Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Sygeplejersker mangler teknologiforståelse

Et fireårigt forskningsprojekt fastslår, at sygeplejersker mangler forståelse for, hvordan teknologien påvirker relationerne til patienter og sparer tid. Det skyldes bl.a., at teknologien kun ses som et redskab.

Sygeplejersken 2015 nr. 4, s. 54-55

Af:

Mikkel Søren Bødker Olesen, journalist

Et powerpointslide lyser svagt op på en interaktiv væg i et undervisningslokale på Professionshøjskolen Metropol, København. Ved tre borde har 14 hjemmesygeplejersker fra Gladsaxe Kommune fordelt sig med hver deres iPad indenfor rækkevidde. Lektorerne på Metropol, Ulla Gars Jensen og Hanne Skov, fortæller om nogle af resultaterne fra forskningsprojektet Technocation, der har undersøgt lærere og sygeplejerskers teknikforståelse.

Det vigtigste fund har været, at sygeplejersker mangler forståelse for, hvordan nye teknologier påvirker relationerne til patienterne. I hjemmesygeplejerskernes tilfælde kan deres udleverede iPads bruges til at inkludere patienterne ved at fortælle, hvad de skriver i journalen. iPads kan også bruges til at tage billeder af patienternes sår, hvis der er brug for vejledning og råd fra en sårspecialist, og det sparer tid for hjemmesygeplejersken og hospitalet, da patienten ikke selv skal komme ind.

Projektet har været undervejs i fire år, og udover at konstatere manglende teknologiforståelse har man også udviklet en teori og læringsmodel, som skal hjælpe sygeplejersker og lærere med at tilegne sig forståelse for teknologien gennem analyseredskabet TEKU-modellen. I alt er der fundet 10 pointer fra forskningen i Technucation.

Mere end blot et redskab
Ulla Gars Jensen og Hanne Skov har været involveret i Technocation-projektet, og i november 2014 havde de hjemmesygeplejerskerne til første læringslaboratorium. Nu tre måneder senere sidder de her igen og deler viden, reflekterer og diskuterer deres erfaringer med iPad’en. Hænderne skyder i vejret, da der skal laves en liste over fordele og ulemper ved at bruge teknologien ude ved borgeren.

”Jeg kan godt se fordelen ved at have iPad’en, den har en inddragende effekt, når jeg skriver ned og viser borgeren, hvad der kommer til at stå i journalen. Men jeg synes ikke, man kan bruge den ved alle borgere. F.eks. ved palliative borgere synes jeg, det er svært,” siger en hjemmesygeplejerske.

Papiret bliver hurtigt udfyldt med forskellige situationer, hvor hjemmesygeplejerskerne bruger teknologien og ikke gør. Igennem dagen bliver der taget udgangspunkt i den nye TEKU-model, der bl.a. handler om, at sygeplejersker skal se teknologier som mere end bare et redskab.

”Det er vigtigt, at sygeplejerskerne får en større teknologiforståelse, men det betyder ikke, at de bare skal bruge teknologier hele tiden. Derimod skal de engagere sig i teknologiens betydning for deres faglighed og relationen til patienten, så de kan tage et aktivt til- og fravalg af teknologien på et oplyst og reflekteret grundlag,” siger Ulla Gars Jensen.

Fotos: Christoffer Regild

tekno_dortheDorthe Melchoirsen,
syv år i Gladsaxe Kommunes hjemmepleje

Hvad har du fået ud af at deltage i læringslaboratoriet?
”Jeg er blevet mere bevidst om, hvornår jeg vælger den til og fra, og specielt hvor jeg gør det. Disse labs har givet mulighed for at høre, hvordan andre bruger den og ikke gør, og specielt hvorfor de ikke gør det.”

Hvordan vil du anbefale andre at komme i gang med at bruge en ny teknologi?
”Den bedste måde er at få en introduktion til teknologien af én, som både ved, hvordan den teknisk fungerer, men også har erfaring med den i praksis. Derudover er det en god idé at tale med sine kollegaer om, hvordan de bruger den.”

 

tekno_jeanetteJeanette Nielsen,
syv år i Gladsaxe Kommunes hjemmepleje

Hvad har du fået ud af at deltage i læringslaboratoriet?
”Jeg var en af de første, der tog iPad’en til mig, så kurset her har ikke ændret så meget i min brug, men nærmere hvorfor og hvordan jeg bruger den. F.eks. hvordan det påvirker borgeren at bruge iPad’en, og generelt har de andres erfaringer også fået mig til at reflektere over min egen brug.”

Hvordan vil du anbefale andre at komme i gang med at bruge ny teknologi?
”Det er vigtigt, at man får tiden til at lære teknologien at kende. Noget, der i starten kan virke tidskrævende, kan som iPad’en ende med at blive tidsbesparende. Derudover er det en god idé at vidensdele med andre om teknologien, så man får belyst redskabets positive egenskaber for fagligheden.”

tekno_anetteAnette Pedersen,
11 år i Gladsaxe Kommunes hjemmepleje

Hvad har du fået ud af at deltage i læringslaboratoriet?
”Jeg brugte iPad’en meget før lab’et, og jeg fik hurtigt nogle vaner for, hvornår jeg kunne bruge den, og hvornår jeg ikke kunne bruge den. Lab’et har medvirket til, at jeg har fået en anden tilgang til, hvornår den kan bruges. Det har rykket sig ved at dele og høre andres erfaringer. Jeg er blevet mere modig og bruger nu iPad’en flere steder end tidligere.”

Hvordan vil du anbefale andre at komme i gang med at bruge en ny teknologi?
”Teknologien ruller af sted, så det er vigtigt at være åben, modtagelig og tage sig tiden til at sætte sig ind i den. Derudover er det vigtigt at få den rette viden og introduktion både til teknologiens funktion og betydning for dagligdagen, og så er det en god idé at dele erfaringer med andre.”