Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Stress-sygeplejerske får sygemeldte tilbage i arbejde

På jobcentret i Sorø hjælper to sygeplejersker stress- og depressionsramte borgere. De giver sundhedsfaglig rådgivning og hjælper med at forkorte eller forhindre en sygemelding.

Sygeplejersken 2011 nr. 17, s. 30-31

Af:

Eva Rose Waldorff, journalist

SY-2011-17-30-1a
Stress-sygeplejerske Vibeke Ebbesen har de sygeplejefaglige briller på i mødet med borgeren. Hun anerkender og giver gode råd om håndtering af stress, men samarbejder også med den praktiserende læge for at sikre, at borgeren er optimalt behandlet. Foto: Simon Klein-Knudsen.

Stress-sygeplejerske Vibeke Ebbesens kontor bliver brugt til andet end at sidde ved en computer. Det afslører de bløde lænestole, yogamåtten og træningsbolden. Her holder hun to-tre samtaler om dagen med stressede eller depressive borgere, der enten er blevet henvist af deres læge, arbejdsgiver eller sagsbehandler.

Hun er rolig og imødekommende, og man kan godt forstå, hvis de stressede borgere føler sig trygge i hendes selskab.

Samtalerne hjælper borgerne med at finde den bedste vej til at blive raske og komme tilbage i arbejde. Vibeke Ebbesen tager derudover ud til borgernes arbejdspladser og holder rundbordssamtaler for at lette deres arbejdsliv. Hendes kollega, som også er sygeplejerske, har holdundervisning med bl.a. undervisning i egen sygdom og afspænding.

Og sygeplejerskerne kan gøre en forskel, mener Vibeke Ebbesen.  

”Borgerne kan blive fyret, hvis de er sygemeldt i lang tid. Så der er en værdi i at give dem et tilbud, som kan styrke dem i at komme tilbage.”

Det er derfor, de to sygeplejersker er blevet fastansat i Sorøs jobcenter. I 2010 gennemførte kommunen projektet ”Forebyg sygefravær”, hvor det viste sig, at de sygemeldte og før-sygemeldte havde godt af en tidlig sundhedsfaglig indsats. De kom tit hurtigere tilbage i arbejde eller undgik helt en sygemelding.

Helhedstænkning og anerkendelse
Denne dag kommer den depressionsramte Kim ind til en individuel samtale. Kim er tydeligt tryg ved Vibeke Ebbesen, som lader ham tale og fortælle om, hvordan det er gået siden sidst. Opmærksomt ser hun på Kim, som synes, det har været svært. Han har manglet energi, men har været til et bryllup, hvor det gik godt.

Vibeke Ebbesen anerkender, at Kim har haft det vanskeligt, men hun fokuserer også positivt og fremadrettet.

”Du har faktisk udviklet dig rigtig meget, Kim. Selvom du føler dig langt nede,” siger hun med let rynkede bryn.

De to kommer vidt omkring. De taler om alt fra Kims overskud til kost, motion, psykologhjælp og muligheder for at komme tilbage i arbejde. 

Og i jobbet som stress-sygeplejerske er det vigtigt at have en bred faglighed, mener Vibeke Ebbesen.

”Fordelen ved at være sygeplejerske i det her job er, at vi tænker helhedsorienteret. For det kan tit være en blanding af ting, der gør, at folk bliver syge med stress, depression og angst. Det kan være noget arveligt, miljømæssigt eller en belastning på arbejdet. Desuden er vi vant til at observere.”

Hun forklarer i øvrigt, at det er vigtigt at kunne få øje på, om problemerne f.eks. kan stamme fra en stofskiftelidelse eller problemer med hæmoglobinen.

Vibeke Ebbesen har tidligere arbejdet i psykiatrien, og det har givet hende god viden til jobbet.

”Det er vigtigt, at man har nogle erfaringer inden for det psykiatriske område. Man skal vide, hvilke krav man kan stille til borgeren,” siger hun og fortæller uddybende, at det er en konstant balancegang i arbejdet med den stressede eller depressive borger, at man giver dem ro og ikke presser, men samtidig får hjulpet dem i gang.

Hvad er din bedste oplevelse med en borger i den sidste uge?

”Der er mange, men jeg har haft en borger, som kun har været sygemeldt i knap fire uger. Han raskmeldte sig og skulle til flere jobsamtaler. Det var virkelig positivt at se ham gå fra at være depressiv og grædende til at være glad og fuld af håb. Det var fantastisk.”