Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Sygeplejehistoriker hjælper filmfolk

Når danske film- og tv-produktioner laver scener som vedrører sygepleje, er sygeplejehistoriker Susanne Malchau Dietz med i processen. Her bidrager hun med sin store viden om alt fra hospitalssengetøj i 50’erne, til hvordan man lægger et drop.

Sygeplejersken 2022 nr. 12, s. 19

Af:

Mai Rathje Skovgaard, journalist

sy12-2022_carmen-curlers_susanne-malchau-2

Når en karakter i den nye DR-serie ’Carmen Curlers’ bliver syg, skal scenariet være tro mod de 60’ere, som serien udspiller sig i.   

Og hvordan var den helt eksakte procedure for at gå stuegang i starten af 1950’erne, hvor serien ’Sygeplejeskolen’ foregår?

Det ved sygeplejerske og forsker i sygeplejehistorie Susanne Malchau Dietz noget om. 

Så når filmfolk har brug for ekstra assistance til at gøre historiske detaljer om sygepleje så korrekte som muligt, ringer de til hende. 

Hun arbejder som konsulent på historiske TV- og filmproduktioner, der berører sygepleje, som f.eks. den nye DR-dramaserie ’Carmen Curlers’ og ikke mindst TV 2 Charlie-serien ’Sygeplejeskolen’, hvor hun har haft en finger med i spillet fra sæson 3.

”’Sygeplejeskolen’ er noget af det mest interessante, jeg har været med til at lave, og det er fordi, alle mine kompetencer kommer i spil på en helt ny måde. Alt det jeg har brugt årtier på at lære som sygeplejerske og forsker, kan forenes og bruges her,” siger hun. 

Når tilblivelsen af en ny sæson begynder, stiller forfatterne hende spørgsmål og sender udkast på de historier, de gerne vil have, hun researcher på. Senere får hun tilsendt det samlede manuskript til kommentering og finjusteringer. 

Når optagelserne går i gang, er hun ofte med på settet. Hun guider bl.a. skuespillerne i at agere virkelighedstro som sygeplejersker, når der f.eks. skal bedøves, lægges en forbinding eller et drop. Skal der filmes på operationsstuen, er hun altid med.  

Detaljernes holdeplads

Mange af rekvisitterne kommer fra Dansk Sygeplejehistorisk Museum. Andre ting, som f.eks. operationsservietter, er ikke noget, de har liggende, så dem får produktionen fremstillet – så historisk korrekt som muligt, for det visuelle skal være i orden, fortæller Susanne Malchau Dietz, som kalder processen for ’detaljernes holdeplads’.    

”Alt fra hvordan stiklagner og sengetøj så ud, til hvordan man redte sengene, og hvordan man skulle ligge i dem. Hvordan uniformerne skulle se ud, og hvor sygeplejenålen skulle sidde på uniformen. Alt det er jeg med inde over,” fortæller hun.    

Susanne Malchau Dietz går ikke på kompromis, når det gælder de visuelle detaljer. Men fordi det er drama og ikke dokumentar, må man nogle gange ’hugge en hæl og klippe en tå’, for at dramaet og handlingens dilemmaer får lov til at udfolde sig. I ’Sygeplejeskolen’ får eleverne lov til en del mere, end de formentlig gjorde i virkeligheden.    

”I serien er sygeplejeeleverne helte og heltinder. I det virkelige liv har det nok nærmere været de uddannede sygeplejersker, som har taget hånd om de problematikker, som serien tager fat i,” fortæller hun. 

sy12-2022_carmen-curlerscarmencurlers_wideclean_aw
Attribution 
Foto: DR Drama