Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

På job: Nu begynder medicinlisterne at se ud som de skal

Siden efteråret har hjemmesygeplejen i Hedensted Kommune fået borgernes medicinoversigter fra det Fælles Medicinkort FMK, der samler alle ordinationer fra sygehuset og egen læge.

Sygeplejersken 2015 nr. 3, s. 38-39

Af:

Kirsten Bjørnsson, journalist

paa-job_oploeft

​Hedensted Kommunes hjemmesygepleje tog det fælles medicinkort FMK i brug for snart seks måneder siden, og det har i perioden været slidsomt og indimellem ganske frustrerende. Men nu begynder systemet at fungere, som det er tænkt, konstaterer Bodil Haugstrup. Hun er hjemmesygeplejerske og visitator af sygeplejen i kommunens Distrikt Vest. Samtidig er hun superbruger af kommunens omsorgssystem og har været med til at udvikle FMK som repræsentant for kommunerne.

2015-3-paa-job_1
Bodil Haugstrup er visitator af sygeplejen i kommunens Distrikt Vest og samtidig superbruger af FMK og omsorgssystemet.
Foto: Kissen Møller Hansen
Denne morgen dukker der endnu et problem op af den type, som det sidste halve år har været fyldt med.

”Bodil, prøv at se her,” siger kollegaen Charlotte Thomsen, som sidder ved computeren med en borgers medicinoversigt. En ordination er markeret med rødt, og så længe den er det, kan hjemmesygeplejerskerne ikke handle på den.

Hjemmesygeplejen har fået besked fra et ambulatorium om, at borgeren skal have genoptaget en behandling, der blev seponeret for nogle år siden. Men der mangler en ordination. En ny skal oprettes i FMK, og hvem skal sørge for det? Nu bliver Charlotte Thomsen nødt til at oprette den uden om FMK og efterfølgende skrive til lægen for at få den bekræftet.

”Vi kan ikke selv rette i systemet, det skal lægerne gøre,” forklarer Bodil Haugstrup.

”Som slutbrugere er vi afhængige af de data, andre har lagt ind, og vi bruger stadig meget tid på at koordinere mellem læger og sygehuse.”

2015-3-paa-job_2

Ingen tidsbesparelse

Hun tilføjer, at de har et godt samarbejde med alle lægehuse i distriktet.

”Men de har også skullet lære systemet at kende. Der har da været startvanskeligheder, men efterhånden er de fleste kommet godt efter det.”

Hvor godt, får hun demonstreret, da hun lukker systemet op for at vise, hvordan det ser ud, når en rød markering afslører et problem med en ordination.

Af samtlige medicinændringer fra de seneste to dage er der ikke en eneste rød. Derimod er der en hel del gule, og det er fint nok. Det betyder typisk, at en recept er blevet fornyet, og den kan sygeplejersken gemme med et enkelt klik; så er borgerens medicinoversigt i orden.

”Det er rigtig godt, det her!” siger Bodil Haugstrup, mens hun løber ned over skærmen fra den ene gule ordination til den anden.

”Det er gået rigtig meget fremad. Lægerne gør det, vi gerne vil have dem til, og de gør det hurtigt.”

Der er stadig ting, der skal rettes i selve systemet, og Bodil Haugstrup går løbende og samler eksempler på problemer, som hun vil bede it-leverandøren kigge på.

Din bedste oplevelse på jobbet for nylig?

”Det var faktisk at se alle de gule ordinationsændringer i dag. De er tegn på, at der er ved at være ryddet op, og at det fungerer. Det bliver man glad af. Og det sparer vi også tid på.”

”Vi kan heller ikke bestille medicin og receptfornyelser direkte i FMK, som det egentlig er tænkt. Det skyldes et problem i lægernes it-system,” siger hun.

Så indtil videre har FMK ikke sparet tid, tværtimod, og Bodil Haugstrup tvivler på, at det vil, selv når det er indarbejdet.

”Men FMK vil give større patientsikkerhed. Det er f.eks. virkelig godt, at vi får de rigtige ordinationer med det samme. Tidligere fik vi vores medicinlister fra receptserveren, og så blev der ved med at stå Furix én gang daglig, selv om lægen måske havde sat dosis op til to.”