Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Learning by Development

Model for et bachelorprojekt

Sygeplejersken 2011 nr. 14, s. 60

Af:

Louise Bruun, sygeplejerske

På 7. semester deltog jeg i et Learning by Developing-projekt (LbD) (1), udbudt af pædiatrisk ambulatorium på Kolding Sygehus. LbD er en finsk model, der bygger på samarbejde mellem uddannelse og praksis, hvor den studerende medvirker til konkret praksisudvikling og til at udvikle professionen igennem samarbejde mellem profession og uddannelse. Det betyder, at den studerende igennem sit bachelorprojekt får mulighed for at deltage i et autentisk udviklingsarbejde. Det skulle foregå gennem samarbejde imellem min vejleder, diabetessygeplejerskerne på pædiatrisk ambulatorium og mig selv som studerende.

Igennem empiriske undersøgelser blev det klarlagt, hvordan forældre til børn med nyopdaget diabetes kan føle sig trygge ved at varetage plejen af deres barn efter udskrivelsen fra Kolding Sygehus. Dette med fokus på det skriftlige materiale: Diabetesvejledning (2), som har til formål at sikre forældrenes tryghed. Flere forældre og tværfaglige samarbejdspartnere deltog i kvalitative undersøgelser for at klarlægge behovet for indhold i Diabetesvejledning. Det er tydeligt, at forældrenes og fagpersonalets behov ikke bliver dækket adækvat af indholdet i den nuværende mappe, derfor er en revideret mappe en nødvendighed, hvis formålet med denne skal opfyldes.

Igennem analyse bliver det tydeligt, at både forældrene og personale ønsker struktur og klare retningslinjer for Diabetesvejledning. Samtidig er det en nødvendighed at tage højde for de enkelte forældres læringsforudsætninger og mestringskompetencer, hvis en revideret Diabetesvejledning skal blive en succes. Dette vil munde ud i et produkt, hvor et gensidigt samarbejde tager udgangspunkt i forældrenes situation og kontekst og samtidig sikrer, at fagligheden er i orden ved brug af kliniske retningslinjer.

Ud over mindre kvalitative undersøgelser har bachelorprojektet (3) teoretisk belæg for revidering af Diabetesvejledning på pædiatrisk ambulatorium på Kolding Sygehus.

Jeg håber, andre sygeplejestuderende vil overveje et LbD-projekt, da motivationsfaktoren er stor. Samtidig vil jeg gerne sende en opfordring til praksis om at tilbyde LbD-projekter, fordi de herigennem får mulighed for at få kvalitetssikret deres arbejde igennem et bachelorprojekt.

Louise Bruun arbejder for tiden som frivillig på et børnehjem og ved Røde Kors, Pskov, i Rusland.

Litteratur

  1. Odgaard, Eva (2010) Learning by Developing – er et eksempel på, hvordan uddannelse og profession arbejder sammen om at udvikle professionsviden. I: Uddannelsesnyt, nr. 2, 21. årgang.
  2. Diabetesvejledning, Kolding Sygehus, kan rekvireres på pædiatrisk ambulatorium, Kolding Sygehus, diabetessygeplejerskerne.
  3. Bruun, Louise (2011) Diabetesvejledning – kan rekvireres på University College Lillebælt, Vejle.