Sygeplejersken 2012 nr. 4, s. 34-35

Fra kvaksalveri til lægekunst

Klaus Larsen

Dødens Teater. Lægekunsten i Danmark 1640-1840

Munksgaard 2012
320 sider – 299 kr.

SY-2012-04-34aKlaus Larsen indleder historien om lægevidenskabens udvikling i Danmark med den første dissektion her i landet. Den, der lagde krop til, var en ung kvinde, som var blevet henrettet pga. utroskab. Seancen fandt sted i et lille anatomisk teater, som blev åbnet på Frue Plads i 1645. Her kunne enhver for en skilling overvære dissektionen og samtidig beundre en udstilling af sære sager, som havfrueribben, en afskåren jødisk forhud og diverse dyreskeletter. Det er en kulørt beretning, Larsen leverer.

Han har en enorm viden om det daværende samfund og et indgående kendskab til sygdomsbehandling dengang. Hans viden serveres i et billedrigt sprog, der giver gode muligheder for at forestille sig, hvordan det var, dengang lægernes ydelser ikke var bedre end markskrigernes, stærstikkernes, broksnidernes og kvaksalvernes.
Der var sygdom overalt. Den lave hygiejniske standard og udbredte fattigdom medførte utallige plager. Pest, kopper, tyfus og talrige andre febre decimerede jævnligt befolkningen, og under halvdelen af børnene overlevede. Beskrivelsen af de fattiges vilkår i 16-1700-tallets Danmark får ens oplevelser i nutidens fattige udviklingslande til at blegne.

Oplysningstankerne sivede kun langsomt ind hos de utroligt konservative universitetsmedicinere, som hellere talte latin end tilså syge. Trods opfindelsen af mikroskopet i 1600-tallet var forståelsen af hygiejne stadig minimal.

Det er først omkring 1750, staten begynder at udvikle tiltag, der skal forbedre vilkårene for de fattige. Ikke for deres blå øjnes skyld, men fordi en sund og produktiv arbejdskraft bliver afgørende for, at der kan skabes værdier. Altså det samme, som er målet for den ordentlige forsørgelse i dag!

Den stigende globale handel krævede, at der var noget at bytte med, så producenterne af landbrugsvarer og andre varer fi k betydning. Staten opfører derfor Frederiks hospital, Almindeligt hospital og Fødselsstiftelsen, indfører indberetningspligt for alle læger og lægger pres på dannelsen af en egentlig lægeuddannelse, som først bliver en realitet i 1841. I 1802 indføres koppeinokulation.

Bogen slutter samme år med beskrivelsen af den første operation i Danmark, hvor der blev anvendt en åben ætermaske, der gjorde indgrebet smertefrit. Et stort fremskridt. En instruktiv tidslinje og herlige illustrationer øger læseglæden.

Af Karen Ellen Spannow, sygeplejerske og etnograf

Indføring i statistikkens vidunderlige verden

Andreas Habicht

Vurder selv evidens

Munksgaard Danmark 2011
96 sider – 138 kr.

SY-2012-04-34bLad det være sagt med det samme – jeg er helt vild med den bog! Det er den første bog om statistik, jeg er stødt på, der er skrevet, så det umiddelbart er til at forstå, hvad forfatteren mener og rent faktisk skriver om.

Bogen er velegnet som indføring for dem, der ikke tidligere har stiftet bekendtskab med statistikkens vidunderlige verden, eller for dem, der ønsker en hurtig genopfriskning af specifikke emner.

Nu kunne jeg være biased, men jeg har anbefalet bogen til fl ere, der ikke har læst om statistik før, eller hvor det er længe siden, de har beskæftiget sig med sto et, og de har alle haft den samme opfattelse som undertegnede.

På bare 55 sider formår forfatteren at fortælle det, der er værd at vide om statistik i forhold til forskellige forskningsmetoder, herefter kommer 40 siders appendiks med fokus og en dybere gennemgang af forskellige emner.

Bogen henvender sig til alle sundhedsprofessionelle, både studerende og uddannede, og den bør stå på alle kliniske afdelinger og biblioteker.

Af Preben Ulrich Pedersen, lektor, ph.d., Center for Kliniske Retningslinjer, Afdeling for Sygeplejevidenskab, Aarhus Universitet.

En god, solid informationsfilm

Dvd ”Dem vi elsker - når nyresygdommen rammer”
Nyreforeningen 2011
Filmen kan købes ved henvendelse til Nyreforeningen på 4352 4252 eller via nyreforeningen.dk
Filmen koster 99 kr. for medlemmer og 199 kr. for andre

SY-2012-04-35Nyren, de færreste af os tænker over, hvor mange og komplekse funktioner det lille organ har. De færreste af os tænker over vandindholdet i kogt pasta eller kaliumindholdet i nye kartofler, hos de fleste fungerer nyrerne jo bare, de renser blodet og udskiller væske til urinblæren. Men for mange nyresyge er det bare to af en lang række problemstillinger i hverdagen, når nyresygdom rammer.

I 2011 var ca. 2.500 patienter i dialyse i Danmark, hvert år kommer 600-800 nye akut behandlingskrævende til, og mange flere følges ambulant for skridende nyrefunktion. Nyresygdomme har mange aspekter, nogle patienter kan nøjes med kontrol, men de, der bliver kronisk nyresyge, kan få et livslangt behov for dialyse eller måske en nyretransplantation.

Dvd’en ”Dem vi elsker – når nyresygdommen rammer” beskæftiger sig med 12 hovedområder, der er højaktuelle for nyresyge og deres pårørende. Dvd’en er meget stringent opbygget: 13 kapitler (intro og 12 emner), der hver for sig gennemgår et emne udtømmende, og som tilsammen udgør en helhed. Kapitlerne kan stå alene og ses separat, men udgør tilsammen en hel lille visuel bog om det at være nyresyg.

Dvd’en bygger på et sammenspil mellem eksperter (læger, sygeplejersker, psykologer, diætister m.fl .), hvis faglige udtalelser og viden spindes fint sammen med fortællinger fra nyresyge og pårørende om de udfordringer, de møder i hverdagen. Hvad betyder det at være kronisk nyresyg? Hvilke økonomiske konsekvenser får det? Kan man bibeholde sit job? Kan man transplanteres, og hvis man får en ny nyre, bliver livet så normalt igen? Også mere tabubelagte spørgsmål som seksualitet og psykiske problemer i hverdagen berøres, og de nyresyge og pårørende, som medvirker i filmen, er meget åbne og ærlige om deres drømme og håb for livet: at blive set og oplevet som helt normalt fungerende mennesker.

Eksperterne formår at formidle nyrernes anatomi, fysiologi og normalfunktioner, symptomer ved nyresygdom og diverse blodprøvers betydning i et letforståeligt sprog uden brug af fagsprog og floskler.

Nyreforeningen, der står bag dvd’en, har lavet en god, solid informationsfilm for såvel nyresyge som pårørende, men i høj grad også for nye sygeplejersker og studerende, der skal arbejde med og omkring nyresyge. En meget gennemarbejdet film, hvor der ikke er noget at sætte en finger på.

Af sygeplejerske Camilla Ulrich Hess, Onkologisk afdeling, Odense Universitetshospital.

KORT NYT OM BØGER

Nikolaj Stagis

Den autentiske virksomhed. Gør indre styrker til fremtidens vækststrategi

Gyldendal Business 2012
360 sider – 400 kr.

Et vikarbureau for sygeplejersker blev af forfatteren opfattet som ”et rart sted at være”. Det viste sig at være en af virksomhedens styrker, og det er dem, det handler om at finde og tydeliggøre, hvis man ønsker kunder og brugeres opmærksomhed og gunst. I dag præges samfundet af mangel på tid, opmærksomhed, nærvær og tillid til bl.a. offentlige institutioner. For at skabe tillid er et klart formål væsentligt og med til at definere virksomhedens fremtid. Bogen kan bruges som inspiration i sundhedsvæsenet.

Anja Enggren

Bliver jeg glad igen? Når kræft rammer en ung familie

Forlaget Linje H 2011
262 sider – 149 kr.

En meget detaljeret og personlig bog om at miste sin ægtefælle og blive alene med et lille barn, når man er en kvinde på 34 år. Bogen beskriver familiens kamp mod modermærkekræft og mor og datters reaktioner på husbond og fars sygdom og død. Undervejs er der kærlige råd om, hvordan man kan klare de situationer og problemer, der opstår før og efter dødsfaldet. Bogen slutter med, at forfatteren får en kæreste og etablerer sig med en ny familie.

Mette Marklund

Med flaget på halv – at være i sorg

Unitas Forlag 2012
77 sider – 129 kr.

En bog til dem, der har mistet et nært familiemedlem, eller til dem, som er i tæt kontakt med efterladte. Sorgens forskellige udtryksformer bliver beskrevet og koblet sammen med håb. Forfatteren, som er læge, har skrevet en bog, der ikke ligner andre bøger om sorg. Den består af små skønlitterære fortællinger om mennesker, hun har mødt, mistet eller blot talt med gennem sit arbejde. Et budskab til de sørgende er, at det er i orden at more sig, at det ikke gør sorgen uværdig at have en god stund.