Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Forsøg med it-baserede prøveformer i sygeplejerskeuddannelsen

Artiklen henvender sig til alle med interesse for sygeplejestudiet. Hovedbudskabet er, at it-baserede prøveformer kan medvirke til at fremme de studerendes læringsudbytte.

Sygeplejersken 2011 nr. 4, s. 56-57

Af:

Heidi Christiansen, lektor, master i professionsudvikling

Undervisningsministeriet igangsatte i perioden 2009/2010 i samarbejde med e-VidenCenter, Det Nationale Videncenter for e-læring, en bred indsats for at styrke brugen af it i undervisningen.

University College Syddanmark og University College Lillebælt gennemførte på den baggrund et forsøgsprojekt med it-baserede prøveformer på sygeplejerskeuddannelsens modul 1 i perioden maj 2010 til december 2010. Evalueringen af forsøgsprojektet har vist, at it-baserede prøveformer kan være medvirkende til at fremme de studerendes læringsudbytte på modul 1 i sygeplejerskeuddannelsen.

Som udgangspunkt for den digitale prøve blev modul 1 valgt, idet dette modul indeholder et stort element af konkret kundskabsformidling, hvilket betyder, at der kan stilles entydige spørgsmål, som muliggør en forholdsvis enkel vurdering af, om de enkelte svar er korrekte, delvis korrekte eller forkerte. Prøverne blev afviklet på Sygeplejerskeuddannelsen i Esbjerg og Sønderborg med deltagelse af 102 studerende.

Af Bekendtgørelse om uddannelse til professionsbachelor i sygepleje fremgår det, at der i uddannelsen bl.a. skal arbejdes med it som redskab til læring (1). Det fremgår endvidere, at den pædagogiske metode skal tilrettelægges som problembaseret læring (1). På den baggrund blev projektet med it-prøveformer igangsat.

Som redskab i undervisningen var prøven tænkt gennemført som en studieaktivitet i form af en frivillig intern prøve af de studerendes faglige viden i modulets centrale fagområder: sygepleje, anatomi og fysiologi, biokemi og biofysik. Prøven var desuden konstrueret således, at den afspejler praksisnærhed i form af problembaseret læring som pædagogisk metode.

Prøven var opbygget, så der indgik spørgsmål af multiple choice-typen samt indsætnings- og afkrydsningsopgaver i hvert af de anførte fagområder. Spørgsmålene refererede til en konkret indledende case.
Tidsrammen for prøven var 2 x 30 min. til besvarelse med mulighed for 15 min.s forlængelse til studerende med dansk som andetsprog.

De studerende kunne efter prøven selv udskrive resultatet elektronisk i form af en karakter, hvilket betød, at der ikke skulle anvendes undervisertimer til at rette og give tilbagemeldinger på opgaverne.

Efter afviklingen af prøven blev de studerendes oplevelse af prøveformen/indholdet evalueret via et anonymt elektronisk spørgeskema.

Hovedparten af de studerende oplevede prøven som meningsfuld og så den som en forlængelse af den daglige læringssituation i forhold til deres læringsudbytte, hvilket falder godt i tråd med den problembaserede læring.

Endvidere følte hovedparten af de studerende sig trygge ved situationen, og kun meget få oplevede problemer af teknisk art. Ligeledes var stort set alle studerende enige om, at det var en stor fordel, at de fik resultatet af prøven, umiddelbart efter den var gennemført. De savnede imidlertid at få en historik over besvarelserne, så den enkelte kunne få en fornemmelse af egne stærke og svage sider.

Et interessant perspektiv i evalueringen var, at nogle af de studerende ønskede, at opgaverne skulle indeholde et større refleksionselement, og de gav udtryk for, at prøvens sværhedsgrad ikke svarede til deres forventninger, idet de oplevede prøven for let og mente, at det var for nemt at gætte det korrekte svar. Andre oplevede dog prøven som svær.

På baggrund af evalueringen må det understreges, at anvendelse af digitale prøveformer i sygeplejerskeuddannelsen er et godt redskab til at teste konkrete kundskaber ved hjælp af entydige spørgsmål, som muliggør en hurtig og forholdsvis enkel vurdering af svarene digitalt. Dog skal det pointeres, at der bør arbejdes med at udvikle it-baserede prøveformer med opgaver, som kalder på både redegørelse og refleksion.

Projektet blev gennemført af Linda Hauschildt, chefkonsulent, UC Lillebælt, it-afdelingen, Dorte Villadsen, lektor, UC Syd, Sygeplejerskeuddannelsen Esbjerg, Pia Veje, lektor, UC Syd, Sygeplejerskeuddannelsen Sønderborg, samt Heidi Christiansen, lektor, UC Syd, Sygeplejerskeuddannelsen, Sønderborg.

Kilder:

Undervisningsministeriet (2008): Bekendtgørelse om uddannelse til professionsbachelor i sygepleje. BEK nr. 29 af 24/01/2008.