Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Skiftedag: "Spisepausen står tit på walk and eat"

"Generelt er det bare dejligt, at jeg nu er i et job, hvor jeg kan bruge den tid, jeg vil på samtalen, omsorgen og empatien."

Sygeplejersken 2022 nr. 2, s. 66

Af:

Laura Elisabeth Lind, journalist

sy2-2022_skiftedag_susanne-reiter-elbaek
Susanne Reiter Elbæk, 56 år.

Nyt job: Marts 2020 - Forsikringsselskabet Dansk Sundhedssikring i Herlev, hvor hun bl.a. er med til at godkende store operationer.
Kom fra: 17 år på Ortopædkirurgisk Ambulatorium på Køge Sygehus. Før det bl.a. Neurologisk Afdeling i Glostrup og Sclerosehospitalet, Haslev.

“Når vi tænker velfærdssamfund og ulighed, kan jeg godt lide, at det ikke kun er dem med penge i rygsækken, der får en sundhedsforsikring.

Her hvor jeg arbejder, er det en arbejdsgiverbetalt sundhedsforsikring, og derfor hjælper vi også den lille tømmerhandel på Lolland.

Vi har også store virksomheder og forsikringsselskaber, men det bliver mere og mere almindeligt, at lærere, pædagoger og håndværkere også er forsikret.

Og den mangfoldighed tiltaler mig - måske fordi jeg kommer fra det offentlige sundhedsvæsen, hvor jeg har været i rigtig mange år.

Jeg troede egentlig, at jeg skulle bæres ud fra min arbejdsplads på Køge Sygehus, men ved den sidste store sparerunde blev fagligheden og de vilkår, vi arbejdede under, meget udfordret.

Mange søgte væk, og hver arbejdsdag handlede om at overleve.

Så da jeg så den her stilling i Forsikringsselskabet Dansk Sundhedssikring, hvor de søgte personale med mange års erfaring, tænkte jeg, at det kunne være noget for mig.

Jeg har også en master i professionel kommunikation, og den kunne jeg se komme i spil her i jobbet. 

Jeg har en bred vifte af specialopgaver og er en af de få, der er med til at godkende de store operationer på op til 70.000 kr.

Mange af vores kunder har sygdomme i bevægeapparatet, men der er også alt fra øjne og kardiologi til psykologisk krisehjælp.

Jeg har en masse telefonopkald fra kunder, jeg laver sagsbehandling og hjælper vores kunder videre til speciallægeundersøgelse.

Sundhedsfaglig rådgivning er en stor del af mit arbejde, hvor kunden vejledes og guides til at være en del af sin egen sundhed. Der er også afslag, fordi forsikringen ikke dækker. Det skal man lige vænne sig til. 

Men her prøver vi så at hjælpe videre med at finde en offentlig klinik med kortest ventetid. Derudover vejleder jeg nyansatte kolleger.

Jeg arbejder hjemme to dage om ugen. Mandag morgen ville det tage mig to timer at komme til Herlev her fra Stevns, så det er skønt med den mulighed.

Det giver mig ro, fordybelse og koncentration frem for at være på et storkontor hver dag. 

Generelt er det bare dejligt, at jeg nu er i et job, hvor jeg kan bruge den tid, jeg vil på samtalen, omsorgen og empatien.

Den største forskel fra før til nu er hjemmearbejdet og så den fysiske patientkontakt, som jeg ikke har.

Men når jeg taler med en kunde, får jeg meget nemt et klart billede af dem, ud fra det de fortæller mig, og det hjælper mig meget i forhold til sagen og journaloptagelsen.

Jeg tror, det er fordi, jeg har set så mange patienter igennem mit arbejdsliv. 

Det er et dejligt arbejde med stor fleksibilitet, stort fokus på kompetenceudvikling og anerkendelse fra ledelsen.

Og så er det fantastisk, at jeg kan gå ud og få frisk landluft i pausen.

Jeg bor på en gård på landet, så jeg nyder at gå en tur med vores hund her i den skønne natur.

Spisepausen står tit på walk and eat.” 

Savner du inspiration til karrieren?

Hent råd og vejledning om karriere og jobsøgning på dsr.dk Som medlem kan du booke tid til personlig sparring om jobsøgning, efter- og videre-uddannelse eller karrieremuligheder.

Læs mere på dsr.dk/job-og-karriere