JURA OG SYGEPLEJE KOBLET SAMMEN

Dorthe Vennemose Buss

Dementes retsstilling

1. udgave
København: Jurist- og økonomforbundets forlag 1999
304 sider, 325 kroner

De senere års debat om demente og deres vilkår har naturligvis også berørt sygeplejersker. De fleste sygeplejersker både i primær og sekundær sundhedstjeneste kommer ud for at skulle varetage plejen af demente klienter og patienter og deraf følgende problemer vedrørende deres økonomiske og personlige forhold. Ofte viser det sig, at de svar og løsninger, man når frem til, stiller flere spørgsmål, end de besvarer.

Dorthe V. Buss er cand.jur. og sygeplejerske, ansat som adjunkt i familie- og arveret ved Retsvidenskabeligt Institut, Københavns Universitet. Bogen er en lettere revideret udgave af hendes ph.d.-afhandling. I forhold til behandling af emnet og af interesse for sygeplejersker er det absolut en fordel, at forfatteren har både en juridisk og sygeplejemæssig indgangsvinkel. Det gør bogen nærværende for sygeplejersker, selvom det juridiske indhold naturligvis dominerer.

Afhandlingen er en juridisk undersøgelse af, hvordan dementes anliggender bliver varetaget både praktisk og uformelt samt formelt efter lovregler. Undersøgelsen er baseret på interview af pårørende til hjemmeboende demente. Interviewdeltagerne indskrænkede sig til otte personer og kan derfor ikke siges at være repræsentative, men interviewene giver dog en viden om, hvordan hjemmeboende dementes økonomiske og personlige forhold bliver varetaget. Interviewene er gengivet under afsnittene om formel og uformel varetagelse af økonomiske og personlige forhold. Desuden refereres der til interviewene i de tre områder, der bliver behandlet: Det sociale område, sundhedsområdet og familieområdet.

Selvom interviewmaterialet ikke er ret stort, vil de fleste sygeplejersker vist genkende en eller flere af de situationer, der beskrives, og mange vil have oplevet noget lignende. Da materialet omhandler hjemmeboende dementes forhold, berører problemstillingerne først og fremmest hjemmesygeplejersker og primærsygeplejersker. Hjemmeboende demente bliver imidlertid også indlagt på hospitalsafdelinger, hvorfor også sygeplejersker her bliver berørt af problemstillingerne, for eksempel med hensyn til behandling og udskrivelse til plejehjem.

Forfatteren har på en god og nærværende måde koblet juraen og sygeplejen sammen i forhold til dementes anliggender. Bogen indeholder en gennemgang af alle relevante lovregler på området og en forklaring på begreber som handleevne og fratagelse af den, samtykke, fuldmagt, hjælpepligt, værgemål med mere. Uformelle, praktiske måder at varetage dementes anliggender på gennemgås også med de faldgruber, der måtte være deri for ansatte i kommunerne. Et enkelt af interviewene viser, hvor galt man kan komme af sted med uformel varetagelse af en dement klients anliggender i kommunalt regi. Et eksempel til skræk og advarsel.

Sproget er forståeligt, og der henvises til relevante love og paragraffer. Et godt og meget detaljeret indeks gør bogen velegnet som opslagsbog. Indholdet er relevant for alle sygeplejersker, der arbejder med demente, og som gerne vil kende handlemuligheder, love og regler på området.

Af Lene Gredal, sygeplejerske og cand.jur., sygeplejerske på Horsens Sygehus, afdeling P 7 Vest.

GRUNDIG LÆREBOG MED MANGE KASUISTIKKER

Per Hove Thomsen, Anne Mette Skovgaard

Børne- og ungdomspsykiatri

En lærebog om børn og unges psykiske sygdomme
København: FADL 1999
285 sider, 298,50 kroner

SY-1999-40-27-2Lærebogen dækker hele området inden for det lægelige speciale børne- og ungdomspsykiatri 0-18 (21) år og er skrevet med baggrund i den betydelige ekspansion, der de sidste 20 år har

været inden for forskning på det børne- og ungdomspsykiatriske område. Forfatterne gennemgår psykiske udviklingsforstyrrelser og forstyrrelser opstået i barndom eller adolescens og de tilstande, der kan debutere i barnealderen, men som rubriceres under voksenalderens psykiske lidelser. Endelig medtages tilstande, der kan debutere i de sene ungdomsår, eksempelvis skizofreni, med vægt på det karakteristiske billede, der ses hos den unge.

Bogen adskiller sig i forhold til de få andre lærebøger på området ved dels den grundige gennemgang af diagnostiske kategorier for psykiske forstyrrelser hos børn og unge i ICD-10, dels ved de mange kasuistikker, som beskriver typiske, kliniske problemstillinger. Også afsnittet om akutte tilstande i børne- og ungdomspsykiatrien er nyt og relevant, fordi børne- og ungdomspsykiateren, især de senere år, også har fået behov for en hurtig differentialdiagnostisk afklaring med stillingtagen til behandlingskrævende somatiske problemer og indikationer for akut psykiatrisk indlæggelse. Kapitlet om lovgivning er både i denne sammenhæng og generelt særdeles relevant.

De mange figurer giver god oversigt over de beskrevne problemstillinger. Det kunne dog have været mere læsevenligt, hvis figurerne ikke var skrevet med småt på en blå baggrund. De væsentligste sygdomsgrupper bliver beskrevet ud fra forekomst, klinisk billede, differentialdiagnoser, årsagsforhold, behandling og forløb. Dette og hele bogens opbygning gør det muligt at anvende den som opslagsbog, hvilket også er hensigten. Der er begrænset gennemgang af teoretiske retninger inden for udviklingspsykologi, familie- og miljøterapi, andre relevante terapier og behandling i det hele taget, men der henvises til speciallitteratur, ligesom der også til hvert kapitel er referencer.

Lærebogen henvender sig primært til medicinstuderende og læger i introduktionsstillinger i børne- og ungdomspsykiatrien, men vil også kunne bruges som lære- og opslagsbog af sygeplejestuderende.

Af Jette Ravn, oversygeplejerske på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Hospital Risskov.

MODEL FOR MÅLRETTET STRUKTURERET SAMTALE

Ann Faulkner, Peter Maguire

Kommunikation med kræftpatienter

Oversat fra engelsk af Kirsten Amstrup Kristensen
København: Munksgaard 1999
288 sider, 268 kroner

SY-1999-40-27-1Sundhedspersonale kender værdien af en skånsom, individuel og professionel kommunikation med kræftpatienter og deres pårørende og har et deraf følgende behov for træning i kommunikationsfærdigheder. Denne bog kan være en hjælp hertil og er et tiltrængt bidrag til den sparsomme danske litteratur om kommunikation i praksis. En så detaljeret litteratur på dansk er ikke udgivet siden begyndelsen af 1980'erne, da Erno Metze og Jørgen Nystrup udviklede og beskrev modeller for terapeutisk kommunikation og udgav bogen 'Samtaletræning', som beskriver de kendte gensvarsmodeller.

'Kommunikation med kræftpatienter' er en videreudvikling af Metze og Nystrups kommunikationsmodeller. Modellen, der præsenteres, er resultatet af forfatternes mangeårige forskning, workshopper og andre kursusaktiviteter med udgangspunkt i kommunikative færdigheder. Målet er ikke at beskrive kommunikation generelt, men at give gode og konkrete råd med hensyn til, hvordan man i praksis kan arbejde med strukturerede metoder, der kan hjælpe til en mere målrettet indsats i patient-behandlersamarbejdet.

Faulkner og Maguire beskriver en vurderingsmodel, da vurdering og en løbende revurdering af patientens fysiske, psykiske og sociale situation, og hvordan patienten mestrer den, er primært i kommunikationen. Strategier og færdigheder beskrives i forbindelse med identifikation og håndtering af vanskelige situationer, distanceringsstrategier og andre faldgruber i nærvær og samtale med alvorligt syge patienter, samt faldgruber i dialogen med pårørende og efterladte.

God kommunikation indebærer også, at det kan være nødvendigt at være styrende og indgribende. Konkrete råd gives med hensyntagen til den praksis, vi arbejder i, tiden til rådighed samt til professionelle og personlige grænser. Forfatterne kommer også med forslag til, hvordan personalet følelsesmæssigt kan mestre de vanskelige opgaver.

Teksten er underbygget med talrige eksempler både på præcise og uddybende dialoger og på blokerende og problematiske. Desværre er der i nogle af eksemplerne sproglige udtryk, der giver mig følelsen af, at der tales ned til patienten. Sprog er en del af et lands kultur, så noget af det kan være et resultat af oversættelsen. Alligevel er eksemplerne væsentlige for forståelse af teorien, og benyttes bogen i undervisningsøjemed, vil kursisterne tage udgangspunkt i egne eksempler og oplevelser.

Den af forfatterne udviklede undervisningsmetode med udgangspunkt i bogens model har i en årrække været anvendt i Norden, blandt andet i Den Almindelige Danske Lægeforening siden 1998. Bogen oplyser også om, hvor sygeplejersker kan komme på kursus eller få oplysninger om tværfaglige kurser.

Bogen er især brugbar som kursusmateriale, men også den, der i sit daglige arbejde har kontakt med alvorligt syge eller døende patienter, vil kunne hente inspiration. Det er nødvendigt, at læseren formår at abstrahere fra bogens forenklede fremstilling af en kommunikationspraksis, som altid vil rumme større kompleksitet, end det er muligt at indfange i en model.

Af Birgit Maarup, freelance-sygeplejerske i Vendsyssel.