Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Fra forsker til fag: Nye sundhedstiltag i praksis

I Danmark findes ca. 135 sygeplejersker med en ph.d. eller doktorgrad. Sygeplejersken har opsøgt nogle af dem for at finde ud af, hvorfor de valgte forskervejen, og hvordan det er gået, siden de fik deres forskertitel. Denne gang: Loni Ledderer.

Sygeplejersken 2013 nr. 13, s. 72

Af:

Jette Bagh, cand.cur., fagredaktør

SY-2013-13-72aLoni Ledderer er uddannet sygeplejerske, master i public management og ph.d. i sundhedsvidenskab fra Syddansk Universitet (SDU). Hun bor i Odense og er ansat som adjunkt i sundhedsfremme og forebyggelse på Institut for Folkesundhed, Sektion for Sundhedsfremme og Sundhedsvæsen ved Aarhus Universitet (AU).

Hvad fik dig til at forske?

”En projektstilling på Klinisk Farmakologi, SDU, blev mit første skridt ind i forskningen. Her stiftede jeg bekendtskab med lægemiddelforskning og blev en del af et inspirerende forskningsmiljø. Projektarbejdet fik mig til at rette opmærksomheden mod organisering og ledelse i sundhedssektoren, og efter uddannelsen master i public management så jeg muligheder for at koble den medicinske og sundhedsfaglige viden med samfundsvidenskabens teorier og metoder. Det vakte for alvor min interesse for nærmere at undersøge forandringsprocesser i sundhedsorganisationer, bl.a. indførelse af nye sundhedsydelser.”

Hvad er forskningsemnet i din ph.d.-afhandling?

”I afhandlingen belyste jeg, hvilken betydning de organisatoriske forhold i almen praksis har, for at eksternt initierede interventioner skaber forandring i klinisk praksis. Konceptet “Motiverende Samtale” (Motivational Interviewing, MI) blev indført i forebyggelsessamtaler i 10 lægepraksis. Med udgangspunkt i et institutionelt perspektiv betragtede jeg MI som en organisationsopskrift, der blev oversat fra idé til konkret klinisk praksis. Jeg foretog 10 kvalitative case-studier af oversættelsesprocessen og undersøgte, hvordan MI blev modtaget, transformeret og anvendt i de 10 lægepraksis. Mit fokus var på de organisatoriske forhold og kliniske rutiner.”

Hvor tog du din forskeruddannelse henne?

”Jeg var indskrevet på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet ved SDU og gennemførte mit ph.d.-projekt ved Forskningsenheden for Almen Praksis. Mit projekt var således forankret i sundhedsvidenskab, men min teoretiske og metodiske tilgang var inspireret af samfundsvidenskaben. Derfor fik jeg vejledere fra begge områder tilknyttet projektet. I slutningen af forløbet havde jeg et tre måneders studieophold ved Scandinavian Consortium for Organizational Research på Standford University i USA.”

Hvordan har dine økonomiske rammer været, mens du tog din forskeruddannelse?

”Ph.d.-projektet fik økonomiske midler fra Forskningsenheden for Almen Praksis, Forskerskolen i Humanistisk Sundhedsforskning, samt et stipendiat fra det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, SDU.”

Hvor kan man læse om dine forskningsresultater?
”I nedenstående artikler samt i artikler, som findes på min publikationsliste. Se www.au.dk > om AU > ansatte > Loni Ledderer. Ved klik på navnet bliver kontaktoplysninger og publikationsliste tilgængelige.”

Hvordan har din forskning betydning for praksis?

”Min forskning giver et bidrag til at forstå og arbejde med forandringer i sundhedsvæsnets organisationer. Afhandlingen viser, hvordan behandlingsstrategier i klinisk praksis formes af sociale, kulturelle og institutionelle forhold, sundhedsorganisationers iboende medicinske opfattelse og uantastede rutiner i lokale klinikker. Jeg håber, at min forskning kan inspirere til, at ledere/fagprofessionelle udover at forholde sig til den specifikke medicinske viden også forholder sig til de ovennævnte forhold og stiller spørgsmål ved hverdagens rutiner.”

Hvad forsker du i aktuelt?

”På Sektion for Sundhedsfremme og Sundhedsvæsen, AU, underviser og forsker jeg i komplekse interventioner og sundhedsfremmende indsatser. Jeg arbejder videre med forandringsprocesser, implementering og evaluering, men med fokus på forebyggelse og sundhedsfremmende indsatser. I skrivende stund samarbejder jeg med sundhedscentre i udvalgte kommuner i Region Midtjylland om at undersøge indsatser, der kan styrke patienter/borgeres sundhedskompetencer. Jeg er interesseret i at undersøge, hvordan og under hvilke omstændigheder sundhedsfremmede indsatser implementeres, og hvilke betydninger de lokale organisatoriske forhold i kommunerne har for indførelsen af nye sundhedstilbud. Derudover arbejder jeg med teori- og metodeudvikling indenfor kvalitative metoder.”

Litteratur

  • Ledderer L, Videbæk Le, J. Den svære implementering. Månedsskrift for praktisk lægegerning. (Forthcoming november 2013).
  • Ledderer L, la Cour K, Mogensen O, Jakobsen E, Depont Christensen R, Kragstrup J et al. Feasibility of a psychosocial rehabilitation intervention to enhance the involvement of relatives in cancer rehabilitation: pilot study for a randomized controlled trial. The patient. 2013;6(3):201-12.
  • Ledderer L. Understanding Change in Medical Practice. The Role of Shared Meaning in Preventive Treatment. Qualitative Health Research. 2011;21(1):27-40. 
  • Ledderer L. Er det kvalitative multiple casestudie anvendeligt i sundhedstjenesteforskning? Tidsskrift for Sygeplejeforskning. 2008;24(3):44-50.