Læserbrev: Sygeplejerskeuddannelsen giver nyuddannede stress

"Når nyuddannede sygeplejersker begynder deres arbejdsliv, oplever de en hverdag, der ikke stemmer overens med det, de har mødt i løbet af uddannelsen."

Sygeplejerskeuddannelsens ambition er at uddanne sygeplejersker, som med myndighed og stærk faglighed er klar til at træde ud i professionen.

Sådan lyder det i den nye studieordning for sygeplejerskeuddannelsen.

Alligevel går hver 7. nyuddannede sygeplejerske ned med stress.

Efter flere år med talrige reformer i sundhedsvæsenet, hvor hovedfokus har været økonomi og effektivitet, står de nyuddannede sygeplejersker tilbage med en uddannelse, som langt fra følger med samfundsudviklingen.

Når nyuddannede sygeplejersker begynder deres arbejdsliv, oplever de derfor en hverdag, der ikke stemmer overens med det, de har mødt i løbet af uddannelsen.

Derfor kan de føle, at de er nødt til at gå på kompromis med den faglighed, de trods alt har brugt 3½ år på at opnå. Denne uoverensstemmelse kan føre til stress.

Man behøver kun at læse forordet til den nye studieordning for at se, at forventningerne til de nyuddannede sygeplejersker er alt for høje.

En nyuddannet sygeplejerske forventes at være både innovativ og kritisk reflekteret.

Samtidig skal hun anvende viden og forskningsresultater i klinisk praksis.

Det kan ikke undre, at så mange nyuddannede sygeplejersker går ned med stress, når de forventer, at de med disse kompetencer er klædt på til at udføre sygeplejefagligt arbejde.

Samtidig konfronteres de med en praksis, som ikke har samme forventninger, men derimod forventer, at de kan følge med i tempoet på afdelingen.

Uddannelsen må forventes at klæde de studerende på til den aktuelle arbejdsbyrde.

Og samtidig må det sammenlignes med at få et kørekort: det kan først forventes, at man lærer at køre, når man efter noget tid har øvet sig alene i den virkelige verden

Emneord: 
Sygeplejestuderende