Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Fra anæstesisygeplejerske til sælger

Henrik List kvittede jobbet som anæstesisygeplejerske til fordel for et job som sælger i et firma, der sælger medicinsk udstyr. Dansk Sygeplejeråds formand Grete Christensen drog i klinik hos ham.

Sygeplejersken 2013 nr. 3, s. 40-41

Af:

Mads Krøll Christensen, journalist

SY-2013-03-40aa
Dansk Sygeplejeråds formand Grete Christensen i samtale med sygeplejersker på Henrik Lists tidligere afdeling på Gentofte Hospital, hvor hun og Henrik List holder en pause mellem kundemøderne. Foto : Simon Klein Knudsen

Efter næsten 25 år som offentligt ansat sygeplejerske tog Henrik List sidste år i april måned springet til produktspecialist hos Smiths Medical Denmark. På landsplan er op mod 500 sygeplejersker ansat indenfor engroshandel med medicinalvarer og sygeplejeartikler, og Henrik List er nu én af dem. Han har inviteret Dansk Sygeplejeråds formand i klinik.

”Selv om jeg i dag arbejder i privat virksomhed, er jeg stadig fagligt aktiv. Jeg tænker stadig som en sygeplejerske,” fortæller den 49-årige Henrik List.

De to sygeplejersker er på vej mod dagens første kundemøde, der finder sted på Gentofte Hospital, hvor Henrik List var ansat fra 1999 til 2012 som anæstesisygeplejerske. De otte af årene var han desuden tillidsrepræsentant for kollegerne på operationsafsnittet. Nu er han tilbage på hospitalet, hvor han har nogle forskellige kundemøder, som Grete Christensen skal deltage i.

”Det første møde i dag er på lungemedicinsk ambulatorium. De anvender et af vores produkter, som desværre er i restordre. Derfor skal vi se, om vi kan finde et alternativ. Restordre er hverken hensigtsmæssigt for kunden eller os, men er desværre noget, som alle firmaer kender alt for godt,” forklarer Henrik List.

Bruger sin TR-erfaring

På ambulatoriet tager sygeplejerske Charlotte Laursen mod Henrik List og Grete Christensen. Henrik List demonstrerer et produkt, han har med. Der er tale om et dræn til betændelse. Henrik List spørger også ind til, om sygeplejerskerne er tilfredse med produkterne.

”Feedback fra kunden betyder meget. Rigtig meget. Ligesom det var tilfældet med feedback fra mine kolleger, dengang jeg var tillidsrepræsentant,” fortæller Henrik List, mens han og Grete Christensen haster videre gennem de lange gange på Gentofte Hospital på vej mod et nyt kundemøde. Denne gang på Intensiv terapi afsnit.

”I det hele taget er der flere paralleller. Som tillidsrepræsentant blev jeg også primært bedømt på mine resultater. Det er også tilfældet i dag. Mine otte år som tillidsrepræsentant har været en god skole for mig. I min dagligdag bruger jeg i høj grad de kompetencer, som jeg tilegnede mig som tillidsrepræsentant,” påpeger Henrik List, inden han pludselig skifter emne:

”Vi drejer til højre her, fordi der plejer at være låst lidt længere fremme.”

Det er tydeligt, at Henrik List færdes hjemmevant på hospitalet og har en stor berøringsflade på stedet. Han hilser løbende på portører, sygeplejersker og læger, efterhånden som han og Grete Christensen løber ind i dem på gangene.
Henrik List drejer samtalen tilbage til sine erfaringer fra tiden som tillidsvalgt:

”Med kompetencer tænker jeg bl.a. på forskellige sider af kommunikation såsom dialog, forhandling, forventningsafstemning og konflikthåndtering. Det er gode erfaringer at have med.”

Sælgerens lod

Grete Christensen og Henrik List er nået frem til Intensiv terapi afsnit i stueetagen, hvor han skal mødes med en kunde.
”Det er et opfølgende møde, der handler om, hvorvidt produktet bliver brugt korrekt eller ej. Og om der er spørgsmål til produktet,” fortæller Henrik List, mens han banker på døren ind til et kontor.
Det viser sig, at sygeplejersken, som Henrik List skulle holde møde med, ikke er på arbejde. Mødet bliver derfor aflyst.
”Det er en sælgers lod. Kunden skylder ikke noget som helst,” smiler Henrik List skævt, mens han og Grete Christensen bevæger sig retur ad hospitalets gange på vej mod hans gamle afdeling. 

Hjemmevant

Henrik Lists tidligere afdeling er et operationsafsnit, som ligger på første etage.
”Det er ligesom at komme hjem, ” siger Henrik List, mens han slår sig ned blandt tidligere kolleger ved bordet i afdelingens frokoststue.

”Jeg følger Henrik i hans arbejdsdag i dag. Det er utroligt, så mange forskellige veje man kan gå, og så mange muligheder man kan gribe, når man har en sygeplejerskeuddannelse,” pointerer Grete Christensen.

Samtalen mellem Grete Christensen, Henrik List og afsnittets sygeplejersker bølger frem og tilbage om forskellige emner fra rygbelastninger til operationsteknikere.

Henrik List afbryder: ”Vi skal videre til et nyt møde, tak for i dag.” 

Eksempel på en arbejdsdag for Henrik List

Kl. 7.30: Siger godmorgen til sygeplejersker eller læger, som skal undervises i et produkt.

Kl. 8.30-11.00: Holder planlagte møder på hospitaler med relevante tovholdere på forskellige afdelinger. Tager imod telefonopkald fra kunder og kolleger.

Kl. 11-14.00: Besvarer mails, spiser frokost og kører til et nyt hospital med relevante møder. Booker møder telefonisk.

Kl. 14.00-16.00: Tager i motionscentret med telefonen tændt og tager derefter hjem.

Kl. 16.30-17.30: Skriver rapport om dagens besøg og tjekker dagens salgstal.

Kl. 21.30-23.00: Forbereder sig til næste dag.