Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

På job: Akkrediteringsbesøg gav korpsånd

Sygeplejerske Maren Kirstine Andersen tøver ikke med at kalde Børne- og Ungdomsafdelingen på Nykøbing F. Sygehus for sin drømmearbejdsplads. Hun har i et halvt år arbejdet med at forberede sine kolleger på et besøg af kontrollanter fra Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet (IKAS). Arbejdet frem til besøget gav korpsånd og fokus på kvalitet

Sygeplejersken 2014 nr. 11, s. 32-33

Af:

Torben Svane Christensen, journalist

Paa-job_3Der er en god stemning blandt de ansatte på afdelingen, og korpsånden er blevet styrket. Foto: Søren Svendsen.

En søster sidder med sin bror, og en mor med sin datter i venteafsnittet på Børne- og Ungdomsafdelingen på Nykøbing F. Sygehus. Maren K. Andersen har talt med dem. Det handler om mavesmerter i begge tilfælde, og en læge er på vej.

Da Maren K. Andersen kom til afdelingen for seks år siden, blev hun modtaget med åbne arme.

”Vi er meget omsorgsfulde overfor hinanden. Det her er mit drømmejob. Jeg ville ikke kunne undvære børnene,” siger sygeplejersken, der selv har fire børn. Hun har tidligere arbejdet på medicinsk afdeling på Bispebjerg Hospital og i hjemmeplejen i Gentofte.

Den bedste oplevelse

”Jeg synes, det har været helt fantastisk at opleve opbakningen fra mine kollegaer op til akkrediteringen. Vi har stået sammen om at ville vise vores gode arbejde og afdeling frem. Om det så har været udarbejdelse af nye instrukser eller hovedrengøring af skabe og skuffer, så har alle deltaget, og det har været super dejligt.”

Maren K. Andersen har ellers været meget fraværende i plejen det seneste halve år, hvor hun har været tovholder i forhold til kravene i Den Danske Kvalitetsmodel.

”Det var jo ikke ligefrem en opgave, som der var kamp om at få. Jeg har før beskæftiget mig med det, og jeg synes, at det har været en spændende opgave. Den har styrket vores korpsånd, og opbakningen fra mine kolleger har været stor,” siger hun.

Personalet på afdelingen er ikke inddelt i grupper, og patienterne bliver fordelt, når man møder ind.

”Men der kan ske mange omfordelinger i løbet af dagen, hvis der f.eks. kommer mange akutte patienter ind. Så hjælper vi hinanden, og vi er opmærksomme på lige at give en kollega en hånd med,” siger hun.

På afdelingen går både sygeplejersker og social- og sundhedsassistenter stuegang. Plejeformen er tildelt patientpleje, hvor det samme personale udfører stort set alle opgaver omkring patienten.

Paa-job_2Lægen tjekker en dreng med mavesmerter. Foto: Søren Svendsen

I tiden op til besøget fra Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet (IKAS) har Maren K. Andersens kolleger øvet sig til akkrediteringen med hjemmelavede opgaver, når der var en ledig stund.

”Jeg har ikke oplevet det som et pres. Vi har jo alle været interesseret i, at vi klarede det godt i undersøgelsen. Jeg fik da også ros bagefter.”

Afdelingen og resten af sygehuset klarede sig godt. I rapporten efter kontrolbesøget, står der bl.a., ”at der findes en udpræget korpsånd på sygehuset, og at sygehuset opleves som gennemsyret af kvalitetsbevidsthed fra høj til lav med fokus på patienterne.”

Høj anciennitet

Der er ikke det store gennemtræk af ansatte på afdelingen. Fire har fejret deres 40-års jubilæum, og flere kører hver dag 100 km frem og tilbage for at komme på arbejde. Ancienniteten er i gennemsnit 15 år.

Der er mange kvalitetskrav at skulle leve op til. En af de ting, der kommer mere fokus på fremover, er brugerinddragelse. Der skal især arbejdes med den nye patientgruppe, som er de unge, samt mere inddragelse af forældrene. Dette sker bl.a. gennem nye pjecer og spørgeskemaer.

”Vi føler os godt klædt på til at løse den opgave, og vi har været på kurser,” siger Maren K. Andersen.

Lægen er kommet. De to patienter fra venteværelset bliver undersøgt. Den unge mand bliver bedt om at variere sin diæt med andet end pizza. Pigen og hendes mor bliver bedt om at komme igen dagen efter og få taget flere prøver. Maren K. Andersen sender patienterne hjem med et smil, inden hun går til frokost med sine kolleger.

Den Danske Kvalitetsmodel

Kvalitetsmodellen gælder for alle sygehuse i Danmark, og den skal bl.a. skabe bedre og mere sammenhængende patientforløb og forebygge fejl og utilsigtede hændelser i sundhedsvæsenet. Den Danske Kvalitetsmodel består af 82 standarder for god kvalitet. Hver standard omfatter flere af de såkaldte indikatorer (krav), som sygeplejersker, læger og det øvrige sundhedspersonale skal følge, overvåge og vurdere i det daglige arbejde. I alt er der 471 indikatorer for god kvalitet. Hvert tredje år bliver sygehusene vurderet.
Læs mere om modellen på www.ikas.dk