Sygeplejersken 2013 nr. 12, s. 52-54

Støt det enkelte menneske i at finde egne mål og realisere dem

Jørgen Husted

Etik og værdier i sygeplejen

Hans Reitzels Forlag 2013

416 sider – 298 kr.

SY-2013-12-52aaDet blev til mange herlige morgener, hvor jeg i en times tid før arbejde satte mig på min altan og læste denne bog, som er en perle. En stor nydelse at læse en så grundig og velskrevet bog om værdier og etik i sygeplejen.

Sygepleje er et etisk projekt. Men hvordan udleves projektet? Eller sagt på en anden måde: Hvordan praktisere sygepleje på en etisk forsvarlig måde? Det handler denne bog om. Den er opbygget i to dele. Første del handler om en fortolkning af de etiske grundværdier i sygeplejen. Der er tale om udvalgte værdier såsom det enkelte menneskes værdighed, omsorgen, sundhed og værdien af professionel integritet.

Anden del viser vej fra værdierne til de daglige etiske beslutninger. Her er dels et fornemt afsnit om tre etiske teorier: dyds-, pligt- og konsekvensetik, dels et afsnit om etisk beslutningstagning. Metodisk er det filosofihistorien, der anvendes, hvilket er forståeligt, idet bogen er skrevet af en filosof, som tydeligvis har beskæftiget sig med etik og med sygepleje. Både ICN’s Etiske Kodeks for Sygeplejersker og vores egne Sygeplejeetiske Retningslinjer fortolkes og inddrages på fornem vis i den etiske argumentation.

Selv blev jeg inspireret af forfatterens måde at fortolke værdierne på. F.eks. i gennemgangen af ordet omsorg, hvor han ser begrebet som værende både holdning, følelse og karaktertræk. Værdien selvbestemmelse breder Husted ud, så det ikke blot betyder at træffe egne valg, men også selvansvarlighed og selvudvikling, dvs. at vi ikke blot skal lade patienten vælge selv, men støtte det enkelte menneske i at finde egne mål og realisere dem. Værdien sundhed er behandlet over 50 sider. Her gives en dybdegående og nuanceret tolkning af ordet, både den negative sundhed forstået som fravær af sygdom, og den positive sundhed, som forfatteren forstår som velvære.

Husted skriver, at han under arbejdet med bogen har mødt stor interesse og hjælpsomhed fra bl.a. Det Sygeplejeetiske Råd. Jeg ved, at rådet også har ladet sig inspirere af Husted, og det ses tydeligt, når man læser rådets forslag til nye sygeplejeetiske retningslinjer, som netop i denne tid er til debat.

Skulle jeg pege på en svaghed ved bogen, så er det den sidste del, hvor forfatteren i et forsøg på at gøre stoffet operationelt opstiller en sygeplejeetisk beslutningsmodel, der præsenteres gennem 12 cases. Flot med en sådan model, men det kan godt virke omstændeligt og uoverskueligt, når man for hver enkelt case skal have gennemgået alle muligheder og begrundelser for det etiske valg. Fint til undervisningsbrug, men næppe brugbart i en travl hverdag på en afdeling.

Af Rita Nielsen, klinisk sygeplejespecialist,Diakonissestiftelsens Hospice på Frederiksberg.

Brug af virksomhedsområder er en fortræffelig idé

Steen Hundborg og Birgit Lynggaard (red.)

Sygeplejens Fundament

Nyt Nordisk Forlag 2013
800 sider – 949,95 kr.

SY-2013-12-52bDenne bog er en opdatering og genudgivelse. Det er en grundbog i et omfattende fag, og den tilstræber appel til alle sygeplejerskeuddannelsens moduler såvel teoretiske som kliniske. Det er en stor udfordring.

Bogen er overordnet disponeret efter sygeplejens virksomhedsområder: At udøve, lede, formidle og udvikle sygepleje, hvilket er en fortræffelig idé. Bogen virker altfavnende, og omkostningen er nok den faglige dybde. Hvert kapitel er kortfattet og stramt opbygget, indledes med et kort resumé og afsluttes med afrunding samt forfatterens referencer.

Forfatterne er overvejende sygeplejersker med cand.cur.-baggrund, flere med ph.d. Læseren præsenteres for central og fundamental professionsrettet teori og viden.

Sygeplejens fundament er naturligvis sygeplejefagets historie, som i flere år har været et overset emne, samt fagets professionsbeskrivelse inkl. præcisering af virksomhedsområdet. Derfor begynder bogens generelle del naturligt her og supplerer f.eks. med nyere grundlæggende sygeplejebegreber: Patientologi og curologi. Denne del præsenterer mange gode afsnit, her kan kort nævnes: Stress og coping (Antonovsky) og mestringsstrategi (Lazarus) samt sygeplejeteori og interkulturel sygepleje.

Den udøvende del omfatter den kliniske sygepleje, essentielle og eksistentielle fænomener samt f.eks. udsatte befolkningsgrupper og i relation hertil sundhedsfremme, forebyggelse og rehabilitering, og lægger også vægt på sygeplejens værdier, metoder, etik og omsorg. Desværre konstaterer jeg flere bekymrende fejl i afsnittet om respiration.

Den ledende del refererer til sundhedslovgivning, patientsikkerhed og dokumentation samt accelererede patientforløb. Den formidlende del bearbejder kommunikation, relationer og pårørende. Den udviklende del behandler videndeling, forskning og videnskabelighed.

Bogen har således et omfangsrigt ambitionsniveau og qua sin stramme disponering også en rigtig god overskuelighed. Den har en stort set sikker begrebshåndtering, den har enkelte figurer, men mange gode pædagogiske bokse, og sproget er absolut letforståeligt.

Naturligvis kan den anvendes til opslag, dog er det ikke alle opslag, der giver uddybende forklaringer, men blot henvisninger til emnets placering i denne bog. Idet bogen er elementær, er supplerende læsning anbefalelsesværdig især sidst i uddannelsen. Forlaget supplerer bogen med en hjemmeside med cases, studiespørgsmål og links.

Af Ole Bjørke, Master i Sundhedspædagogik, lektor ved Sygeplejerskeuddannelsen Metropol.

Begrebet tværprofessionelt samarbejde skilt ad

Andy Højholdt

Tværprofessionelt samarbejde – i teori og praksis

Hans Reitzels Forlag 2013

112 sider – 175 kr.

SY-2013-12-52cStillet overfor spørgsmålet: ”Hvilken udfordring oplever du som den største i dit arbejde?” vil mange sundhedsplejersker svare: ”Tværfagligt samarbejde”. Andy Højholdt har i slipstrømmen på sin bog fra 2009 ”Den tværprofessionelle praktiker” skrevet denne lille bog om tværprofessionelt samarbejde.

Målgruppen er professionelle i den sociale, pædagogiske og sundhedsfaglige sektor, som ønsker at udvikle samarbejdet på tværs af fagfelter og fagområder. Tværprofessionelt samarbejde er en arbejdsmetode i det offentlige system, som gennem kommunikation, faglig udvikling og organisering formår at sætte de rigtige fagligheder sammen, så en opgave får bedst mulige forudsætninger for at blive løst i en fælles indsats.

De første kapitler skiller begrebet tværprofessionelt samarbejde ad og beskriver forskellige former for samarbejde, og på hvilken måde tværprofessionelt samarbejde adskiller sig fra tværfagligt samarbejde. Også professionsbegrebet får sin plads og definition.

”Tværprofessionelt samarbejde har fokus på mere end fagligheden”, skriver Andy Højholdt. Det er vigtigt at være bevidst om, hvilke normer, holdninger og værdier den enkelte profession er socialiseret ind i for ideelt set at kunne overskride sin professionsidentitet og udvikle en ny i samarbejdet med andre professioner i løsning af en fælles opgave og i udvikling af ny viden og nye færdigheder. De udfordringer, der knytter sig til tværprofessionelt samarbejde, handler ikke om selve fagligheden, men om det, der rækker ud over professionens faglighed. Professionsidentiteten udfordres i samarbejdet med andre faggrupper, såvel som det fællesskab om værdier, normer, ansvarsområder og organisatoriske betingelser, de enkelte professioner har internt.

Andy Højholdt er lektor på Professionshøjskolen Metropol. Hans pædagogiske virke slår igennem i formidlingen af stoffet i denne bog. Sproget flyder let, der er refleksionsøvelser til hvert kapitel og sidst i bogen en model for, hvordan man kan arbejde og udvikle tværprofessionelt samarbejde i praksis. På bogens hjemmeside på hansreitzel. dk findes supplerende øvelser til bogen.

Godt hundrede sider, der giver mulighed for både ind- og udsyn og måske fremsyn.

Af Hanne Lindhardt, MSA, sundhedsplejerske i Furesø Kommune.

Etikkens betydning og plads i samfundet

Svein Aage Christoffersen (red.)

Professionsetik

Om etiske perspektiver i arbejdet med mennesker

Forlaget Klim

150 sider – 229 kr.

SY-2013-12-52dBogens sigte er at gøre opmærksom på professionsetikken i en verden fyldt af retorik om den nødvendige politik, økonomi og standardisering, der kan nedtone etikkens betydning og plads i samfundet. Specielt inden for professioner, hvis genstandsfelt er arbejdet for og med andre mennesker, som er afhængige af en professionel indsats, er etikken nødvendig at medtænke.

Bogen er godt skrevet og går i dybden med mange etiske aspekter inden for forskellige professioner. De anvendte eksempler kan umiddelbart omsættes til eksempler i sygeplejen, som derved bliver belyst fra mange vinkler og giver læseren mulighed for refleksioner i forhold til egne observationer og oplevelser fra og i sygeplejerskens virke.

Det er givende, at både begreberne etik og profession tages under grundig teoretisk behandling, dermed får læseren et klart billede af professionens betydning i forhold til den enkelte udøver, professionen og samfundet i forhold til vilkår, udfordringer og konsekvenser. I forhold til etik er dette afgørende for, hvordan der bør handles, om end hovedvægten lægges på forpligtelsen hos den enkelte professionelle.

Eksempler i slutningen af bogen beskriver etikken som et spørgsmål om, hvordan udøveren forvalter eller mestrer sit arbejde i relationen med et andet menneske. Eksemplerne er gode at få forstand af, fordi de er så tydelige i deres budskab i forhold til fejl og mangler hos den professionelle, så de uvægerligt giver anledning til refleksioner i forhold til egen praksis.

Bogen er anbefalelsesværdig for alle sygeplejersker, som interesserer sig for etiske aspekter i sygeplejeprofessionel sammenhæng og i særdeleshed for de sygeplejersker, der er ansvarlige for uddannelse og ledelse af sygepleje og sygeplejersker.

Af Grete Bækgaard Thomsen, sundhedschef i Lemvig Kommune, formand for Sygeplejeetisk Råd.

Søren Flott

Jutlandia - skibet var ladet med håb. Det danske hospitalsskib i Koreakrigen

Gyldendal 2013

228 sider – 299,95 kr.

De fleste kender Kim Larsens sang ”Skibet hed ”Jutlandia”, og det kom vidt omkring, for der var krig i Korea”. Her er bogen, der går tættere på besætningen, hospitalspersonalet og patienterne. Flere end 600 danske frivillige var i perioden 1951 – 53 ombord på Jutlandia for at hjælpe sårede soldater og civile. I bogen fortæller de om livet om bord, om behandlingen og om særlige begivenheder, der gjorde indtryk. En amerikansk soldat bemærkede, at de danske sygeplejersker røg cerutter, som de havde i deres kittellommer. Det havde han aldrig set kvinder gøre før. En narkoselæges dagbog indeholder oplysninger om en nat, hvor der kom 75 mand på en enkelt vagt, og mange af dem faldt i søvn af udmattelse, før de ramte madrassen. Sygepasseren Kai beskriver, hvordan han blev bedt om at skaffe et amputeret ben af vejen. Absolut interessant læsning for den historieinteresserede.

Læs mere om Jutlandia i dette nummer (jb)

Dorthe Birkmose

Når gode mennesker handler ondt

Tabuet om forråelse

Syddansk Universitetsforlag 2013

234 sider – 299,00 kr.

”Det onde sker kun, når gode mennesker intet gør”. Sådan indledes bogen med et citat af Mahatma Gandhi. Bogen beskriver den forråelse i pleje- og omsorgssektoren, som indimellem beskrives i medierne, en forråelse, der ofte skyldes afmægtighed over for f.eks. voldelige beboere på bosteder eller demente beboere på plejecentre. Bogen går i dybden med årsager til forråelse og ondskab og kampen for at undgå fænomenet. I sygeplejen er det ofte sygeplejestuderende, som er de gode mennesker, der gør noget, som har blik for de dårlige forklaringer på, hvorfor plejen har udviklet ubehagelige undertoner af manipulation og ondskab, og som derved får plejepersonalet til at tænke sig om og ændre på tingene. Med denne bog kan de ruste sig til mødet med forråelse. (jb)

Malene Friis Andersen & Svend Brinkmann (red.)

Nye perspektiver på stress

Klim 2013

227 sider – 299 kr.

Er personlig udvikling løsningen på stress, er stress en folkesygdom eller blot et andet ord for travlhed og brok? Disse og en række andre spørgsmål bliver belyst af 12 bidragydere i denne bog. Blandt de typiske stressfaktorer i jobbet nævnes kompleksitet og mange forandringer, uforudsigelighed, urealistiske mål og modstridende krav og mål. Faktorer, der findes i rigt mål i sundhedssektoren. Medicinen er oprydning i organisationen, så der kan skabes klarhed omkring roller og opgaver, og det er en sag for ledelsen og HR-konsulenten. Som med al anden sygdom og lidelse er det bedst at forebygge og at arbejde fremadrettet med de åbenlyse ubalancer, der er med til at gøre medarbejdere syge. Stress er et organisatorisk problem, ikke blot et individuelt problem, der gør Yrsa og Anton syge og terapikrævende, fastslår bogen. (jb)