Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Tilfredse patienter i opvågningsafdelingen

Patienttilfredsheden er undersøgt på en opvågningsafdeling med forskellige patientkategorier og på forskellige matrikler. Undersøgelsen viste, at patienterne følte sig trygge og i gode hænder hos kompetente sygeplejersker.

Sygeplejersken 2015 nr. 1, s. 58

Af:

Dorthe Maria Nygaard Eg, opvågnings-/intensivsygeplejerske

Der er i disse år stigende fokus på patientinddragelse og patientevalueringer i sundhedsvæsenet.

Opvågningsafdelinger er ikke med i de landsdækkende patienttilfredshedsunder­søgelser, men selvom patienterne kun ligger kort tid på en opvågningsafdeling, er det også her vigtigt at arbejde med at forbedre pleje og behandling ved hjælp af patientfeedback.
Derfor gennemførte vi på Vejle Sygehus i foråret 2014 en patienttilfredshedsundersøgelse på opvågningsafdelingen.

Opvågningsafdelingen har tidligere været en del af intensivafsnittet, men blev for et år siden en selvstændig afdeling med nu 28 sygeplejersker, heraf mange på nedsat tid. Afdelingen er fysisk fordelt på fem afsnit med generelt opvågningsafsnit, øre-næse-hals-afsnit, ortopædkirurgisk og abdominalkirurgisk dagkirurgi samt intermediært afsnit. I løbet af det første år er der sket mange nye tiltag og kommet meget nyt personale, og det er nu en velfungerende afdeling med et godt arbejdsmiljø.De forskellige afsnit gør dog, at vi i perioder føler os meget spredte, og at vi gaber over et stort område. Derudover er der periodevis pladsproblemer.

For at sikre den bedst mulige pleje af patienterne i det postoperative forløb og for at gøre det nemmere at afløse på de forskellige afsnit har vi forsøgt at ensrette vores pleje og behandling af patienterne. Vi havde derfor behov for at undersøge, hvordan patienterne oplever opvågningsfasen med hensyn til smerter, kvalme, bekymringer osv.

Et kort spørgeskema baseret på litteratur og på lignende undersøgelser fra Odense Universitetshospital og Middelfart Sygehus blev udviklet. Skemaet blev pilottestet blandt fem patienter før opstart på undersøgelsen.

Alle patienter blev inden udskrivelse fra opvågningsafsnittet spurgt, om de ville deltage i undersøgelsen, og hvis de sagde ja, fik de et spørgeskema med svarkuvert lagt under hovedpuden. Skemaet skulle besvares inden udskrivelse fra sygehuset, og stamafdelingens personale returnerede skemaerne via sygehusets interne post. På den måde havde patienterne mulighed for at svare ærligt uden bekymring for eventuelle konsekvenser. Besvarelserne var anonyme.

Høj besvarelsesprocent

I alt 280 patienter/forældre fordelt på de fem forskellige afsnit blev fortløbende spurgt, om de ville deltage i undersøgelsen, og ingen sagde nej. Besvarelsesprocenten var 94 (262/280), men ikke alle havde dog besvaret alle spørgsmål. Gennemsnitsalderen var 55 år (3-89), og 55 pct. var kvinder. I alt 255 (97 pct.) evaluerede samlet opholdet i opvågningsafdelingen med en glad smiley og de øvrige med en neutral smiley.

På en numerisk ratingskala (NRS) scorede patienterne et gennemsnit på 2,8 for smerter og 0,4 for kvalme.

Patienterne blev også spurgt, om de følte, at sygeplejersken var hos dem i det omfang, de ønskede, hvilket 98 pct. af dem, der besvarede spørgsmålet (242/246), oplevede. Tilføjede kommentarer var bl.a., at de følte sig trygge, at det var rart, der altid er en på stuen/i forkontoret, og at de følte, de fik meget opmærksomhed.

Der er meget udskiftning på en opvågningsstue, men 92 pct. (226/246) oplevede ikke, at der var for meget uro.
Samlet set oplevede 95 pct. (225/236), at de følte sig godt tilpas, da de forlod opvågningsafsnittet.

Generelle kommentarer gik bl.a. på, at det var godt med nærværende og kompetente sygeplejersker, at der var god service, og at det var godt at kunne få mad.

Vi er glade for, at patienterne giver udtryk for det samme, som personalet føler.

Vi giver os tid

Vi er blevet bekræftet i, at det gør en forskel, at vi giver os tid til den enkelte og er nærværende. At vi bruger tid på at tilbyde og servere mad og drikke, at vi informerer dem med de oplysninger, vi kan give dem, inden de bringes tilbage på sengeafdelingen eller hjem for de dagkirurgiske patienters vedkommende. Det bekræfter os i, at vi godt kan rumme at skifte mellem at arbejde på de forskellige matrikler og jonglere mellem de mange patientkategorier.

Det gode arbejdsmiljø smitter af på patienterne og giver dem en fornemmelse af, at der her er en positiv og glad stemning.

Dorthe Maria Nygaard Eg, opvågnings-/intensivsygeplejerske, Sygehus Lillebælt Vejle; Dorthe.marie.eg@rsyd.dk