Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Hørt: Patienter betaler prisen for travlhed

Vi skal hver dag prioritere, hvad vi kan nå. Det går ud over patienterne, siger Kirstine Munk Lund, sygeplejerske på Akutmodtagelsen på Herlev Hospital.

Sygeplejersken 2019 nr. 8, s. 17

Af:

Michael Holbek, journalist

2019-8_hoert_oploeft

ikon-hoert”Hvordan sikrer vi et offentligt, velfungerende sundhedsvæsen, hvor jeg og mine kolleger har tid til at yde den nødvendige sygepleje?”

Sådan lød spørgsmålet fra Kirstine Munk Lund til partilederne, da hun under valgkampen var inviteret ind i DR’s radioprogram ”Mads & Monopolet”. Politikernes svar vender vi tilbage til.

I 14 år som sygeplejerske, nu på Akutmodtagelsen på Herlev Hospital, har hun på egen krop mærket konstante forringelser af sine og kollegernes arbejdsforhold. Forringelser, der ifølge Kirstine Munk Lund først og fremmest går ud over patienterne.

"Som sygeplejersker har vi en bred vifte af ting at tilbyde vores patienter. Men arbejdspresset gør, at vi konstant skal prioritere, hvad vi kan nå. Og der er hele tiden en masse fravalg, som bliver til gene for patienterne," siger Kirstine Munk Lund.

Flere kolleger har givet op

Det er på mange niveauer i et indlæggelsesforløb.

"Skal jeg tage den klokke, der ringer? Tage imod den ambulance, der lige har afleveret en patient? Skal jeg give medicin til tiden? Vi har virkelig travlt på Akutmodtagelsen, og vi skal redde liv, men vi skal jo også yde helt grundlæggende sygepleje, og det kniber. Det kan være, patienterne ikke lige får en ren skjorte, ikke kommer på toilettet, når de har behov, eller går med en ble, der er lidt for våd. At de ikke får mad, at de ikke lige får antibiotika eller smertestillende medicin, når de har brug for den."

Kirstine Munk Lund oplever, at flere af hendes kolleger går hjem fra vagter med en følelse af utilstrækkelighed. Det har bl.a. medført, at flere af hendes kolleger er stoppet på afdelingen siden januar i år, fordi de ikke længere kan eller vil være med til det daglige arbejdspres.

"Det mest almindelige svar i løbet af den travle dag er ”Lige et øjeblik” eller ”Kommer straks”. Arbejdspresset er en del af hverdagen, og når man går hjem fra vagt, må man have fokus på det, man nåede, og lægge det væk, man ikke nåede," siger Kirstine Munk Lund.

Kirstine Munk Lund
Kirstine Munk Lund fortæller, at flere af hendes kolleger er stoppet på afdelingen pga. arbejdspresset.
Foto: Nicolai Linares
Har ikke noget valg

Hun siger dog samtidig, at hun har verdens bedste job og er glad for at være på Akutmodtagelsen.
"Jeg elsker at være sygeplejerske, men det er presset, og vi kan ikke blive ved. Hvis jeg på et tidspunkt må slippe det, skal jeg nok finde på noget andet. Det er værre for patienterne, for de har ikke noget valg."

Politikernes svar i ”Mads & Monopolet” var, som Kirstine Munk Lund forventede.

"Det bliver ikke i morgen, vi får mindre travlt på min afdeling, og patienterne vil fortsat ikke få den fulde pakke. Det sidste er faktisk min største bekymring," siger hun.