til sygeplejersker, der arbejder professionelt med mennesker med sygdomme inden for de nævnte diagnosegrupper. Indlysende nok i psykiatrien, men mon dog ikke der også på somatiske afdelinger indlægges patienter i antidepressiv eller angstdæmpende behandling" For ikke at tale om plejehjemssektoren.

Bogen kan naturligvis læses fra A-Z, men er også særdeles velegnet som opslagsbog, hvor man kan nøjes med de relevante afsnit.

Af Sonja Bech, afdelingssygeplejerske.

Nyttig bog om fysisk aktivitet hos unge skizofrene

Ane Moltke

Kroppens ambivalens. Skizofreni, fysisk aktivitet og motivation

Frydenlund 2010
198 sider - 269 kr.
Sy-2010-16-bog%20(2)Bogen handler om at skabe lyst til øget fysisk aktivitet hos unge med skizofreni. Forfatteren Ane Moltke, der er afspændingspædagog og master i voksenuddannelse, fremhæver arbejdet med afdækning og nedbrydning af barrierer og styrkelse af motivation hos patienten som centrale temaer i forandringsprocessen.

Bogen præsenterer forholdet mellem symptomer på skizofreni og fysisk aktivitet. Vrangforestillinger, kognitive forstyrrelser og negative symptomers betydning for nedsat fysisk aktivitet fremhæves. Det understreges, at skizofrenisymptomernes kropslige aspekt kan rumme en læderet opfattelse af kroppen. Forfatteren præsenterer et syn på kroppen, der rummer fysiologiske, mentale og oplevelsesmæssige aspekter.

Der argumenteres ud fra et kropsfænomenologisk helhedssyn inspireret af Merleau-Ponty, der står i modsætning til en klassisk opdeling af krop og psyke.-Begrebet ambivalens diskuteres, hvor patientens dilemma, der på den ene side rummer ønsket om kropslige aktiviteter og på den anden side rummer barrierer mod disse aktiviteter, fremhæves.

I kapitlerne om intervention fremgår det, at forandringsprocesser sjældent forløber lineært, men kan afhænge af at selve sygdomstilstanden kan svinge, og at symptomer derfor periodevist kan skabe barrierer for den fysiske aktivitet. Denne del af bogen inddrager tillige Miller & Rollnicks metode "motivationssamtalen". Metoden rummer en afklaring af ambivalensen, en styrkelse af patientens ønske om og bevægelse mod forandring samt støtte til, at forandring fremstår og tilrettelægges som en realistisk mulighed.

Bogen bygger på en kvalitativ undersøgelse med interview med patienter fra Opus (et ambulant behandlingstilbud til unge med debuterende psykotisk tilstand). Der veksles mellem praksisnære beskrivelser og refleksioner, teoretiske diskussioner og perspektiveringer, præsentation af relevant forskning samt praktiske anvisninger for intervention. Diskussionen mellem de praktiske og de teoretiske aspekter er en styrke ved bogen, det understreger emnets relevans og gør teksten til spændende læsning. Bogen fremstår som et grundigt og gennemarbejdet værk, der i sin argumentation kommer hele vejen rundt om emnet. Litteraturlisten, der også afspejler et solidt teoretisk grundlag, kan danne inspiration for yderligere læsning om bogens temaer.

Bogen har relevans for alle, der er interesseret i krop og bevægelse eller har psykisk sygdom inde på livet. For sygeplejersker er bogen særlig relevant for ansatte inden for socialpsykiatrien eller behandlingspsykiatrien, hvor specielt emnerne ambivalens, barrierer og motivation er væsentlige i tilrettelæggelsen af en intervention, der rummer målsætning om et øget fysisk aktivitetsniveau.

Af Christian Petersen-Bønding, sygeplejerske, cand.psych.

Skarp kvinde med skæbne og skrupler

Hannah Arendt

Eksistens og religion - tænkning mellem tradition og modernitet

Klim 2010
188 sider - 245 kr.

Sy-2010-16-bog%20(4)Mens der er en vis trængsel af grand old men i filosofien, er der meget langt mellem kvinderne. Men hvis nogen fortjener titlen som grand old lady i det 20. århundredes filosofiske og politiske teori, er det Hannah Arendt (1906-75). Både i sin egen tid og i nutiden er hendes begavede indsigt og skarpe analyser højt værdsatte.

Hendes jødiske herkomst tvang hende, trods familiens sekularitet, til at tænke anderledes end sine ariske kollegaer, og som 27-årig måtte hun flygte fra sit hjemland Tyskland til Paris og herfra videre til USA, da tyskerne i 1941 besatte Nordfrankrig. Hun følte sig tvunget til at gøre op med filosofien, fordi hendes filosofikollegaer ikke reagerede på konsekvenserne af den nazistiske undertrykkelse, men blot tilpassede sig.

Alligevel er det ikke mindst hendes teorier om filosofi, der har medvirket til den popularitet, hun har vundet posthumt. De problematikker, hun tumlede med, er stadig aktuelle, og hendes sproglige formuleringer ofte forbløffende nutidige og rammende. Arendt er svær at sætte i bås, og man kan diskutere, om det er politisk teori eller filosofi, hun bedriver, men primært tager hendes skriverier udgangspunkt i konkrete begivenheder og de dertil knyttede handlinger.

I øvrigt anglede Arendt ikke efter popularitet og var rystet over studenteroprøret i tresserne. Hun mente også, at feminismen var alt for domineret af private behov, som ikke fremmede fællesskabet og den dermed forbundne frihed til at handle. For det var den politiske handling, der primært interesserede hende. Ikke hvad mennesker gjorde for at tilfredsstille biologiske og sociale behov, men det de gjorde frivilligt for at skabe forandring.

Også denne samling af essays kredser, på baggrund af Immanuel Kants gendrivelse af en rationel tro på Gud, om menneskets mulighed for at bedrive politik og handle frit. Arendt kommenterer en række berømte filosoffer og forfatteres bidrag til debatten om, hvordan og hvornår mennesket kan handle i overensstemmelse med sin samvittighed. Vi præsenteres bl.a. for Heidegger, som Arendt havde et kortvarigt forhold til, og Jasper, som var hendes trofaste ven. Det mest interessante for den danske læser er måske de kapitler, hvor Hannah Arendt tager fat i Søren Kierkegaard og Karen Blixen.

Arendts aktualitet kan forklares med, at vi til stadighed forsøger at komme overens med den ontologiske usikkerhed, som Guds (påståede) død har forårsaget.

Tydeligt og kedeligt

Edgar H. Schein

Hjælp - om at tilbyde og modtage hjælp

Gyldendal Business 2009
223 sider - 299,95 kr.
Sy-2010-16-bog%20(5)Når der var ugler i mosen, valgte min tidligere chef ofte at søge hjælp hos Edgar Schein på personalemøderne. Når hans teorier om organisationskultur kom på bordet, hjalp det øjeblikkeligt. Nu er der udkommet en bog af Schein - om hjælp.

Edgar Schein har grundlagt kulturpsykologien. Han er amerikansk psykolog og professor i ledelse og nu godt 80 år gammel. Både i arbejde og i bøger kombinerer han sociologi, antropologi og socialpsykologi. Han har udgivet adskillige værker om organisationskultur, flere er oversat til dansk. Målet med denne bog, skrevet som et essay, er at fremme forståelse af hjælp og vores evne til at hjælpe.

Den bedste måde at hjælpe på er at inspirere andre til at gennemtænke og løse deres egne problemer. Ud fra den overbevisning gennemgår Schein forskellen på nyttig og unyttig hjælp. En grundig analyse af hjælperelationer, tillid og kommunikation. At hjælpe er et meget bredt begreb. Fra de små hjælpesituationer i hverdagen til mange forskellige professionelle ydelser.

Schein fik lyst til at skrive bogen efter mange års refleksion over hjælp til virksomheder, men specielt efter møde med sygehusbehandling, hjælp og mangel på samme i forbindelse med hustruens kræftsygdom og død.

Hjælpesituationens advarsler og anbefalinger bliver oplistet i punktform, hvilket gør budskabet tydeligt og kedeligt. Bogen kan fungere som en slags håndbog. Ifølge Schein indeholder hjælpens karakter, uanset situation, den samme sociale og psykologiske dynamik. Den hjælpsøgende positionerer sig både følelsesmæssigt og socialt et trin nede "one down" og hjælperen modsat "one up". Et snævert perspektiv, der forstyrrer min læsning af bogen. Det er umuligt for mig ikke at genkalde mig utallige situationer, hvor det har forholdt sig omvendt.

De mange cases forstyrrer ligeledes læsningen. De er hentet fra vidt forskellige sammenhænge, forkortet og overfladisk beskrevet, så læseren mister koncentrationen. Heldigvis rundes hvert afsnit af med et resumé, som bringer læseren på sporet igen.

Schein forsøger at favne hele hjælpefænomenet. Hans forankring er organisationsrådgivning, og det er tydeligt her, bogen er stærkest.

Bogens målgruppe er ikke præciseret, men sygeplejersker hører umiddelbart ikke til i den.

Af Jorit Tellervo, projektmedarbejder.