Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Patienter ønsker tæt tilknytning til deres kontaktpersoner

Personalekontinuitet giver patienterne en oplevelse af sammenhæng og tryghed, men patienterne har ikke nødvendigvis behov for at være knyttet til kun én bestemt person. Det viser undersøgelsen ”I trygge hænder?” Den peger på, at kontaktteam i nogle sammenhænge kan være en løsning på de eksisterende udfordringer med at få kontaktpersonordningen til at fungere.

Sygeplejersken 2010 nr. 18, s. 52-53

Af:

Line Holm Jensen, cand.soc.,

Annette Hallum Knudsen, sygeplejerske, cand.scient.san.

”Min kontaktperson er en, som jeg ved har fulgt mig helt fra starten. En, der ved, hvad der er foregået. Altså vores kemi, det spillede fantastisk godt. Og jeg har fået svar på alt, hvad jeg har spurgt om. Også de lidt mere triste spørgsmål.” (Citat brystkirurgisk patient).

Enheden for Brugerundersøgelser, Region Hovedstaden, har i foråret 2010 gennemført en kvalitativ undersøgelse af, hvad patienterne forstår ved at have en kontaktperson, samt hvad patienterne forbinder med sammenhæng og tryghed i deres indlæggelsesforløb.

Der deltog 18 patienter fra fire forskellige hospitalsafdelinger i undersøgelsen, og der blev gennemført semistrukturerede interview og ét fokusgruppeinterview.

Bogstavelig opfattelse

Undersøgelsen viser, at ordet ”kontaktperson” tages ret bogstaveligt af patienterne – idet de forstår kontaktperson som en person, de har tæt kontakt med. Derudover forstår patienterne kontaktpersonen som én:

  • der følger dem fra starten, og som har ansvar for deres forløb
  • som de kan føle sig trygge ved
  • der læser deres journal og ved, hvad der foregår med dem under indlæggelsen
  • aom de kan kontakte med spørgsmål
  • de kan knytte sig til, så de ikke føler sig alene i sygdoms- og behandlingsforløbet
  • de kan tage kontakt til efter udskrivelsen.

Kontaktlægens rolle uklar

Det er generelt sygeplejerskerne, patienterne har størst kontakt med under indlæggelsen eller ved deres ambulante besøg. Derfor er det også mest klart for patienterne, hvad kontaktsygeplejersken kan hjælpe med, idet sygeplejerskerne i forvejen tager sig af det praktiske og hverdagstingene. Derimod er det for nogle mere uklart, hvad kontaktlægens rolle er. Flere af patienterne efterlyser en præcis beskrivelse af, hvad de kan forvente af deres kontaktpersoner.

Kontaktteam en mulig løsning

Flertallet af de interviewede patienter oplever deres kontaktpersoner som reelle kontaktpersoner og giver udtryk for, at de er tilfredse med disse. De få af patienterne, der ikke oplever deres kontaktpersoner som reelle kontaktpersoner, men blot som et navn på et stykke papir, er derimod langtfra positive over for det at have kontaktpersoner.

Det er væsentligt, at kontaktpersonerne er nogle, patienterne har tilbagevendende kontakt med, og som følger dem i deres forløb.

Patienterne er enige om, det er vigtigt, at det er det samme personale, de møder igennem deres forløb, da personalekontinuitet giver en oplevelse af sammenhæng og tryghed. Det er dog ikke ensbetydende med, at patienterne har behov for at være knyttet til kun én bestemt person blandt personalet – det kan også være en mindre gruppe af personale, der genkender patienterne og deres forløb og dermed er med til at skabe sammenhæng og tryghed. Sidstnævnte åbner mulighed for, at kontaktteam kunne være løsningen på de besværligheder, mange hospitalsafdelinger oplever med at få kontaktpersonordningen til at fungere i dagligdagen.

Det vil dog afhænge meget af, hvilken type forløb der er tale om, og om patienterne er indlagt i kort eller længere tid eller evt. har flere ambulante kontakter.

Line Holm Jensen og Annette Hallum Knudsen er ansat som evalueringskonsulenter i Enheden for Brugerundersøgelser, Region Hovedstaden.