Hver tredje overvejer at stoppe

Skal der uddannes flere sygeplejersker, kræver det flere ressourcer. Det fastslår formand for Sygeplejestuderendes Landssammenslutning, Kamilla Futtrup
Undervisning i teori er en del af sygeplejerskeuddannelsen. Men mange sygeplejestuderende oplever, at der ikke er tid nok til at prøve den af i praksis.
Foto: Philip Davali

Hver tredje sygeplejestuderende har overvejet at droppe uddannelsen. To ud af tre sygeplejestuderende har ikke sådanne overvejelser.

Resultatet fremgår af den seneste studielivsundersøgelse, som Dansk Sygeplejeråds Analyseafdeling har foretaget i februar blandt 7.144 sygeplejestuderende medlemmer af SLS. Lidt flere end hver tredje sygeplejestuderende svarede på spørgeskemaet.

Formand for Sygeplejestuderendes Landssammenslutning, Kamilla Futtrup, er ked af undersøgelsens resultat:

“Det er tragisk og sørgeligt, at en tredjedel af de studerende overvejer at holde op, fordi de ikke er sikre på, at de når at blive sygeplejersker, som er dygtige nok til at varetage fremtidens komplekse sundhedsvæsen, siger hun i en kommentar.

Flest på 6. semester

Af samme undersøgelse fremgår desuden, at jo længere fremme i sygeplejerskeuddannelsen den enkelte studerende befinder sig, jo flere har overvejelser om at droppe ud.

6. semester er det tidspunkt i uddannelsen, hvor flest studerende gør sig overvejelser om at stoppe. Kamilla Futtrup ser en klar begrundelse for, hvorfor det netop er de nuværende 6.-semesterstuderende, som topper listen:

”Det er de studerende, som i længst tid har været ramt af besparelserne som følge af omprioriteringsbidraget, der blev indført i 2016,” forklarer hun og fortsætter:

”Når man oplever reducering af både undervisning og vejledning, så er det nemt for en sygeplejestuderende at føle sig overladt til sig selv og stille spørgsmålet: ”Lærer jeg nok på uddannelsen til at blive en dygtig sygeplejerske?””

Tung teori skal afprøves i praksis

Kamilla Futtrup fremhæver, at der fortsat er meget tung teori på uddannelsen, som efterfølgende skal prøves af i praksis. Bl.a. her opstår problemet:

”Der er simpelthen ikke tid nok til at prøve teorien af i praksis,” vurderer hun.

Opbakning til det synspunkt kan hun finde i undersøgelsen, hvor knap en fjerdedel svarer, at de er uenige eller overvejende uenige i synspunktet ”Min kliniske vejleder havde tid til at give mig den sparring og vejledning, jeg havde brug for.” Retfærdigvis bør det fremhæves, at næsten halvdelen svarede, at de var enige i synspunktet.

Fremtidens sygeplejersker

Undersøgelsen kommer på et tidspunkt, hvor der aktuelt fra politisk hold tales meget om at uddanne flere sygeplejersker for at komme fremtidens større behov for sygeplejersker i møde. Kamilla Futtrup håber af den grund at komme af med besparelserne:

“Skal der uddannes flere sygeplejersker, er det meget vigtigt, at der investeres i både den praktiske og teoretiske del af uddannelsen. Der skal være undervisere og undervisning nok på uddannelsesstederne, og der skal være kliniske vejledere og sygeplejersker nok til at uddanne os i praktikken,” slår hun fast.

Læs undersøgelsen

Emneord: 
Sygeplejestuderende