Stressen åbnede nye døre

Selvværd. Da Christina Seidelin gik ned med stress, stod hun tilbage med et selvværd, der var helt i bund, og tvivlede på, om hun overhovedet ville være sygeplejerske. Med hårdt arbejde og hjælp fra udstrakte hænder fandt hun dog vej tilbage til faget – og til en arbejdsglæde, der er større end nogensinde før.
Foto: Nikolai Linares
Få styr på dig selv

Planlæg din dag og genvind overblikket
Stress kan øges af for mange opgaver og ikke mindst for mange uløste opgaver. Derfor er det en god idé at få skemalagt, hvornår en given ting skal laves – ligesom det er vigtigt at få sat tid af til pauser og afslapning.

Prioritér din tid
Ikke alt er lige vigtigt! Sortér i dine gøremål, udsæt eller uddelegér. Det giver luft i hverdagen og tid til at trække vejret.

Få fritiden på dagsordenen
I en tid, hvor det grænseløse arbejdsliv ofte hersker, skal du gøre noget aktivt for at få skabt tid til fritidsaktiviteter. Brodér, dans, syng. Det giver alt sammen energi og overskud.

Markér dine succeser
Hold op med at fokusere på det, du ikke når, men koncentrer dig i stedet om det, du har nået. Hvis du skriver dine sejre op i en lille bog, kan du dele dem med omgivelserne og være heldig at modtage ros og anerkendelse. Du kan også bruge listen til at minde dig selv om, at du har udrettet noget og booste din selvtillid.

Kilde: "Førstehjælp til dit arbejdsliv" af Pernille Marott.

Symptomerne havde egentlig været der i et års tid, men det var først, da det var for sent, og hun en dag knækkede sammen med stress, at det gik op for Christina Seidelin, at hun alt for længe havde gået på kompromis med sig selv. Travle dage på jobbet som sygeplejerske, for mange og for store opgaver og en trang til at være den evige jasiger sneg sig langsomt, men sikkert ind på hende, indtil hun ikke længere kunne ignorere, hvad hendes krop prøvede at fortælle hende.

"Jeg har vist altid haft tendens til at være den pæne pige, som gerne ville være pligtopfyldende, og som kunne det hele på den halve tid. I virkeligheden havde jeg nok været der så meget for alle andre, at jeg helt glemte at være der for mig selv," siger Christina Seidelin efter et stykke tid, hvor vi har siddet og talt sammen i et roligt lokale på Frederiksberg Hospital.

Her arbejder hun som sygeplejerske på Reumatologisk Ambulatorium – et helt andet job end det, hun havde før stressen. 32 timer om ugen med alt, hvad det indebærer af opgaver, tidspres, patienter og ansvar. Men havde man spurgt Christina for bare to år siden, ville hun ikke have troet på, at det var muligt.

"Jeg var skrækslagen ved tanken om at få et arbejde. Samtidig var jeg også i tvivl om, om jeg overhovedet ville være sygeplejerske, mit selvværd var helt i bund. Jeg kunne ikke se, hvordan jeg skulle kunne tage mig af andre, når jeg ikke engang kunne tage vare på mig selv," siger hun.

En hjælpende hånd

Christina Seidelin er kommet ud på den anden side af stressen. Det har dog været en sej og langstrakt kamp, som bl.a. krævede sygemelding ad to omgange og grundig ommøblering af både prioriteter og selvopfattelse. Det fortæller hun lidt om i den nye bog, "Førstehjælp til dit arbejdsliv" af Pernille Marott, en håndbog til sygeplejersker, der af forskellige årsager leder efter nye karriereveje.

Stressramte er den gruppe af henvendelser, der fylder mest i Din Sundhedsfaglige A-kasses Socialrådgivning, da rundt regnet 260 medlemmer årligt bliver sygemeldt med stress. Christinas største ønsker er at kunne hjælpe andre sygeplejersker, der er havnet i samme situation som den, hun engang stod i.

"Hvis jeg med den viden og erfaring, jeg har opnået gennem mit sygdomsforløb, kan gøre noget for andre, så betragter jeg det i høj grad som en gave, stressen har givet mig," siger hun.

Netop hjælpen fra andre – og ikke mindst evnen til at lade sig hjælpe – opfatter Christina Seidelin som afgørende i hendes sejr over stressen. At hun ikke kun rakte ud efter andre hænder, men også tog imod dem, da de blev strakt frem, var første skridt på vejen tilbage til arbejdsmarkedet.

"Da jeg blev sygemeldt anden gang, blev jeg igennem vores forsikring tilbudt et psykologforløb, som jeg valgte at takke ja til. Det blev en slags startskud. Følelsen af, at jeg blev hørt og set, gav mig lidt af den tro på mig selv tilbage, som jeg ellers havde mistet," siger hun.

Christina Seidelin
Christina Seidelin opfordrer ligesindede til at kæmpe imod trangen til at isolere sig. For når én dør lukker, kan der måske være to andre, der åbner sig.
Foto: Nikolai Linares
Sidenhen meldte Christina sig til flere forløb, kurser og tilbud til stressramte både igennem kommunen og Din Sundhedsfaglige A-kasse. Hver gang fik hun lidt flere byggesten til sit nye liv med sig i rygsækken. Hun blev introduceret til mindfulness og yoga og lærte at lytte til sin krop. Hun fik redskaber til at håndtere sin stress og fandt evnen til at sige fra. Da hun så småt begyndte at være klar til at træde ind på jobscenen igen, blev hun via en bekendt tilknyttet et 12 uger langt forløb hos Novozymes, hvor hun under kyndig vejledning blev genintroduceret til arbejdsmarkedet og blev sporet ind på, hvad hun egentlig gerne selv ville med sit arbejdsliv.

Hele vejen har Christina følt sig inddraget og kærligt behandlet. Selvom hun også føler sig heldig over, at hun har haft så mange muligheder, understreger hun dog, at indsatsen først og fremmest er hendes egen. Hun råder derfor andre stressramte til selv at opsøge de tilbud, der findes derude.

"Jeg har fået rigtig meget hjælp, men det er også mig selv, der har banet vejen. Jeg tog selv det første skridt, og så det næste og så det næste. Nogle gange var det måske meget små skridt, men selv et lille skridt var jo en slags sejr," siger hun.

Bliv din egen bedste ven

Brug kroppen
Motion er med til at holde stress på afstand. Find derfor en motionsform, der passer dig, og dyrk den et par gange om ugen. Med god kondition kommer vi os hurtigere efter en stressreaktion og får dermed mere livskvalitet.

Sig ja
Sig ja, når nogen rækker dig en hånd. Det kan godt være, du mest har lyst til at isolere dig, men det er sammen med andre – dine venner og familie – du kommer hurtigst videre til det gode liv.

Lyt til dig selv
Tag dig selv alvorligt og lyt til din krop. Netop du ved så meget om kroppen, gør det til din fordel. Når du lytter til din krop, kan du hurtigt se et mønster i, hvornår din krop mistrives og f.eks. bliver udsat for stress. Når du kan genkende faresignalerne, kan du nå at ændre adfærd, inden det er for sent.

Vær tålmodig
Tag små skridt, og ros dig selv for dit arbejde med at komme tilbage på arbejdsmarkedet. Det sker ikke i morgen, men når du arbejder med dig selv, er du på vej.

Kilde: "Førstehjælp til dit arbejdsliv" af Pernille Marott.

Stress åbnede døren

I dag har Christina Seidelin vendt sit stressforløb til en styrke. Derfor lagde hun heller ikke skjul på, at hun havde været syg, da hun søgte sit nuværende job på Frederiksberg Hospital.

"Det var vigtigt for mig at være ærlig om mine sygemeldinger fra starten. Ikke kun fordi jeg gerne ville spille med åbne kort, men også fordi mit forløb har gjort mig til en stærkere og bedre sygeplejerske, end jeg var før. Jeg ville gerne have, at de forstod, at jeg med mine erfaringer ville være en gevinst for dem," siger hun.

Selvom følelsen af at være alene kan være svær at ignorere som stressramt, opfordrer Christina alligevel ligesindede til at kæmpe imod trangen til at isolere sig. For når én dør lukker, kan der måske være to andre, der åbner sig. For hende endte stressen med at blive en ny vej. En vej til det liv, hun gerne ville leve – både som sygeplejerske og menneske.

"Mit råd til andre sygeplejersker må være: Ræk ud," siger hun. "Tag imod hjælp, når den bliver tilbudt. Spørg efter den, når du har brug for den, og husk at passe på dig selv i stedet for kun at passe på andre."

”Førstehjælp til dit arbejdsliv” er udgivet af Din Sundhedsfaglige A-kasse, DSA, og er en ny medlemsbog, der samler en del af den store viden, karrierekonsulenter i DSA ligger inde med. Bogen et konkret redskab, man som jobsøgende og medlem af DSA kan tage med hjem fra et CV-møde og finde inspiration i. Medlemmer i job vil også finde indholdet relevant.

 

Emneord: