Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Anmeldelser

I dette nummer af Sygeplejersken anmeldes følgende bøger: "Pædagogik for sundhedsprofessionelle", "Praktikkens didaktik; praktikvejledning på SOSU og PAU" og "Integrative Nursing.Second edition Weil Integrative Medicine Library" samt Sygeplejerskens podcast no 4 "Kunst og sygepleje:Nye veje til innovation".

Sygeplejersken 2020 nr. 9, s. 44-46

Pædagogiske overvejelser ved patientkontakt

Pædagogik for sundhedsprofessionelle


Julie Wielandt Tejmers og Jette Lind (red.)
Pædagogik for sundhedsprofessionelle
Gads Forlag 3. udgave 2020, 206 sider – 259 kr.

Læseren bliver i bogens første kapitler præsenteret for forskellige teoretiske indfaldsvinkler til begreberne pædagogik og læring. Først Jean Piagets teori om erkendelse efterfulgt at Jean Lave og Étienne Wengers fokus på situeret læring, dernæst Donald Schöns afdækning af refleksions betydning for læring og endelig Knud Illeris’ tre dimensioner i læringsbegrebet.

Pægogiske begreber som information, vejledning og undervisning bliver gennemgået, og de bliver sat i relief som en del af de pædagogiske overvejelser, den sundhedsprofessionelle gør sig i kontakten til patient og pårørende. De didaktiske overvejelser i forbindelse med patientkontakten uddybes, og vi præsenteres for en helhedsmodel bestående af seks didaktiske kategorier: læringsforudsætning, rammefaktorer, mål, indhold, læreproces og vurdering.

Hvad sker der, når der opstår en barriere mod læring i den konkrete patientkontakt, hvordan kan den sundhedsprofessionelle undgå eller mindske barrieren, og hvis den opstår, hvordan håndteres da en sådan situation?

Dernæst følger tre kapitler, der handler om forskellige didaktiske overvejelser i forbindelse med patientskoler, tværfaglighed og online-undervisning af patienter og pårørende.

Bogen afsluttes med et kapitel, der definerer begrebet feedback, og giver et eksempel på retningslinjer for feedback, så det kan blive et væsentligt redskab for de sundhedsprofessionelle i forhold til patienters læring.

Her er tale om en veldisponeret bog, hvor fokus hele vejen er på de pædagogiske indfaldsvinkler i forholdet mellem patient, pårørende og den sundhedsprofessionelle.

Hvert kapitel er fulgt op af en fyldestgørende litteraturliste (dog med en enkelt svipser i form af et Wikipedia-opslag. Der burde kunne findes en mere kvalificeret kilde end denne).

Bogens redaktører skriver i deres forord: ”Formålet med denne bog er at inspirere den sundhedsprofessionelle til at opnå pædagogiske færdigheder til at udvikle kliniske kompetencer inden for klinisk beslutningstagen og lederskab samt til at kunne informere, vejlede og undervise patienter bedst muligt”.

Bogen lever op til sit formål, og den kan anbefales såvel i de sundhedsprofessionelles uddannelsesforløb samt som et godt input i efter- og videreuddannelser.

Jens Bydam, sygeplejerske, cand.phil.

For lave forventninger

Praktikens didaktik

Jan Bisgaard, Inge Lerbech og Dorthe Thanning
Praktikkens didaktik; Praktikvejledning på SOSU og PAU
Gyldendal Uddannelse 2019, 312 sider – 310 kr. (vejl.)

Der er ikke hidtil set en samlet teori om praktikvejlederens arbejde med vejledning i praktikken, skriver forfatterne. Men de fremhæver flere forfattere, som arbejder med dette aspekt. Mest bemærkelsesværdigt er dog, at de ikke har medtaget Linda Schuman Scheels bog ”Refleksion i vejledningssamtaler” fra 2017, der netop omhandler aspektet set fra et sundhedsfagligt perspektiv.

Men forfatterne mener måske en bog specifikt rettet mod SOSU- og PAU-uddannelserne. Den er så her.

Med udgangspunkt i en gennemgang af erhvervsuddannelsernes formål og opbygning bliver forskellige områder indenfor praktikundervisning gennemtygget – f.eks. planlægning af forløbet, arbejdet med mål- og forudsætningsanalyse, rammefaktorer, anvendelse af forskellige pædagogiske metoder og læringsmiljøets betydning.

Refleksion bliver berørt flere gange, sidst med en beskrivelse af begrebet. Bogen er forsynet med bokse med betegnelsen refleksion, men der er snarere tale om studiespørgsmål, der ikke overskrider de nederste trin af den i bogen beskrevne refleksionsstige.

Spørgsmålet er, om det er betegnende for de forventninger, der er til en praktikvejleder, der skal kunne få en elev til at forholde sig kritisk til uddannelse og egen læring? Eller er der en generel opfattelse af, at de tilstedeværende kræfter ikke formår at løfte opgaven?

Jens Bydam, sygeplejerske, cand.phil.

Et forskningsbaseret bud på moderne sygepleje

Integrative nursing

Mary Jo Kreitzer and Mary Koithan
Integrative Nursing. Second edition. Weil Integrative Medicine Library
Oxford University Press 2019, 717 sider - 60.83 $

Integrative Nursing (IN) er kort fortalt et bud på en moderne sygepleje, men også en politisk bevægelse.

I de første to numre af Sygeplejersken 2020 præsenteres man for forskellige aspekter af sygeplejen:

  • 6 ud af 10 sygeplejersker overvejer at sige op.
  • "Det er en af de vigtige opgaver, vi har som sygeplejersker, at vi stiller os kritiske på patientens vegne og insisterer på at se patientens fysiske, psykiske og sociale behov, og at vi yder helhedspleje."
  • Fysisk og psykisk smerte og sygdom kan lindres gennem kunst, konkluderer en WHO-rapport.
  • Diakon og sygeplejerske bruger gerne engle, lys og sang i sin sygepleje til patienter og pårørende på hospice ... fordi det kan give lindring og ro i hjertet.

IN adresserer, som noget relativt unikt, alle ovennævnte aspekter og er samtidig handleanvisende på de mest fundamentale sygeplejefaglige tilstande med en bred vifte af noninvasive metodikker.

IN bygger på Complex Systems Science (CSS) som det metateoretiske perspektiv. CSS undersøger, ifølge Wikipedia, hvorledes relationer mellem komponenterne af et system medfører kollektive adfærdsformer, og hvorledes systemet interagerer og danner relationer med omgivelserne.

Systemer kan f.eks. være myretuer, økonomi, celler og altså også mennesker. Ifølge IN skulle CSS således kunne forklare, hvorfor udfaldet af en sygeplejeintervention i praksis ofte er uforudsigeligt.

I stedet giver CSS belæg for en tilgang, der er individuelt tilpasset, personcentreret og understøtter individets iboende potentiale for helbredelse.

IN er videnskabeligt funderet, og der kan samtidig drages paralleller til nordiske sygeplejeteoretikere. Oplagt som lærebog. De bruger den allerede i Aalborg og Horsens.
 
Bodil G. Lissau, cand.med.vet., BN, formand for Fagligt selskab for sygeplejersker med interesse for komplementær og alternativ behandling (KAB).
                                                                      

At nå en forstenet og fortabt patient

spl9-2020_anm_podcast

Sygeplejersken Podcast
No. 4. Kunst og sygepleje: Nye veje til innovation
30. januar 2020

”Han var en nydelig midaldrende mand, velklædt og utrolig venlig. Så blev han opereret og alting gik galt…”

Sådan indleder ph.d., lektor og sygeplejerske Sine Maria Herholdt-Lomholdt denne Podcast med en fortælling om mødet med en patient, som gjorde indtryk på hende. Fortællingen udvikler sig og beskriver det ”skønne øjeblik”, hvor der sker noget fint imellem de to, og hvor det lykkes at nå ind til patienten, som forstenet og fortabt sidder i sin stol.

Herholdt-Lomholdt har skrevet ph.d. om ”Skønne øjeblikke i sygeplejen” med det formål at udvikle en større fornemmelse og sproglighed for det meningsfyldte i sygeplejen. Afhandlingens afsæt er et aktionsforskningssamarbejde imellem Regionshospitalet i Horsens og Aarhus Universitetshospital.

I podcasten fortæller sygeplejersker fra Aarhus Universitetshospital sammen med HerholdtLomholdt om, hvordan de har arbejdet med at udvikle sygeplejen igennem ”skønne øjeblikke”.

”Sygepleje har med omsorg at gøre, og det er vigtigt, at vi ser på, ikke bare hvad vi gør, men hvordan vi er til stede i det, vi gør.”

Og videre: ”Arbejdet med de ”skønne øjeblikke i sygeplejen” har givet de involverede sygeplejersker en tænkepause fra de strukturer, som normalt er.”

Podcasten gav både en tænkepause og lyst til at læse Herholdt-Lomholdts ph.d.-afhandling.

Hanne Lindhardt, MSA, sundhedsplejerske

Kort nyt om bøger v/Jette Bagh, cand.cur., fagredaktør Sygeplejersken og Fag&Forskning

Paolo Giordano
I smittens tid. Vidnesbyrd fra pandemiens frontlinje
Klim 2020, 88 sider – 100 kr.

Et langt post-corona essay med forfatterens overvejelser om fortid, fællesskab, klima, matematik, mening og lidelse. Giordano, som er forfatter og ph.d. i teoretisk partikelfysik, beskriver bl.a. en god vens japanske kone. Hun var sammen med parrets lille datter gået i et italiensk supermarked, da nogle unge fyre begyndte at råbe ad ad hende, at hun skulle tage hjem, hvor hun kom fra, til Kina. For det hele var deres skyld. Forfatteren maner til eftertanke. Covid-19 giver mange reaktioner: ”raseri, panik, kulde, kynisme, vantro og resignation. Hvis man bare huskede på det, ville man også huske at udvise lidt større forsigtighed end sædvanligt, lidt større medfølelse”. Og sådan fortsætter han i bogen. Ikke en højtråbende uspiselig fanatiker, men en afbalanceret person, som gerne vil have sin læser til at tænke. Og man kan da heller ikke lade være.


OUH Links
Strategisk innovation i sundhedsvæsenet
Odense Universitetshospital 2020, 95 sider – 50 kr.
Bestil bogen her: ouh.klu.innovation@rsyd.dk eller læs den digitalt: cimt.dk/ouhlinks/

"OUH’s strategiske tilgang til innovation får i bogen følgeskab af idéer og erfaringer fra andre centrale personer inden for sundhedsinnovation i Danmark.
”… en lettilgængelig og overskuelig bog om strategisk innovation på et af Danmarks største hospitaler: hvorfor, hvordan, de gode eksempler og det, der er svært”."
Sådan hedder det i omtalen af bogen på websiden.
Bogen rummer 14 kapitler og er bygget op over en fast skabelon, der går igen i de fleste af dem. En case, f.eks. ”Telemedicinsk tidligt hjemmeophold til for tidligt fødte børn” eller ”Geri-kufferten - en værktøjskasse til opsporing af akut sygdom” fulgt op af en værktøjskasse med grøn baggrund og en Ærlig talt med blå baggrund. Sidstnævnte indeholder fordele, ulemper og modsætningsforhold ved det beskrevne projekt. Den ideelle innovationsproces bliver beskrevet og hensigten med den – at effektivisere – bliver italesat.
Et appetitligt lille værk for den innovationsvakte professionelle.
 

Birgit Refsgaard Iversen
Håndbog i sygepleje; Lunger
Fadl’s Forlag 2020, 176 sider – 149,95 kr.

Bogen vil ligge godt i den sygeplejestuderendes, den nyuddannedes eller den nyansattes kittellomme og hyppigt blive hentet frem i lyset. Den rummer på ret få sider enorme mængder relevant viden om sygepleje, medicin, KOL, palliation og hjemmesygepleje – og rigtig meget mere. Læseren kan relativt hurtigt få overblik over den tilstand, vedkommende har søgt viden om. Observationer, målinger og handlinger er faste bestanddele i kapitlerne, og sygeplejen er ikke til at undgå. Ordet optræder i alle de 23 kapitler, der udgør bogen, og beskrivelsen af den faglige indsats er overskuelig og konkret. Bogen er afgjort værd at investere i.