Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Når patienten giver røde kinder

For mange studerende er det første møde med en patients nøgenhed omgærdet af stor blufærdighed, som kan forstærkes af manglende erfaring og tabu om f.eks. nedre toilette. Nutidens forestilling om den perfekte krop spiller også ind, mener lektor.

Sygeplejersken 2010 nr. 20, s. 16-23

Af:

Julie Winther Bengtson, journalist,

Christina Sommer, journalist

SY-2010-21-19a
Foto: Søren Svendsen 

Patienten skulle vaskes, men havde svært ved at trække vejret og skulle have hjælp til alt. Klinisk vejleder på Hjerte-, Lunge- og Karkirurgisk afdeling, sengeafsnit T1 på Odense Universitetshospital, Tenna Kjær, vurderede, at den unge sygeplejestuderende efter godt en måned i klinik var klar til opgaven, og hun gik i gang uden protest, mens Tenna Kjær så til fra sidelinjen.

”Men da hun kom til nedre toilette, bad hun mig om at tage over, for det havde hun ikke prøvet før,” fortæller Tenna Kjær.

Den erfarne sygeplejerske tog over, og da patienten igen lå i sin seng, tog Tenna Kjær en snak med den fremtidige kollega.
”Hun fortalte, at det havde været mere grænseoverskridende for hende, end hun havde forestillet sig. Hun havde tænkt meget på patientens oplevelse – her stod vi to, fuldt påklædte kvinder, mens patienten var helt nøgen, og det havde hun det dårligt med. Men jeg tror også, den studerendes egne grænser spillede ind,” siger Tenna Kjær.

Hun er bare en af flere sygeplejersker og kliniske vejledere, som Sygeplejersken har talt med om sygeplejestuderende og deres blufærdighed. Mange kan nikke genkendende til problematikken, deriblandt afdelingssygeplejerske Inge Aagaard,  Hjerte-, Lunge- og Karkirurgisk afdeling, sengeafsnit T1, Odense Universitetshospital.

”Bare det at skulle røre ved et andet fremmed menneske kan være svært for mange unge mennesker. Så at stå over for en nøgen patient og skulle hjælpe ham med at komme på toilettet eller basal sygepleje som nedre toilette og bad kan være ekstremt grænseoverskridende og tabubelagt,” siger Inge Aagaard.
 

Nøgne kroppe er private

Ifølge afdelingssygeplejersken er der flere blufærdige studerende på afdelingen i dag end for fire-fem år siden, og det kan skyldes, at nøgne kroppe er mere private i dag end tidligere.

”Unge er ikke vant til at se nøgne mennesker på samme måde, som min generation var. Jeg tror ikke, der er særligt mange 12-årige piger, der ser deres forældre nøgne derhjemme, og det italesættes heller ikke. Det er nok heller ikke intimpleje, mange tænker på som det første, når de søger ind på sygeplejerskeuddannelsen, men det er jo en vigtig del af plejen,” siger Inge Aagaard.

Studiekoordinator på sygeplejerskeuddannelsen i Esbjerg, Inge Højhus, har også bemærket en ændring i de studerendes adfærd. 

”Der er måske en tendens til en anden blufærdighed i dag end tidligere. Nogle har måske mindre frihed i forhold til deres kroppe. Derfor arbejder vi meget med det, før de kommer ud i klinik. I undervisningen bruger vi både teori og forskningsbaserede artikler, der kan give de studerende redskaber, som de kan bruge i praksis. F.eks. hvordan man kan tale med patienterne om den intime pleje,” fortæller hun.

En del kliniske vejledere påpeger, at de studerendes blufærdighed også afhænger af, hvilken joberfaring de har med i bagagen, bl.a. Annemette Bøttger, Geriatrisk afdeling G, Bispebjerg Hospital.

”Det kan være svært for en del unge piger at udføre intim pleje, især hvis de ikke har haft studierelevante job i hjemmeplejen eller på plejehjem. Men de fleste har talt om det på skolen og gjort sig nogle overvejelser, og det er første vigtige skridt. De tør også italesætte det over for os, især når vi kliniske vejledere er opmærksomme på at åbne op for en dialog om såvel deres som patienternes skrøbelighed i plejesituationen. Og de studerende går til opgaverne og patienterne med en stor ydmyghed og respekt, hvilket jeg godt kan lide,” siger hun og uddyber:

”Jeg lærer faktisk rigtig meget af den blufærdighed, mange studerende har. Jeg lærer af deres sarthed og følsomhed – er gardinerne nu trukket ordentligt for. Det er godt at blive husket på i en travl hverdag.”

Og netop det, at de studerende tør italesætte deres blufærdighed og bekymring i forhold til intim pleje, er en positiv udvikling, flere kliniske vejledere har bidt mærke i.

”Der er kommet mere litteratur og fokus på emnet, og både vi og de studerende er blevet bedre til at tale om det. Tidligere talte man ikke om, hvad mødet med en nøgen patient gjorde ved en, man skulle bare holde det ud, men i dag er der meget mere fokus på de studerendes blufærdighed, og hvad den gør ved dem. Nogle af dem har jo aldrig set en nøgen ældre mand før,” siger klinisk vejleder Rikke Lefevre, Akutmodtagelsen, Hvidovre Hospital.

Overskrider intimsfæren

Sygeplejerske og lektor på Sygeplejerskeuddannelsen i Århus, Karin Kjærgaard Bonde, har i mange år beskæftiget sig med intim pleje og mere specifikt hjælp til udskillelse af urin og afføring, bl.a. i sit speciale på kandidatuddannelsen i sygepleje ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet ved Aarhus Universitet.

Her undersøgte hun, hvordan patienter med afføringsinkontinens oplevede plejepersonalets hjælp, og hendes udgangspunkt for opgaven var netop de sygeplejestuderendes forlegenhed.

”Det er meget svært for de sygeplejestuderende at tale med patienterne om deres afføring og hjælpe dem med toiletbesøg og nedre toilette. Det er grundlæggende sygepleje og har måske derfor et skær af at være let, men det er det ikke.

Området er omgærdet af tabu, både fra personalets og patienternes side,” siger Karin Kjærgaard Bonde og fremhæver, at tabuiseringen også kommer til udtryk i, at der kun findes ganske lidt litteratur og forskning på området, især vedrørende afføringsinkontinens.

Der er flere grunde til, at intim pleje er så svært, siger hun.

”Det er et meget privat område i vores kultur, selv i familier lukker man jo døren, når man går på toilettet. Og intim pleje overskrider en normal intimsfære mellem mennesker. Derudover er det også i høj grad forbundet med seksualitet, som normalt er forbundet med emotionelle følelser, men det er det jo ikke i sygeplejen. Her drejer det sig om at imødekomme patientens behov for ordentlig hygiejne og velbefindende. Derudover er det også præget af en sammenhæng til at være barn. Det er et stort tab af kontrol, hvis man ikke selv kan udskille urin og afføring og vaske sig selv,” siger hun.

Lektoren er også enig i, at der er sket en ændring i samfundets opfattelse af kroppe og nøgenhed.

”Kroppen er på én gang mere udstillet i det offentlige rum, men også blevet mere privat. Den udstillede krop er perfekt, men det er de private kroppe sjældent, og det tror jeg kan gøre de unge mere blufærdige. Noget har i hvert fald ændret sig i mine 20 år som underviser. Tidligere vakte det f.eks. ikke væmmelse, at medstuderende havde hår på benene, når de f.eks. lavede øvelser i personlig hygiejne, men når vi har lignende øvelser i dag, kan jeg se, at der ikke er mange hår på benene.”

Som underviser gør hun alt for at forberede sine studerende på de mere intime situationer i  klinikken ved bl.a. at øve forskellige situationer på helkropsmodeller i færdighedslaboratoriet og italesætte emnerne i undervisningen.
 

Husk at tale om nedre toilette

Klinisk vejleder Tenna Kjær fra Odense Universitethospital har efterfølgende tænkt over, om den omtalte situation, hvor den studerende gav op ved nedre toilette, kunne være undgået. Og hun er kommet frem til, at hun som vejleder ikke kan tale for meget med de studerende om de mere intime plejesituationer.

”Som med alle andre studerende havde jeg jo haft en forventningssamtale med hende, før klinikperioden begyndte, og her kommer vi også altid ind på, om de har erfaring med basal sygepleje og nedre toilette. Men i den konkrete situation kunne jeg nok godt have talt endnu mere med den studerende om det, før hun skulle prøve det.”

Gode råd til sygeplejestuderende
  • Inddrag patienten, men overvej, hvad hun magter. F.eks. er risikoen for en urinvejsinfektion stor, hvis patienten med afføringsinkontinens ikke bliver helt ren.
  • Spørg ind til, hvordan patienten har det, og forklar, hvad der skal ske og hvorfor.
  • Skærm ordentligt af, og luft ud.
  • Tal situationen godt igennem med den kliniske vejleder, få talt om, hvad der er svært, og ikke mindst hvad der var godt.

Kilde: Karin Kjærgaard Bonde.

Gode råd til kliniske vejledere
  • Italesæt emnet, prøv at fortælle den studerende, hvad hun kan møde.
  • Lad den studerende vide, at hun kan tale med dig om alt, når det kommer til blufærdighed.
  • Lad den studerende følge dig eller en kollega flere gange.
  • Følg og hjælp den studerende flere gange, før hun bliver sluppet løs alene.
  • Tal situationen igennem både før og efter, husk at fremhæve de positive ting.
  • Hjælp den studerende med at passe på sig selv, ikke alle patienter egner sig til at blive plejet af studerende.
  • Lad den studerende vide, at det kan være nødvendigt at sige fra, og at det er ok.

Kilder: Klinisk vejleder Charlotte Borg, Dermatologisk afdeling, Bispebjerg Hospital.

Læs mere

Karin Kjærgaard Bondes kandidatspeciale Når det private bliver offentligt.