Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Spændingen udløst

De tre vinderindlæg er fundet, og kan læses på de følgende sider. Andre bidrag, der fortjener hædrende omtale, vil blive bragt i de kommende numre af Sygeplejersken.

Sygeplejersken 1998 nr. 50, s. 24-25

Af:

Anne Vesterdal, sygeplejefaglig medarbejder

En læserkonkurrence har flere spændingsmomenter. For det første er det ret afgørende, om der overhovedet kommer konkurrencebidrag. Dernæst kommer gennemgangen af konkurrenceindlæggene og afgørelsen af, hvem der skal tildeles hæder og kontanter. Til sidst brydes kuverterne med vindernes navne, og så skal de underrettes.

Som udløbsfristen nærmede sig, steg bekymringen på redaktionen. Mindre end tyve bidrag var modtaget en uge før fristens udløb. Det var alt for lidt. Opgaven krævede måske alt for meget. På redaktionen var vi ganske klar over, at udarbejdelse af skriftlig patientinformation var en langt større og fagligt mere krævende opgave end at skrive en sygeplejefortælling, som vi indbød til i 1992. Den gode sygeplejefortælling har sygeplejersker jo rumsterende inde i baghovedet i forvejen. Den skal bare skrives ned med talent.

Kræver analyse

At beskrive sygeplejen til en velkomstpjece til patienter forudsætter en langt mere indgående analyse af, hvem modtageren er, hvad modtageren har brug for at blive informeret om, og hvordan budskabet bedst kan formidles.

Fem minutter før lukketid lettede denne første spænding. Bidragene strømmede ind. 67 konkurrencebidrag var over al forventning. Herefter forestod et større arbejde med at få kopieret konkurrenceindlæg og bilag i massevis og at få lagt navne og adresser i lukkede kuverter med mærke. Kun sekretæren Kirsten Vibæk kendte indsendernes identitet. Efter knap en uge modtog hver af de tre dommere en større pakke, som de kunne gå i gang med at bedømme.

Torsdag den 26. november mødtes dommerne en sen eftermiddag på redaktionen. Her trak de sig tilbage i enrum og argumenterede hver især for, hvilke indlæg de fandt bedst. Efter et par timers forløb blev den sygeplejefaglige medarbejder kaldt ind, og så blev spændingen udløst. De tre vinderindlæg var fundet, og der var desuden enighed om nogle indlæg, som skulle have hædrende omtale.

Mange gode besvarelser

Sidste punkt på dagsordenen var at afsløre vindernes identitet og at ringe til dem, og det var i hvert fald et dejligt hverv.

Vinderne og deres forslag til en beskrivelse af sygeplejen til en velkomstpjece præsenteres i dette nummer af Sygeplejersken. Dommerpanelets begrundelser bringes i artiklen ''Hæder til vinderne,'' der er at finde i umiddelbar tilknytning til nærværende artikel.

Men der var flere gode besvarelser. I det nye år vil vi præsentere enkelte bemærkelsesværdige indlæg. Et par stykker opfylder slet ikke konkurrencebetingelserne og kunne derfor ikke komme i betragtning ved prisuddelingen. Til gengæld udmærker de sig ved at informere vældig godt og utraditionelt om specifikke emner.

Svært at forklare sig

Om de 67 konkurrencebidrag generelt kan jeg foreløbig fortælle, at de bar præg af et betydeligt og omhyggeligt forarbejde. At det er svært at forklare, hvorved sygeplejen udmærker sig i forhold til andre fag, kom også frem.

Nogle af indlæggene bar præg af, at plejepersonale arbejder meget i grupper, og at der ikke rigtig bliver skelnet mellem, hvad de forskellige personalekategorier kan tage ansvar for. Andre havde gjort meget ud af at beskrive, hvordan de gerne så samarbejdet med patienten udvikle sig, mens den specifikke faglighed var sværere at få øje på.

Side 25

Fremmedord og fagterminologi forekom næsten ikke, til gengæld var der en tendens til at bruge mere luftige begreber som værdier, livskvalitet og medindflydelse. Begreber, som ikke er så entydige endda, og som sygeplejersker kan diskutere indbyrdes i en uendelighed. Det er nok en diskussion værd, om sådanne ord måske mere afspejler sygeplejefaglige interesseområder end konkrete behov hos patienterne.

I det nye år vil vi vende tilbage med en mere nærgående analyse af konkurrenceindlæggene.

Faktisk er der stof til megen diskussion i de indkomne beskrivelser af sygeplejen. Hvordan sælger vi os bedst – og skal vi overhovedet sælge sygeplejen på andet end resultater? 

Nøgleord: Læserkonkurrence.

Billedtekst
Sygeplejefaglig medarbejder på Sygeplejersken, Anne Vesterdal, havde taget initiativ til læserkonkurrencen, og sekretær Kirsten Vibæk (til venstre) har stået for det praktiske arbejde med at håndtere de mange bidrag. 

Konkurrence: Beskriv sygeplejen til en velkomstbrochure

I nr. 39/1998 inviterede Sygeplejersken alle sygeplejersker til at deltage i en konkurrence om de bedste beskrivelser af sygeplejen til en velkomstbrochure.  Nogle af kriterierne var:

  • Om sygeplejen er beskrevet kortfattet, klart og dækkende set fra et brugerperspektiv.
  • Om sygeplejen præsenterer sig realistisk og i overensstemmelse med afdelingens eller institutionens virksomhedsområde og målsætning.

Dommerpanelet bestod af sygeplejerske Lisbeth Rosdahl, hjemmesygeplejerske Claus Beckmann Christensen og Torben Dan Pedersen, informationschef i Hjerteforeningen. De tre bedste beskrivelser blev præmieret med 10.000.- kroner.

De tre vinderbrochurer

Velkommen til F0631   

Vejledning til patienterne om hofteproteser

Sygepleje i dit hjem - gør en positiv forskel

De fem velkomstbrochurer, der blev hædret med en gengivelse i sygeplejersken

Sygeplejersken i konsultationen -  Sygeplejersken nr. 51/1998     

Til far - Sygeplejersken nr. 52/1998    

Strålebehandling - Sygeplejersken nr. 1/1999   

Kære forældre - Sygeplejersken nr. 2/1999    

Velkommen til apopleksiafsnittet - sygeplejersken nr. 3/1999     

Vægten lagt på de gode relationer - Sygeplejersken nr. 4/1999