Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Boganmeldelser

I dette nummer af Sygeplejersken anmeldes følgende bøger: "Patientinddragelse i praksis", "53 dage", "At leve og at dø" samt "Det dobbelte blik".

Sygeplejersken 2018 nr. 6, s. 46-48

Patientinddragelse skal læres og udvikles i klinisk praksis

anm_patientinddragelse

Kathrine Hoffmann Pii og Trine Ungermann Fredskild

Patientinddragelse i praksis – erfaringer, metoder og perspektiver

Gads Forlag 2017, 279 sider – 299 kr.

En meget velskrevet og inspirerende bog, som stiller skarpt på patientinddragelse inden for forskellige kliniske områder.

Bogen præsenterer i de forskellige kapitler et nuanceret billede af, hvordan visionen om aktive patienter/brugere/borgere omsættes i praksis på tværs af sektorer og specialer i sundhedsvæsenet. Bogens stærke side er, at den både præsenterer konkrete patientinddragende metoder, udviklings- og forskningsbaserede projekter og giver forskellige perspektiver på, hvordan det lader sig gøre i praksis.

Ved at kombinere praksiseksempler med refleksionsspørgsmål understøttes forståelsen for kompleksiteten i at inddrage patienten. Det kræver både kompetencer hos patienten, de pårørende, de sundhedsprofessionelle og organisationen. Patientinddragelse er en ledelsesopgave, der kræver vilje til at udvikle en patientorienteret kultur, hvor patienter og pårørende sættes i centrum for tværfagligt samarbejde, og en organisering, som tænker helhedsorienteret behandling på tværs af sektorer.

Forfatterne skitserer fra forskellige vinkler de mange udfordringer på området, og en af de store er at møde patienten som menneske og yde en mere sammenhængende indsats på tværs af sektorer. Mange patienter har mere end en sygdom og skal undersøges og behandles forskellige steder, hvorfor "pakkeløsningerne" med fokus på én sygdom ikke slår til. Dertil kommer de pårørendes rolle og betydning før, under og efter et sygdomsforløb. Her er det vigtigt at være opmærksom på to overordnede dimensioner, dels at de spiller en rolle i støtten til patienten, men også at de pårørende selv kan have brug for støtte i et sygdomsforløb. Der skal udvikles konkrete initiativer til, hvordan de involveres i de enkelte patientforløb, og på hvilken måde det organiseres.

Det bliver pointeret, at det er afgørende, at samarbejdet mellem sundhedsvæsenets aktører forbedres, hvis visionen om en helhedsorienteret patientinddragende indsats skal lykkes. Det kræver desuden differentierede løsninger, da patienterne har forskellige sundhedskompetencer. Telemedicinske løsninger vinder stort indpas i sundhedsvæsenet, men skal ikke indføres som en enhedsløsning, der giver alle patienter det samme tilbud uanset ressourcer, præferencer og behov. Det betyder dels, at de sundhedsprofessionelle skal gøre sig overvejelser om, hvem der kan gøre brug af teknologiske løsninger, ligesom de sundhedsprofessionelle skal have de fornødne kompetencer bl.a. ift. kommunikation og teknologi.

En aktuel bog, som formår at sætte fokus på, at patientinddragelse ikke er et adskilt fag, som kan tilegnes ved at læse teori, men at patientinddragelse er en klinisk kompetence, der skal tilegnes i klinisk praksis, og som kontinuerligt skal udvikles i praksis.

Af Lotte Ørneborg Rodkjær, seniorforsker, ph.d., lektor, Infektionssygdomme, Aarhus Universitetshospital, Institut for Klinisk Medicin, Aarhus Universitet.

Bekymringskimet bliver plantet ved fødslen

anm_53

Gustav Fabricius

53 dage

Forlaget Vandkunsten 2017

155 sider – 199 kr.

At få et barn er en introduktion til livslang angst for, at der skal ske noget med barnet. Men hvordan er det, når barnet har fået fostervand med afføring ned i lungerne, ikke ilter sit blod ordentligt og er bleg og slap efter fødslen?

Det beskriver faderen i bogen 53 dage, som er en registrering af hans oplevelser med det meget syge barn, kæresten og ikke mindst personalet på neonatalafdelingen på Rigshospitalet. Efter 53 dage kender jeg stedet og dele af personalet temmelig godt. Bogen er en vejviser gennem nogle af de følelser, man kan gennemleve under et sådant forløb, når angsten for, at barnet ikke kommer igennem, ikke har nogen fremtid, er bærende. Faderen reagerer ved at melde den lille dreng ind i en eftertragtet lokal skole. Han skal overleve, han skal blive skoleegnet – og får derfor i den forbindelse et navn. Scott hedder han. Drengen får behov for ECMO-behandling, dvs. at hans blod skal iltes i en maskine udenfor kroppen, og det redder hans liv. Forfatteren sanser stemningsskift, kroppe, personale, stemmer og adfærd som en seismograf under hele indlæggelsen. Også hans egne skiftende sindsstemninger får læseren bidder af undervejs. Meget læseværdig trods en lidt forstyrrende sidehistorie om arkitekten, forfatterens morfar, som har tegnet Rigshospitalet.

Scott er i dag ni år gammel.

Af Jette Bagh, cand.cur., fagredaktør, Sygeplejersken og Fag&Forskning.

 

Det etablerede system frem for hajbrusk

anm_leveogdoe

Anjee Gitte Carlsen

At leve og at dø. Når ens elskede bliver ramt af livstruende sygdom

Visdomsbøgerne 2018, 113 sider – 179,95 kr.

Et ægtepar, Anjee og Gunnar, med hang til det alternative i form af meditation, vegetarmad og spiritualitet, oplever, at Gunnar ikke husker så godt, hvilket de slår hen. Alle kan glemme navne indimellem. Men Gunnar bliver svimmel og ender med at falde om i hjemmet. Han bliver indlagt og undersøgt. Diagnosen er klar. Han har en hjernetumor. Det alternative bliver valgt fra, Gunnar følger det etablerede systems behandlingsforslag fra a til z. Men sygdommen er ikke til stoppe, og Gunnar skal dø. Parret bestiller tid til giftermål på rådhuset, og de bliver gift dagen efter.

Anjee mangler undervejs i sygdomsforløbet en bog for pårørende, og hun skriver senere denne bog om at leve med en person med en livstruende sygdom og give slip, så døden kan få plads.

Det er ikke en almindelig håndbog for pårørende, Anjee Gitte Carlsen har skrevet. Det er en meget personlig bog om sygdom, udstyr, der gør hjemmet hospitalsagtigt, træthed og alligevel livsglæde. En bog om et ægtepar, der magter at tale sammen om det, der er svært. Det gradvise tab af førlighed, økonomi, døden og begravelsesceremonien. Af forordet fremgår det, at der er gået otte år efter Gunnars død, Anjee har mødt en ny mand, og hun har fået livslysten tilbage. Katten Kiki, livsvidne til det hele, er blevet 18 år gammel.

Af Jette Bagh, cand.cur., fagredaktør, Sygeplejersken og Fag&Forskning.

Normalitetsmålene står i vejen

anm_dobbeltblik

Hanne Warming, Signe Fjordside & Manon Alice Lavaud

Det dobbelte blik. Se styrkerne i det særlige hos børn og unge i udsatte positioner

Akademisk Forlag Egmont 2017, 200 sider – 249,95 kr.

Da jeg læste bogen, faldt mine tanker på Amalie, en ung mor, som jeg er sundhedsplejerske for. Amalie har en ADHD-diagnose og er, som den ældste af fire, vokset op i en familie præget af kaos. Denne position i søskendeflokken har gjort, at hun fra en tidlig alder har påtaget sig et stort ansvar for både voksne og børn i sin familie. "Det dobbelte blik" handler om børn og unge som Amalie.

Bogen er baseret på et femårigt forsknings- og udviklingsprojekt, og formålet med den er at give to ben at gå på i tilgangen til sårbare børn og unge i både teori og praksis. Det ene ben styrer efter de særlige muligheder og styrker, barnet og den unge har qua sine opvækst- og livsvilkår, det andet de sårbarheder og belastninger, de selvsamme vilkår giver barnet og den unge.

Ser jeg på Amalie med det dobbelte blik, betyder ADHD-diagnosen og det ansvar, hun igennem livet har lært er hendes, at hun ikke sidder i dagevis i sofaen, kigger ud i stuen og tænker: "Her bør flyttes om, så der bliver mere gulvplads til mit barn at lege på." Nej, der er ikke langt fra tanke til handling. Benspændet er til gengæld, at overblikket mangler. Ommøblering i en etværelses skaber kaos, og Amalie får ikke bedt om hjælp, brænder ud halvvejs i projektet og holder ikke fast i den nødvendige struktur i forhold til barnet.

Bogen indeholder et teoriafsnit, som bl.a. beskriver narrativ metode, resiliens, stigmatisering og anerkendelsesteori. Et afsnit beskriver, hvordan man kan arbejde med det dobbelte blik som mindset. Metoderne er fremtidsværksted, de Bonos tænkehatte og billedmetaforer.

Bogen har et vigtigt budskab til os, som arbejder med børn, unge og familier i udsatte positioner. Vores normalitetsmål og bestræbelser kommer nemt til at stå i vejen for de udviklingsmuligheder, der er for barnet, den unge og familien med hensyn til at få øje på, hvordan selv vanskelige vilkår, og ved første blik problematisk adfærd, kan rumme udviklingsmuligheder.

Af Hanne Lindhardt, MSA, sundhedsplejerske.

 

Kort nyt om bøger

Steen Bågøe Nielsen, Signe Hvid Thingstrup, Marianne Brodersen og Henrik Hersom (red.)

Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser. Erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesudvikling og -forskning i praksis

Frydenlund Academic 2018, 263 sider – 349 kr.

Det er et nederlag at tage et job, som almindeligvis er et kvindejob. Sådan ser mange mænd på det, og det lider også sygeplejen under. Denne antologi forsøger at give baggrund og forståelse for, hvordan der kan arbejdes på at inkludere drenge og mænd i såvel erhvervsuddannelser, ungdomsuddannelser og universitetsuddannelser. Bogen er baseret på ca. 30 projekter under en fælles paraply, og der er størst fokus på pædagoguddannelsen. Sygeplejerskeuddannelsen er ikke nævnt med mange ord. Bogen er svært tilgængelig, og den pænt brede målgruppe kunne uden problemer reduceres til forskere. Formidling til en større skare uddannelsesinteresserede kan man ikke kalde de ni kapitler.

 

Charlotte Glintborg, Elsebeth Krog Fønsbo og Simon Fønsbo

Hovedbrud. Hjerneskade fra tre perspektiver

Frydenlund 2018, 160 sider – 229 kr.

Et ægtepar, Elsebeth og Simon, fortæller, hvordan tilværelsen ændrer sig, da Simon bliver hjerneskadet. En hjerneforsker beskriver den faglighed, der skal til for at diagnosticere, operere, støtte og rehabilitere, så Simon efter lang tids træning er i revalidering i en virksomhed. Hjerneforskerens bidrag er markeret med sin egen farve og inkluderer referencer.

Familiens historie begyndte med et styrt på ski, herefter fulgte føle- og taleforstyrrelser, og det endte med en stor blodprop i hjernen. Familiens otteårige søn havde samtidig fået konstateret leukæmi tre måneder tidligere. Hovedpersonerne har hver en stemme i bogen, og de bliver brugt til at beskrive frustrationer, glæder og sorger, og de slutter af med brugbare anbefalinger til sundhedsprofessionelle om den bedst mulige indsats i rehabiliteringsforløbet.

 

Finn Godrim, Annette Groot, Else Marie Bech, Dorte Toudal Viftrup & Jonas NorgaardMortensen

Relationspsykologi. Et psykologisk møde med personalismens menneskesyn

Institut for Relationspsykologi 2017, 173 sider – 200 kr.

Relationer, engagement og værdighed er indeholdt i personalismen, en isme, jeg ikke tidligere er stødt på. Bogen beskriver ud fra dette fundament en værdibåret og normativ psykologi med eksplicitte etiske mål, der kan give retning i et menneskeliv. De tre nøgleord: relationer, engagement og værdighed er styrende for strukturen i bogen, som består af fire dele, og det skulle måske fremgå af bogens forord og ikke i opsamlingen på en af de sidste sider. Bogens indledning "Introduktion – En rejseplan" er meget ordrig og forudsætter viden om Martin Buber og Emmanuel Levinas tænkning. Den samler grundigt op på tidligere udgivelser og anvender rejsemetaforen på alle tænkelige måder.

Det fremgår, at udgiveren af bogen er et landsdækkende og privat konsulentfællesskab. Måske er det årsagen til, at jeg ikke kan mærke en redaktør bag bogen.

Af Jette Bagh, cand.cur., fagredaktør, Sygeplejersken og Fag&Forskning.