Redaktionen

Et værk, der hænger godt sammen

sp2-2018_anm_sygeplejebogen1-3

Marianne Hjortsø og Charlotte Malling (red.)

Sygeplejebogen 1-3

Gads Forlag 2017, 5. udgave. Ca. 1.000 sider – 475 kr. pr. stk.

En god kending er udkommet i en ny flot, fagfællebedømt version. Denne 5. udgave er reduceret til overskuelige 3 bind – i sig selv en præstation, når man kender stoftrængslen i sygeplejerskeuddannelsens pensum. Værket, som kan bruges gennem hele uddannelsen, er gennemgående præget af relevans, overskuelighed og skarp prioritering. Det er skrevet af mange eksperter.

Bøgerne har hver sin undertitel: 1. Profession og patient, 2. Grundlæggende behov og 3. Kompleks sygepleje. Hvert kapitel indledes med et kort resumé og krydres løbende med små cases og inspirerende refleksionsspørgsmål.

Bind 1 behandler kulturelle og sygeplejefaglige perspektiver og fænomener lige fra behov og etik over sundhedsbegreber og sygdomsmodeller til patientologi, sorg og lidelse. Vigtige grundlæggende og alligevel overordnede emner. Sygeplejen er beskrevet ud fra bl.a. Virginia Henderson og Kari Martinsen.

Bind 2 omhandler observationskompetence og den håndgribelige sygepleje med henvisninger til stoffet i bind 1. En skuffelse er dog fig. 2.5, der viser en siddende, respirationsinsufficient patient, som anbefales at læne sig ind over et bord på hjul. Abdomen og diafragma klemmes, og patienten risikerer blot at opnå endnu mere dyspnø, synke helt sammen over bordet, som måske ruller væk, og patienten ender på gulvet. Må jeg derfor bede om Fowlers leje. I afsnittet om Kussmauls respiration savner jeg ketonstoffet acetone, som er den primære begrundelse for hyperventilationen. Derimod vil jeg positivt fremhæve kapitlet om væskebehandling. Stoffet er svært for de studerende. Forfatteren har gjort sig umage med præcision, overskuelighed og relevante observationer; dog savner jeg både perspiratio og forbrændingsvand i forbindelse med væskeskema. I kapitlet om temperaturmåling omtales aksillær måling, denne er alt for upræcis til at kunne anbefales og bør udgå. Også afsnittet om smerte skal nævnes positivt. Det er komplekst og svært stof, men forfatteren formår at formidle både de subjektive, de emotionelle og de faktuelle fysiologiske dimensioner. Kapitlet om hygiejne, et vigtigt emne for sygeplejen, er et informativt afsnit med tydelige pointer. Fremhæves må afsnittet om håndhygiejne. Og så er der også blevet plads til mere eksistentielle emner f.eks. patienternes seksualitet og døden, hvor hjernedød og eutanasi er indarbejdet. Glimrende prioriteringer.

Bind 3 beskriver den akutte og komplekse sygepleje, målet er observations- og refleksionskompetence med henblik på professionelt samarbejde og klinisk beslutningstagen. Her uddybes sygeplejen til en række eksemplarisk udvalgte sygdomme fra de store organsystemer samt sårpleje og kræft inklusive palliativ pleje. Kapitlerne er generelt uddybende og grundige. I et kapitel beskrives sygeplejen med Merry Scheels teori: Interaktionel Sygeplejepraksis. Flere kapitler har henvisninger til de øvrige bøger, så værket hænger generelt godt sammen.

Bøgerne og ekstra materiale kan tilgås digitalt via internet og app. Må jeg i øvrigt konstruktivt foreslå forfatterregisteret suppleret med forfatternes mailadresse, så man kunne gå i dialog, hvis man ønsker det.

Værket er gennemgribende revideret og opdateret på en række punkter og er absolut vellykket i sin helhed.

Af Ole Bjørke, sygeplejerske, master i sundhedspædagogik, lektor ved Sygeplejerskeuddannelsen Metropol.

Brugbar og beroligende

sp2-2018_anm_ny-sygepl
2

Ruth Holst

Ny sygeplejerske – uden panik

FADL’s FORLAG 2017,  232 sider – 229,95 kr.

Hvis du er en lille smule bange for at blive sygeplejerske, så læs denne bog! Den giver ro og håb for fremtiden. Der er nogle ting, der godt kunne blive bedre i bogen f.eks. nogle af grafikkerne og nogle af dataene, men ellers en rigtig god bog.

Bogen ramte rent ind i den følelse af panik, jeg har som snart færdiguddannet sygeplejerske. Den kommer ind på rigtig mange af de tanker, jeg selv har haft i forhold til at være nyuddannet sygeplejerske.

I løbet af bogen er der nogle sider, hvor personer med speciale indenfor forskellige områder, f.eks. planlægning og arbejdsmiljø, fortæller lidt om, hvad man kan gøre ved forskellige typer af problemer, bl.a. de stressende situationer, som man kan komme ud for i arbejdet som sygeplejerske.

Der er rigtig mange af de områder og opgaver, man møder som færdiguddannet sygeplejerske, som man aldrig har mødt som studerende. Når man er nyuddannet, står man med ansvaret, og det kan være svært at honorere alle krav. Her gør bogen rigtig meget ud af at fortælle, at det er okay ikke at kunne det hele. Det er okay, at man ikke kan finde ud af ting, man aldrig har prøvet før. Det er okay, at man laver fejl, det er okay, at man ikke er perfekt. Man er jo blot et menneske, og det er okay. Der er nogle, der har mere erfaring, og som kan hjælpe dig.

Af Elisa Valentina Landgreen, sygeplejestuderende og næstformand for SLS.

Fjernt fra akkrediteringssystemer og andre fortrædeligheder

sp2-2018_anm_ronkedor

Sven Refslund Poulsen

En ronkedors bekendelser

Refleksioner over et langt liv som læge og kirurg i hele verden

Rydendahl Forlag 2017, 176 sider – 249 kr.

Ifølge ordbøgerne er en ronkedor en gammel hanelefant, der lever adskilt fra flokken, og det er, hvad Sven Refslund Poulsen kalder sig selv – og sine skiftende sejlbåde. Han er læge og har siden studietiden bl.a. arbejdet i Sverige, Grønland, Afrika og på Solkysten, og hans mission med bogen er nu som 78-årig at videregive sine erfaringer og refleksioner til kolleger og medicinstuderende. Selv om "erfaring siges at være en billet til et tog, som er kørt".

Bogen består af uafhængige beretninger om et langt lægeliv forskellige steder på kloden, fjernt fra akkrediteringssystemer, indblanding fra Sundhedsstyrelsen og andre fortrædeligheder. Holdningerne er for størstedelen befriende politisk ukorrekte, om end læseren må bære over med politiske tilkendegivelser, som nok ikke alle deler. Det opvejes af forfatterens hudløse ærlighed og skarpe refleksionsevne over sig selv, sit fag og de skiftende omgivelser.

Sygeplejersker, som selv har arbejdet i udlandet eller er gamle nok til at huske den tid, hvor medicinstuderende kunne arbejde som fuldgyldige læger i Udkantssverige, vil sikkert hygge sig med denne samling småhistorier fra en ikke så fjern fortid.

Af Gunilla Svensmark, specialkonsulent i sygeplejehistorie, Dansk Sygeplejehistorisk Museum.

Blod, slag, splatter og lindring

sp2-2018-anm_svaekling

Michael Enggaard

Svækling

Politikens Forlag 2017, 304 sider – 250 kr.

Hvordan ved man, om en person er særlig? Sådan slutter Michael Enggaards debutroman. Spørgsmålet kunne afføde dybsindige refleksioner. Det er ikke forfatterens ærinde. I bogen hersker ordknaphed. Få skarpe replikker i et restringeret sprogbrug, der ikke kræver nærmere eftertanke. I bogens to spor følger vi dels Frank, der som eksbokser ikke er kommet sig over sin sidste kamp, dels Ellen, hjemmesygeplejersken, som møder Frank, efter at hans far er kommet ud for en arbejdsulykke.

Det er ikke muligt at præcisere bogens genre: En blanding af spændings-, knald- og kærlighedsroman krydret med skæbnefortællinger. Svulstigt sprog: "kirsebærtræernes lyserøde farvelægning af Vesterbro; et yngre par kommer slæbende med kasser fyldt med forestående skænderier; han skvattede sammen og blødte fra et nyåbent kødsår forårsaget af den gyldne signetring". Bogen efterlader læseren i et univers af blodige boksekampe, ensomhed, kriminalitet, sex, solidaritet, næstekærlighed og romantik.

Naturligt fanger afsnittene med Ellen særligt. Det er pragtfuldt, at romanen har en hjemmesygeplejerske i hovedrollen. Karakteren holder, og faget bliver skildret exceptionelt godt. Ikke mindst hjemmesygeplejerskens evige dilemma mellem nærhed og afstand. Ellen engagerer sig med hud og hår. For hende er sundhed mere end fravær af sygdom, og især at patienten finder ro i svære og forandrede livssituationer. Hun omgår dokumentationskrav, når hun følger sit instinkt, tilser patienten en ekstra gang, henter smøger, snaps og takker ja til en pause med tvivlsomt hjemmebag.

Ikke uden begejstring er jeg kommet gennem tre hundrede siders blod, slag, splatter og lindring.

Af Jorit Tellervo, sygeplejefaglig udviklingskonsulent.

Lindsey Fitzharris

Kirurgiens kunst

En blodig historie

Lindhardt og Ringhof 2017, 272 sider – 299,95 kr.

Æter var det første middel, der effektivt bedøvede mennesker inden operation. Før man begyndte at anvende det, var smerterne under et kirurgisk indgreb ulidelige, og var patienten så heldig at overleve, ville infektioner med stor sandsynlighed efterfølgende tage livet af ham. Denne bog handler om Joseph Lister, som begyndte at anvende karbolsyre som antiseptisk middel og dermed eliminerede infektioner. Kirurgien, som den udfoldede sig i midten af 1800-tallet, er beskrevet, så hospitalsstanken rammer næseborene, og man ser de beskidte, blodige forklæder og det rådnende kød for sig. Håndvask var en sjældenhed. Lister nåede inden sin død at blive anerkendt for sit banebrydende arbejde, der begyndte, da han som barn fik lov til at kigge gennem linsen i sin fars mikroskop.

Lotte & Søren Hammer

To små piger

Gyldendal 2017, 434 sider – 299,95 kr

De to søskende – sygeplejersken og læreren – fortsætter deres krimiserie, og dette er 8. bind om chefkriminalinspektør Konrad Simonsen. Han er nu på arbejde i Udkantsdanmark i en mindre by på Sjællands Odde. Den samfundsmæssige vinkel er en del af forfatterskabet, og den lille by har da også mistet alt det, der karakteriserer en levende by: politistation, læge, brandvæsen og tandlæge. Så kan man tænke lidt over, hvordan den udvikling kom i stand, og om den for alvor vil vende.

Men forbrydelser bliver der begået i den halvslumrende by. To unge piger forsvinder med års mellemrum, og Konrad Simonsen bliver sat på opgaven. Hvem er morderen?

Hanne Dahlerup og Thomas Hanberg Sørensen

Projektledelse i sundhedsvæsenet

Fra idé til resultat

Gads Forlag, 2. udgave 2018, 160 sider – 249 kr.

Forfatterne har ikke deres fødder plantet i praksis i sundhedsvæsenet, men har undervist på diplomniveau igennem flere år. De leverer her en samlet værktøjskasse til den, som skal lede og motivere deltagerne i en projektgruppe. Bogen kan læses i sin helhed, eller der kan plukkes i den alt efter projektets størrelse. Gennem seks kapitler kastes der lys over introduktion til projektarbejde, initiativfasen, opstartsfasen, planlægningsfasen, gennemførelsesfasen og afslutningsfasen. Bogen gør sig ikke til med overdrevne bændelormsord og anden staffage. Den er lækkert layoutet, tilgængelig og brugbar. Eksemplerne er gode vejvisere, når projektlederens opgaver på rejsen fra idé til resultat skal forstås og udføres. Systematik er et nøgleord.