Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

5 faglige minutter: De gode idéer venter bare på at blive set

”Når den stakkels svedende deltager i den varme stol må give fortabt og bruger sin livline til publikum, er svaret altid korrekt. Flere hjerner tænker helt enkelt bedre end én,” skriver fagredaktør Evy Ravn.

Sygeplejersken 2010 nr. 3, s. 70

Af:

Evy Ravn, fagredaktør, faglig sygeplejeleder

Hvad stiller man op med dobbeltdokumentation" Man opfinder naturligvis en kuglepen, der automatisk overfører håndskrevne notater til patientens/borgerens elektroniske journal.

Hvordan får sundhedsplejersker informeret småbørnsfamilierne om lus, når de trætte forældre pr. automatik smider al fotokopieret materiale i skraldespanden som det første, når de kommer hjem" Man udtænker en humoristisk sundhedsformidlende tegneserie uden løftede pegefingre, får fingre i en god tegner, søger kommunen om betaling af vedkommendes løn og laver en aftale med den lokale ugeavis om løbende at bringe en sundhedsformidlende tegneserie.

Hvorledes sikrer man, at den ikke-dansktalende patient og en dyr tolk ikke venter i timevis på den læge eller sygeplejerske, der skal samtale med patienten" Man bruger selvfølgelig tolkning via videokonference, så tolken først kaldes til "møde", når alle er klar.

Fællesnævneren for ovenstående er et problem, der skal løses, eller noget, der ikke fungerer optimalt. Kodeordet er innovation, og hvis nogen skulle være i tvivl, er sygeplejersker godt fremme i innovationsskoene. Det viser en lang række eksempler på kreative innovative løsninger fra sygeplejersker landet over præsenteret i projektet ?Velfærdsinnovation", arrangeret af Innovationsrådet og Ugebladet Mandag Morgen. Den 27. januar fik nogle af disse sygeplejersker mulighed for at præsentere deres innovative løsninger på en fællesdag under projektet.

Her var ledere, frontmedarbejdere og udviklingsansvarlige fra det offentlige og private arbejdsmarked samlet og i arbejdstøjet for at hjælpe hinanden med innovative løsninger på konkrete udfordringer, og vi fik syn for det, vi allerede ved i forvejen fra f.eks. tv-programmet "Hvem vil være millionær". Når den stakkels svedende deltager i den varme stol må give fortabt og bruger sin livline til publikum, er svaret altid korrekt. Flere hjerner tænker helt enkelt bedre end én.

Gode og brugbare innovative løsninger i forhold til sygeplejen kræver involvering af de virkelige eksperter med førstehåndsviden - sygeplejerskerne, patienterne og borgerne - og denne måde at tænke løsninger på udgør et mere end velkomment brud med den tidligere New Public Management-tankegang, der via stramme styreformer og bureaukratisering har tvunget de virkelige eksperters kreativitet og idéudvikling i knæ.

Men hvordan står det til med den innovative tilgang på din arbejdsplads" Er I vågne over for nye idéer, nye måder at udføre arbejdet på, inddrager I jeres brugere, og ved I, hvor I skal gå hen med de nye idéer" Eller lader I andre få idéerne for jer" Hvis det sidste er tilfældet, er det på tide at indføre en ny innovativ kultur med plads til idéudvikling og eksperimenter. Én måde at få alle de gode idéer, der bare ligger og venter på at blive set, frem i lyset kan være følgende: Bliv enige om, hvilken problemstilling I skal arbejde med, og hvad målet er.

Sæt ½ time af jeres personalemøde af. Invitér nogle patienter/beboere, og servér kaffe og tre gode vittigheder. Når latteren har lagt sig, skal der brainstormes på emnet - det er strengt forbudt at sige "nej, men" og "det har vi prøvet før". Alle idéer skrives ned, og I bliver enige om, hvornår I skal mødes igen for at sortere i idéerne ud fra f.eks. nogle økonomiske eller praktiske kriterier.

Efter 3-4 små møder har I sandsynligvis en bæredygtig idé, der tilgodeser både jer selv og jeres brugere, og som kan bringes videre til ledelsen. Men husk, at innovation ikke betyder, at man skal smide barnet ud med badevandet. Det gode fra det gamle skal med i det nye.

Klummen “5 faglige minutter” er en personlig tekst, som gør rede for sit indhold ved hjælp af fortællinger, skrøner, citater m.m. En klummeskriver skal ikke følge almindelige journalistiske krav om saglig, objektiv gengivelse af kendsgerninger.