Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Fra forsker til fag: Myten om de digitale indfødte

I Danmark findes ca. 120 sygeplejersker med en ph.d. eller doktorgrad. Sygeplejersken har opsøgt nogle af dem for at finde ud af, hvorfor de valgte forskervejen, og hvordan det er gået, siden de fik deres forskertitel. Denne gang: Raymond Kolbæk.

Sygeplejersken 2013 nr. 11, s. 47

Af:

Jette Bagh, cand.cur., fagredaktør

Læs som PDF - gå til side 58

SY-2013-11-alt-sammen%20(39)Raymond Kolbæk er 57 år, bor i Viborg og er gift, har to børn. Han blev sygeplejerske i 1982, tog sygeplejefaglig diplomeksamen i 1989, blev kandidat i sygeplejevidenskab i 1995 og ph.d. i 2013.

Hvad fik dig til at forske?
”Siden elevtiden har jeg haft en interesse i fagets udvikling med it. Da jeg blev sygeplejelærer, var det oplagt, at jeg skulle arbejde med udvikling af pædagogik, profession og it.”

Hvad er forskningsemnet i din ph.d.-afhandling?
”Mit fokus er nystartede sygeplejestuderendes holdninger til brugen af it i teoretisk uddannelse og klinisk sygepleje. Deres modstand mod faget ”Sygepleje- og Sundhedsinformatik” undrede mig. Jeg ville gerne finde ud af hvorfor, når nu myten sagde, at de studerende var it-kompetente. Studiet viser, at dette var en myte i 2002 og stadig er en myte i 2012. For at finde forklaringer måtte jeg undersøge, hvordan it blev indført i folkeskolen, gymnasiet og på sygeplejeskolerne i perioden 1970-2001. Med spørgeskemaundersøgelser og fokusgruppeinterview som empirisk baggrund afdækker jeg de studerendes it-habitus og it-kapital. Jeg viser, at it-kravene til studerende med sproglig studenter- og hf-eksamen ikke var så høje som for matematiske studenter. Da hovedparten af de optagne studerende har en sproglig/hf-baggrund, kan det være med til at forklare de studerendes lave it-habitus. De færreste studerende ser sig selv som it-kompetente og kyndige brugere. Tværtimod oplever de fleste sig som teknisk ukyndige. Dog har de studerende en stigende it-brugsrate og it-kapital. Fire typer sygeplejestuderende og deres it-kapital og it-habitus konstrueres: ”Fortaleren”, ”Skeptikeren”, ”Modstanderen” og ”Kritikeren”. Deres it-habitus spænder fra Fortalerens optimistiske tro på, at it skaber større lighed, gør det sjovere at lære og kan fungere som patienternes støtte-teknologi til Modstanderens opfattelse af it som tidsrøvende og useriøs kommunikation. Både Skeptikeren og Kritikeren viser medierende holdninger, men finder, at sygeplejeskolerne underudnytter it i undervisningssammenhæng. En medvirkende forklaring er, at skoleejerne ikke mente, at sygeplejersker havde brug for at lære om og med it.”

Hvor tog du din forskeruddannelse henne?
”Jeg var indskrevet på Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Humanistisk Fakultet, Københavns Universitet, og min vejleder var prof. emeritus Staf Callewaert.”

Hvordan har dine økonomiske rammer været, mens du tog din forskeruddannelse?
”Jeg har haft gode økonomiske rammer under det meste af mit ph.d.-forløb. Projektet har overlevet fire fusioner fra sygeplejeskole over to CVU-fusioner til den nuværende professionshøjskole. De seneste år har jeg selv bidraget ved at gå ned i tid i en periode og tage ni måneders orlov uden løn for at sætte turbo på færdiggørelsen.”

Hvor kan man læse om dine forskningsresultater?
”Afhandlingen er en monografi i to bind og kan læses/downloades fra http://korturl.dk/iqb > skriv følgende i søgefeltet: ”Holdninger til brugen af it i teoretisk og klinisk praksis hos nystartede sygeplejestuderende”, ligesom den sælges fra Københavns Universitets webshop. En artikel om afhandlingens resultater er på vej.”

Hvordan har din forskning betydning for praksis?
”Afhandlingen indeholder en omfattende historisk fremstilling af, hvordan it er blevet implementeret i den danske sygeplejerskeuddannelse fra 1970’erne til 2012, og hvilken rolle forskellige aktører, herunder Dansk Sygeplejeråd, spillede i indførelsen. Den viden kan anvendes som et historisk grundlag for ikke at gentage fortidens fejltagelser, når samfundet nu i stigende grad tyr til sundheds- og velfærdsteknologiske løsninger på en række af de problemer, vi står over for i sundhedsvæsenet. Den anden del af afhandlingen fokuserer på sygeplejestuderendes holdninger til it, og her må jeg sige, at der ikke er sket så store fremskridt, som myten om de digitale indfødte lyder. Nutidens sygeplejestuderende er ikke de digitale indfødte, som myten vil gøre dem til, og som mange undervisere og kliniske sygeplejersker tror, de er, fordi de er gode til at surfe på nettet og anvende Facebook. Afhandlingens fund kan her være med til at forventningsafstemme de pædagogiske tiltag, vi i sygeplejerskeuddannelsen bliver nødt til at matche de studerendes it-kompetencer med.”

Hvad forsker du i aktuelt?
”Jeg er netop tiltrådt en delt stilling mellem Sygeplejerskeuddannelsen i Viborg og Hospitalsenhed Midt som forskningslektor ved Center for Sygeplejeforskning. Her skal jeg forske i patienters brug af it og sociale medier i håndtering af deres sygdom samt personalets brug af it i plejen. Jeg underviser og vejleder fortsat studerende og arbejder med forskning og udvikling i Sundhedsfaglig Højskole.”