– en grundbog
Munksgaard 2014
293 sider – 275 kr.

Af Raymond Kolbæk, forskningslektor, ph.d., cand.cur.,
Center for Sygeplejeforskning – Viborg – Hospitalsenhed Midt og Sygeplejerskeuddannelsen –Viborg/Thisted
Sundhedsfaglige Højskole, Via University College.

Bogen introducerer fagfeltet sundhedsinformatik og diskuterer teknologibegrebet, hvilket er illustreret af en case med en pacemaker som omdrejningspunkt. Det supplerer andre lærebøger, der udkommer i disse år. Det er også godt at se, at bogens tre dele og 17 kapitler supplerer og udfylder huller, som andre af feltets lærebøger ikke dækker. Det drejer sig bl.a. om jura, klinisk kemi, røntgensystemer, vandre- og børnejournaler og apotekssystemer. Idéen med Skyen som samlende enhed giver et godt overblik over de fleste af sundhedsvæsenets forskellige delsystemer og er en godt tænkt illustration af systemernes sammenhæng.

De enkelte kapitler har meget godt at tilbyde den studerende. Kapitlerne er generelt velskrevne med gode illustrationer, og alle sluttes af med relevante studiespørgsmål. Bogen har et godt stikordsregister.

Derfor er det ærgerligt at konstatere, at flere kapitler kun har referencer internt i brødteksten. Uvist af hvilken grund er de ikke ført ud i en referenceliste, hvilket bl.a. gælder redaktørernes indledende kapitel, hvor der er ca. 23 interne referencer, men kun én indgår i referencelisten. Det sender et helt forkert signal til studerende og klinikere. Det ødelægger bogens værdi som pensumlitteratur uagtet dens øvrige kvaliteter.

Bogens forfattere har stort set alle forbindelse til Masteruddannelsen i Sundhedsinformatik ved Aalborg Universitet. Enten har de selv uddannelsen, er undervisere ved den eller har på anden vis forbindelse til den. Dette burde borge for kvaliteten, men desværre gør de manglende referencer, at bogen ikke kan anbefales som grundbog i en professionsuddannelse på grund af dens lemfældige forholden sig til brugen af referencer.De kapitler, der har styr på referencerne, kan man dog roligt henvise til.

Når der er styr på referencerne, anbefales 2. udgave gerne som pensum. Hvis forlaget også tilføjede kapitler om systemer i almen- og specialelægepraksis samt hos tandlæger, ville det give et endnu bedre overblik over digitaliseringen af den danske sundhedssektor.

Bliv klogere på takker, intervaller samt principper ved EKG-optagelse

Anm_KliniskBjarne Sigurd, Steen Pehrson, Peter Steen Hansen
Klinisk elektrokardiologi
FADL’s Forlag 2014
518 sider – 699,95 kr.

Af Berit Lerche Larsen, anæstesisygeplejerske, Abdominalcentret 2044, Rigshospitalet.

Bogen er et ambitiøst opslagsværk på 15 kapitler, der kommer rundt i alle elektrokardiologiens krinkelkroge. Den er opdateret og har gennemgået en omfattende revision svarende til den rivende udvikling, der er i specialet i disse år. Den henvender sig til alle, som ønsker at ajourføre og udvide deres viden om EKG-analyse, undersøgelsesmetoder, behandlingsprocedurer og farmakoterapi.

Bogen indeholder et imponerende billedmateriale og mange fakta og detaljer. Alt dette er pakket ind i pædagogisk gavepapir med finurligheder, som Bjarne Sigurd også tidligere har været værdsat og respekteret for. Bjarne Sigurd er kendt for sit kliniske arbejde og udvikling af kardiologien samt talrige kurser i tolkning af EKG og diagnosticering af hjertesygdom.

Læseren bliver indledningsvis introduceret til, hvad et EKG egentlig er, og bliver klogere på takker, intervaller samt principper ved EKG-optagelse. I den velskrevne fremstilling af det normale EKG og systematisk EKG-analyse kan læseren genkende indholdet fra den ”blå folder”, der tit stikker op af kittellommen, og få et redskab, der danner grundlag for resten af bogen.

Bogens to nye medforfattere Steen Pehrson og Peter Steen Hansen er begge kendt for deres arbejde indenfor invasiv behandling af hjerterytmeforstyrrelser, forskning og undervisning. De repræsenterer den nye elektrofysiologi, der har fået en gennemgående plads i denne 3. udgave. De jonglerer og boltrer sig med de invasive elektrofysiologiske signaler, ablationsbehandlinger og måder at kortlægge arytmier på.

Med brugen af foto og fine illustrationer bliver det hele tilgængeligt. Bogen kan bruges på alle niveauer. Eksperten, der vil have den liggende ved sengebordet, læse i den som en roman og få sin kompetence udvidet fra tid til anden. Novicen vil have fornøjelse af, at bogen er tilgængelig på afdelingen, og kunne bruge den som lærebog og opslagsværk i mødet med en hjertesyg patient. En af de væsentlige årsager til bogens pædagogiske slagkraft er, at de fleste EKG-eksempler er holdt i størrelsesformatet 1:1. Det bidrager til mønstergenkendelse, som er en væsentlig del af EKG-tolkningen.

I kapitlerne støder man på de grå bokse. I disse vil selv nørder kunne finde næring til udvidelse af horisonten. Bogen er fyldt med talrige tabeller, alt hvad der kan listes, bliver listet, hvilket er med til at skabe overblik. Med sine 1,518 kg bliver det ikke en bog, man tager med i tasken, men som en veninde sagde: ”Bogen er så lækker, at den sagtens kan stå i stuen.”

Imponerende niveau, præcision og faglighed

Anm_FagKirsten Frederiksen og
Birte Glinsvad (red).
Fag
320 sider – 375 kr.

Anm_PatientDorthe Boe Danbjørg og
Nina Tvistholm (red.)
Patient
404 sider – 475 kr.
Anm_KlinikSusanne Jastrup og
Dorte Helving Rasmussen (red.)
Klinik
576 sider – 675 kr.
Grundbøger i Sygepleje, Munksgaard 2014

Af Ole Bjørke, master i sundhedspædagogik, lektor ved Sygeplejerskeuddannelsen Metropol.
Munksgaards Forlag har netop udgivet et velredigeret værk om sygepleje i tre overskuelige bind, alle grundbøger. Hver bog har sine redaktører, og kapitlerne har hver sine forfattere, naturligvis fordi hver forfatter har skrevet om sit favorittema eller speciale, og ingen kan være opdateret på samtlige felter.

Udgivelsen er et godt bud på en relevant, dækkende professionsrettet grundbog i sygepleje. Bøgerne gaber ikke over mere, end de kan rumme, og de rummer fint den grundlæggende sygeplejes facetter. Som supplement til bøgerne opnås der adgang til e-bøger med relevante link, video, quiz og andet materiale, man kan sågar få læst fagtermer op, så også udtalen kommer på plads.

I bogen ”Fag” fandt jeg yderst relevante kapitler som f.eks. sygeplejens historie og sygeplejens samfundsmæssige mandat. I det sidste indgår både lovstof, samfundsperspektiver og uddannelsesmæssige vink til de studerende. Jeg fremhæver samfundsperspektivet, fordi jeg ofte undres over de studerendes mangel på viden om det danske samfunds indretning, på trods af at flertallet har afsluttet en gymnasial uddannelse.

Bogen ”Patient” er disponeret i tre dele med fokus på tre aktører: patient, sygeplejerske og pårørende. Hver del indledes med korte, eksemplariske narrativer, som fokuserer på henholdsvis patient, sygeplejerske og pårørendes perspektiver som oplæg til kapitlernes bearbejdelser. Det er absolut en hensigtsmæssig finesse. Opdelingen reflekterer begreberne patientologi, curologi og pårørendes rettigheder samt familiære problemstillinger.

Bogen ”Klinik” præsenterer læseren for typiske sygeplejefokusområder, som f.eks. respiration, cirkulation og dokumentation samt for sygeplejefænomener og komplekse situationer som feber, smerte, seksualitet, kronisk lidelse, bevidsthedspåvirkning og døden. Også denne bog medtager samfundsvidenskabeligt stof; et fint kapitel om f.eks. love, aktindsigt, informeret samtykke m.v. Ved første øjekast ligner det et sammenfald med ”Fag”, men forfatterne giver hver deres perspektiv og deres bud på relevans, så jeg ser det mere som et supplement.

Værket vidner om en høj grad af bearbejdning i anvendelsen af de mange skribenter, og det hele er fagfællebedømt. Der er en bevidst god balance mellem fagsprog og god læsbarhed, som gør en grundbog attraktiv. Der er god overskuelighed, mange fine pointer i pædagogiske bokse samt præciserende forklaringer, studiespørgsmål og rigelig dokumentation løbende. Jeg er imponeret over niveau, præcision og faglighed i et stramt, veldisponeret værk.

Polioepidemien på et svensk provinssygehus

Anm_haabKarin Wahlberg
Endnu er der håb
Modtryk 2014
468 sider – 299 kr.

Af Gunilla Svensmark, sygeplejerske MPA, MI, specialkonsulent, Dansk Sygeplejeråd

Karin Wahlberg, som er svensk læge, har skrevet en meget læseværdig roman om livet på og omkring et svensk provinssygehus under polioepidemien i 1953. Her møder vi en vrimmel af personer og følger dem det første halve år af epidemien.

Bogen har stor sygeplejehistorisk værdi og bygger på grundig research. Vi følger nogle sygeplejeelever på skolen og på afdelingen og ser i detaljer sygeplejen på den tid. De svenske læger havde lært af den danske epidemi i 1952, der førte til de nye overtryksrespiratorer, så ud over den grundlæggende sygepleje var det også teknisk krævende at passe poliopatienter.

Bogen viser Sverige anno 1953 på vej ind i velfærdssamfundet, men fortsat med fattigdom og store klasseskel. Helt parallelt med de danske forhold på den tid, men her krydret med de specielle svenske påfund som f.eks. den forhadte spiritusrationering. Inden for denne kontekst udgør sygehuset sin egen parallelverden med tilsvarende skel og stive hierarkier.

Vi øjner dog et gryende opbrud, repræsenteret af enkelte mønsterbrydere, som uddanner sig over deres stand og køn.

Desværre halter den danske oversættelse lidt, og læseren må leve med, at sygehjælperne bliver til assistenter og fysioterapeuterne sygegymnaster. Det skal dog ikke afholde nogen fra at læse bogen.

Af Jette Bagh, fagredaktør

Lene Jørgensen
Efterveerne – Den traumatiske fødsel
Turbine 2015
360 sider – 299,95 kr.

Bogens første del indeholder beretning på beretning om traumatiske fødselsforløb begyndende med forfatterens. Resultatet var for hendes vedkommende et liv med posttraumatisk stress-syndrom, en diagnose, der ofte nævnes i bogen.

Del to består af interview med professionelle, bl.a. psykologer, læger, jordemødre og to anonyme sundhedsplejersker om deres syn på og oplevelse af traumatiske fødsler.

Tredje del indeholder ca. 10 sider om forskningsresultater. Her kan man bl.a. læse, at ”for mange kvinder opleves en traumatisk fødsel som voldtægt og fysisk overgreb”. Der er ingen kildeangivelse til dette postulat.

Del fire beskriver den fødendes ønsker, og her er forfatteren fremme ved hovedbudskabet: Når man er i fødsel, ønsker man kontakt og nærvær.

Bogen kunne med fordel have været redigeret ned til mindre end det halve og holdt fast i dette budskab, der også er et budskab til de politikere, som prioriterer.  Forfatteren har formentlig oplevet det som terapi at skrive, men går over gevind med henvisninger til egen fødsel og ikke-forskningsbaserede slutninger.

Poul Videbech
Kort & godt om depression
Dansk Psykologisk Forlag 2014
180 sider – 199 kr.

Bogen henvender sig til den person, som har en depression. Den beskriver i 16 kapitler fakta om depression, dvs. forløb, konsekvenser, behandling, forebyggelse m.m. Nogle mennesker kan finde på at sige over frokosten i kantinen: ”Jeg er vildt deprimeret,” med en koket undertone, men bogen er målrettet dem, der er syge eller har et familiemedlem, som lider af depression. En håndsrækning med budskabet: Der kan gøres noget.

Depression er ikke noget, man taler med alle om, og nogle vil foretrække at kalde tilstanden stress, selv om det er værre end som så, skriver forfatteren, der også gør rede for sammenhængen mellem belastning, stress og depression på en forståelig og oplysende måde.

En depression kan være et budskab, man skal forsøge at forstå, når symptomerne er kommet under kontrol, hedder det. Bogen er let at læse og absolut nyttig for de berørte.

Per Hove Thomsen
Kort & godt om ADHD
Dansk Psykologisk Forlag 2015
124 sider – 199 kr.

En bog til personen med ADHD og til dem, som er tæt på, det kan f.eks. være lærere eller familiemedlemmer. I syv kapitler kommer forfatteren, som er professor i børne- og ungdomspsykiatri, godt rundt om ADHD. Diagnose, symptomer, behandling og forebyggelse, og ikke mindst nogle ord om gode ting ved ADHD.

Ofte stillede spørgsmål fra forældre bliver besvaret, f.eks. ”hjælper fiskeolie og diæt?”  Og bogen efterlader læseren (den pårørende eller den med ADHD) med håb for fremtiden og gode råd i bagagen, der kan lette hverdagen for familien eller den enkelte.