Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Boganmeldelse

Sygeplejersken 1999 nr. 39, s. 42

Af:

Anne Vesterdal, sygeplejefaglig medarbejder

HJØRNESTEN TIL AT FORSTÅ PATIENTENS SYMPTOMER

Court Pedersen, Jens D.Lundgren

Medicinske sygdomme ­

1. udgave
Lærebog for sygeplejestuderende
Dansk Sygeplejeråd København: Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck 1998
242 sider, 244 kroner 

SY-1999-39-42-1Mange sygeplejersker vil kunne finde en udgave af 'Medicinske Sygdomme' på deres reol, men der er i tidens løb sket omfattende revisioner af de forskellige udgaver, hvilket denne 11. udgave også repræsenterer. Forfatterne er nye, men hovedvægten er stadig lagt på en af de hyppigst forekommende medicinske sygdomme.

Der indledes med en introduktion til centrale begreber inden for det medicinske speciale, eksempelvis prævalens, incidens, kohorteundersøgelser, ætiologi og patogenese. Forfatterne formidler deres viden letforståeligt og med velvalgte eksempler.

Gennemgangen af de forskellige sygdomme indeholder relevante forholdstal om hyppighed, som den sygeplejestuderende i høj grad kan drage nytte af til at sætte sine erfaringer med patienter i relief. Dog undrer det mig, at forfatterne ikke konsekvent angiver og anvender begreberne incidens og prævalens, som jo netop er blevet introduceret i det indledende kapitel.

Formidlingen af den medicinske patologi er overskuelig og veldisponeret. Der er tydelige angivelser af centrale begreber, og niveauet er rimeligt i forhold til en almen indføring, der senere kan følges op i forbindelse med specielle problemstillinger inden for sygeplejen. Beskrivelsen af patogenese er grundig og relevant, da det er hjørnestenen for at kunne forstå patienternes symptomer.

Illustrationerne er nyttige, relevante og informative. Jeg vil fremhæve de figurer, der viser eksempler på ultralydsundersøgelser og røntgenbilleder samt de gode farvebilleder af forskellige sygdomstilstande.

Der indgår ikke referencer til anvendt litteratur, hvilket er en mangel. Eksempelvis hersker der ikke enighed om, hvordan begreberne tertiær, sekundær og primær forebyggelse defineres, og her ville det have været interessant at vide, hvor forfatterne tager deres afsæt. Ved at henvise til anvendt litteratur får den studerende også et vink om, at der er mulighed for fortsat søgning, en vinkel, der nødvendigvis må indgå i et studium, hvor der må forventes fordybelse i forskellige områder af sygeplejen.

Samlet finder jeg, at 'Lærebog for sygeplejestuderende i Medicinske Sygdomme' giver en grundig og redelig fremstilling af den medicinske patologi, som det kan forventes, at den sygeplejestuderende har en grundlæggende viden om.

Af Lis Maaløe, sygeplejelærer i Københavns Amt, Sygepleje- og Radiografskolen i Herlev.