Hørt: "Find dig ikke i hvad som helst"

Nyuddannede Nicoline Sjøberg blev fyret efter at have ytret sig kritisk om sin usikkerhed og forholdene i covid-beredskabet. "Jeg følte mig helt alene," siger hun.
”For et år siden var mit udgangspunkt for at søge et job, at det var et interessant speciale. Men jeg har lært, at arbejdstid, arbejdsmiljø og ens leder er mindst lige så vigtigt,” siger Nicoline Sjøbjerg.
Foto: Claus Bech

ikon-hoertDen 19. og 20. december skrev nyuddannede Nicoline Sjøberg to bekymringsmail til sin ledelse. 16 dage senere var hun fyret. 

”Jeg havde ellers glædet mig vildt meget til at starte i mit første job som sygeplejerske. Det var et spændende speciale med seks måneders introduktion.”

Men allerede på tredje arbejdsdag får glæden et hak i tuden. 

Smittetallene stiger hastigt. Nicoline Sjøbergs afdeling skal afgive ansatte til corona-beredskabet, og hun er ifølge afdelingsledelsen den, der bedst kan undværes.

”Afdelingssygeplejersken og oversygeplejersken forsikrer mig om, at de vil være der for mig nat og dag. Jeg går derfra fredag og er fortrøstningsfuld.”

Mangelfuld forberedelse

I løbet af weekenden modtager Nicoline Sjøberg flere mails med modsatrettede beskeder fra covid-afdelingen.

”Jeg får bl.a. fire forskellige mødetider. I en af dem står, at jeg skal begynde i aftenvagt, morgenen efter skal jeg have de tre timers introduktion, og så skal jeg igen møde ind i aftenvagt.”

Som nyuddannet føler Nicoline Sjøberg sig på gyngende grund. Hun skal lære kolleger og arbejdsgange at kende og oplæres i specialiseret ilt-behandling, samtidig med at hun passer covid-patienter.

Derfor mailer hun til ledelsen på sin stamafdeling. Fortæller, at hun er utryg ved situationen, at oplæringen er utilstrækkelig, og at hun føler, hun ikke har de nødvendige færdigheder.

”Jeg er helt sikkert kontant i mit sprogbrug. Men jeg var sårbar og gal og følte mig helt alene. Og jeg følte, at min faglighed og autorisation var på spil. Jeg skriver bl.a., at det er en tarvelig måde, min ledelse er løbet fra sit ansvar over for mig som nyuddannet på,” siger hun.

Ligesom andre sygeplejersker skriver hun opslag på sociale medier om utryghed og frustration over med 72 timers varsel at blive kastet ufrivilligt ind i beredskabet.

Hun skriver bl.a.: ”Det er langt over min fatteevne, hvorfor sundhedsvæsnet ikke er bedre forberedt til 2. bølge. At der ikke er en direktion og ledelse, der har evnet at lave ordentlige beredskabsplaner. Det skriger til himlen, at der på ingen måde er tale om rettidig omhu.”

Opslaget fører til en henvendelse fra en journalist, der interviewer hende til DR Morgennyheder. 

Opsagt i prøveperioden

Kort efter får hun en skriftlig indkaldelse til et møde med afdelingsledelsen i sin stamafdeling.

Begrundelsen er ”samarbejdsvanskeligheder”, og Nicoline Sjøberg bliver opsagt i prøveperioden, fordi ledelsen mener, at den ”interne” kritik, hun har fremført, viser manglende tillid til sin afdelingssygeplejerske. 

”Jeg har lært, at det kan få sindssyge konsekvenser, hvis man er kritisk. Men jeg synes stadig, man skal sige fra, når man bliver behandlet dårligt og ikke bare finde sig i hvad som helst,” siger Nicoline Sjøberg, der i dag har fået nyt job på samme hospital.