Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Få fat i fagligheden – med faglig dansk

Et kursus for social- og sundhedsassistenter kan være et væsentligt led i kvalitetsudviklingen i sundhedssektoren.

Sygeplejersken 2011 nr. 21, s. 72

Af:

Anna Fasting, cand.mag., Kultur- og Sprogmøde Studier samt Kommunikation, RUC

Kæmper social- og sundhedsassistenter på din arbejdsplads med dokumentationen eller med forståelsen af indviklede, farmakologiske tekster? Går svage læsekundskaber ud over den enkelte og arbejdspladsen som helhed? Med nytænkning inden for efteruddannelser på Arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU) er der mulighed for faglig læring af høj kvalitet, der samtidig tager højde for og understøtter behovet for læring i faglig dansk.

I foråret 2011 løb et nytænkende projekt af stablen, udviklet og udført af uddannelsesinstitutionen Sundhed, Omsorg, Pædagogik og Uddannelse (SOPU) og Voksen Uddannelses Center (VUC) Nordsjælland. Projektet var et nyt AMU-baseret efteruddannelsestilbud til social- og sundhedsassistenter, som resulterede i et 20 dages AMU-undervisningsforløb i farmakologi i kombination med faglig danskundervisning. Dermed er SOPU reelt frontløber på dette område.

Ifølge interview med forløbets undervisere Irene Werner og Birte Hjermind Jensen er resultatet, at kursisterne efter endt kursus med sikrere hænder kunne læse og forstå de farmakologiske, indviklede tekster, samt at flere følte en større selvtillid i arbejdet, som kurset skred frem over tre måneder.

En god nyhed er, at alle kursister bestod en indlagt forberedende voksenundervisningstest (FVU) i læsning til sidst i forløbet. Alle test blev taget på trin 3 og 4, som består af læsning, stavning og skriftlig fremstilling. FVU-læsning findes på trin 1-4 og afsluttes med et niveau svarende til almen voksenuddannelse trin 1. FVU er en statsligt finansieret uddannelse, og det er gratis at deltage.

Lad os slå det fast med det samme: Faglig dansklæsning er ikke hverdagslæsning. Det har kursisterne, der gennemgik kurset, også erfaret. Irene Werner fortæller, at de på kurset spurgte ind til kursisternes læsevaner. Det viste sig, at flertallet kun var vant til at læse letlæselig skønlitteratur, ugeblade mv. At lære faglig dansk var derfor en helt ny erfaring: læsning af komplicerede tekster, redskaber til at knække teksternes koder samt øvelse i dokumentation af borgeres medicin og andet farmakologisk relevant stof.

Formålet var at styrke faglig viden og kompetencer til at læse, forstå og anvende farmakologiske tekster i arbejdet. For når fundamentet for at forstå de komplicerede tekster er i orden, kan den faglige undervisning i farmakologi samtidig lettere anvendes efter endt kursus. Danskundervisningen i forløbet blev tilrettelagt sådan, at læsemetoderne blev et naturligt og virksomt redskab til at få fat i sin faglighed med.

Øgede krav om kvalitet og hastighed

Behovet for en øget indsats på udvalgte faglige områder har efterhånden længe været synligt pga. de høje krav, der i dag stilles til både sosu-assistenter og -hjælpere. Det er således tydeligt, at de faglige krav om f.eks. større skriftlighed stadig øges, og at de faglige kompetencekrav generelt er blevet mere komplekse, samtidig med at hastighedskravene også er skærpede.

FVU-testene på SOPU’s AMU-kurser for social- og sundhedsassistenter fra 2011 viser, at ca. 20 pct. af alle kursister kan kategoriseres som decideret ordblinde, mens ca. 45-50 pct. er svagtlæsende. Dette er en alvorlig udfordring for den enkelte medarbejder og for arbejdspladserne.

Sproglig opkvalificering kan blive en nødvendig del af den faglige udvikling, og arbejdspladserne kan derfor med fordel investere i grundige efteruddannelsesforløb til deres medarbejdere. Ved at assistenterne laver mere grundige gennemgange af borgernes medicin, sikrer vi ikke blot et højere fagligt niveau. Det giver også større tryghed og kvalitet til borgerne, når assistenterne har styr på medicinen og kan navigere imellem tekster og medicinkort og har en fagligt funderet viden, der virker i praksis.

Læs mere på www.sopu.dk  

Anna Fasting er fag- og læringskonsulent på SOPU.