Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Opslagsbog til de mest ambitiøse sygeplejestuderende

Anmeldelse af: "Basisbog i Medicin & Kirurgi, 6. udgave" 

Sygeplejersken 2016 nr. 13, s. 48

Af:

Redaktionen

2016-13-anmeldelser-basis

Torben V. Schroeder, Svend Schulze, Jannik Hilsted, Liv Gøtzsche (red.)
Basisbog i Medicin & Kirurgi 6. udgave 
Munksgaard 2016
808 sider – 995 kr.

”Hvor bliver man glad og klog af gode, ambitiøse lærebøger. Denne er en af dem, jeg bliver fanget af at sidde og læse i med stof til mange timers faglige studier. Der er fire redaktører og adskillige forfattere på denne udgivelse, alle lægefaglige specialister på deres felt. Naturligvis, fordi bogen ønsker at være på forkant med rigtig mange sygdomme, specialer, perspektiver og behandlingsformer. Den er primært skrevet til medicinstuderende og har altså et sundhedsvidenskabeligt og lægefagligt perspektiv. Den rummer oplysninger om stort set alt, hvad man med rimelighed kan komme i tanke om i forbindelse med både hyppige og sjældnere sygdomme og behandlinger til flere aldersgrupper. 
Desværre har sygeplejestudiet ikke denne horisont. Vi benytter det eksemplariske princip og når derfor ikke så vidt omkring. Derfor skyder bogen over målet til sygeplejestudiet, selvom jeg godt kunne tænke mig, at vi hævede barren og forlængede vores uddannelse. Det ville gavne faget og respekten for vores uddannelse. Men de mest ambitiøse af vores studerende vil absolut kunne have glæde af bogen.
Bogen indledes med generelle vinkler: Kapitler om journal, klinisk beslutningsproces, sundhedsjura, etik og patientsikkerhed, inden den bevæger sig ind på sygdommene.
Sproget er godt, præcist fagsprog, dog med visse udfald. Hvorfor tale om Cholecystolithiasis og i samme afsnit Kolecystitis, man kan vel beslutte sig for én bestemt terminologi. Eller det jargonprægede ”Artrit”, når man senere skriver det korrekte Artritis – eller ”Diskit” og Diskitis – det er vist en lapsus. Dertil kommer, at emboli er pluralis af embolus, så det hedder altså ikke embolier.
En anden mulighed for justering er væsketerapiafsnittets angivelse af elektrolytværdier, som ikke harmonerer med Region H’s værdier. Dette afsnit er for øvrigt kortfattet og alligevel velskrevet. Jeg kunne dog tænke mig, at begreberne osmolaritet og osmolalitet blev tydeligere defineret, fordi det jo er en lærebog. Også afsnittet om operation og anæstesi skal fremhæves positivt, selvom smerteterapi kun er ganske kort beskrevet.
Bogen er rigt illustreret med gode farvelagte plancher og mange fotos, hvoraf enkelte dog er for kornede og måske af ældre dato? Illustrationer og billedmateriale er med til at give læseren indtryk af et højt fagligt og pædagogisk niveau, og illustrationerne er relevant placeret i forhold til teksten.
Der er god overskuelighed i bogen, som gør sig eminent som opslagsbog. Med til bogen hører en i-bog med en enkeltbrugerlicens i 48 måneder. En vellykket bog, som jeg allerede har anvendt i min forberedelse. En sidste cadeau skal bogen have for afsnittet om rehabilitering. Det glæder mig overordentlig meget som sygeplejefaglig, sundhedspædagogisk lektor, at der er prioriteret plads til denne facet.

Af Ole Bjørke, master i sundhedspædagogik, lektor ved Sygeplejerskeuddannelsen Metropol.