Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Karrieresamtalen: En hjælp til at finde nye vinkler på tilværelsen

En uddannelsessamtale handler om at afsøge alle perspektiverne i det enkelte medlems situation, forklarer karrierekonsulent.

Sygeplejersken 2016 nr. 6, s. 66

Af:

Maya Bille, journalist

2016-6-karrieresamtaler

Skal jeg have en efteruddannelse for at nå mit mål? Og hvilken skal jeg i så fald tage? Det er blot et par af de spørgsmål, der ligger til grund for de henvendelser, som Dansk Sygeplejeråds karrierekonsulenter får. Siden september sidste år har det været muligt at booke sig til en halv times uddannelsessamtale hos Dansk Sygeplejeråd. Franziska Juul-Andersen er en af de konsulenter, som hjælper medlemmerne med at finde den rette vej i uddannelsesjunglen. 

”Nogle er målrettede og ved, hvilken uddannelse de vil tage, mens andre er mere uafklarede og ser uddannelse som en vej væk fra der, hvor de befinder sig. Vi spørger altid, hvad formålet med uddannelsen er, så de får øje for, hvad uddannelsen egentlig skal bruges til,” fortæller Franziska Juul-Andersen.

I alt 10 konsulenter sidder klar til at sparre på uddannelsesmuligheder, og de er alle sygeplejersker og kender sundhedsvæsenet og ikke mindst vilkårene indefra. Medlemmerne, som søger sparring, er alt fra uafklarede nyuddannede til sygeplejersker, som har været i branchen i mange år; alle søger nye faglige udfordringer. For at booke en uddannelsessamtale er det altså ikke nødvendigt at have en helt klar forestilling om, at man vil tage en bestemt efter- eller videreuddannelse.

”Medlemmerne vil altid få en konsulent i røret, som lytter og anerkender det enkelte medlems situation,” understreger Franziska Juul-Andersen. Uddannelsessamtalerne handler om meget andet end at få hjælp til, hvor og hvordan man søger ind på en uddannelse. Til samtalerne bliver de omkringliggende aspekter som arbejdsmiljø, rammer for uddannelse, faglige udfordringer og muligheder for job også vendt.

”Vi får medlemmerne til at skifte brillesæt, altså at se de forskellige vinkler på deres situation. Hvordan er deres økonomiske situation? Hvordan er deres familieliv? Vi prøver at stille flere spørgsmål end at give svar og få medlemmerne til at se deres situation fra et helikopterperspektiv,” forklarer Franziska Juul-Andersen.

Medlemmerne, som har benyttet sig af samtalerne, vender tommelfingeren op. Evalueringer viser, at tilfredsheden med samtalerne på alle målte parametre ligger på ni ud af 10. Mange fortæller, at samtalerne har givet dem nye perspektiver på deres situation, fortæller Franziska Juul-Andersen.