Fag & Forskning
Skærmbaseret mediebrug kan have negative konsekvenser på mental sundhed hos børn
Forskning viser strukturelle ændringer i børns hjerner
The Journal Club
Publiceret:
24. august 2023
Senest opdateret:
24. august 2023
Af:
Nausheen Christoffersen, Lektor, cand.cur.
Dette resumé er skrevet på baggrund af
Yihong Zhao, Martin Paulus, Kara S. Bagot, R. Todd Constable, H. Klar Yaggi, Nancy S. Redeker og Marc N. Potenza.
Brain structural covariation linked to screen media activity and externalizing behaviors in children.
Journal of Behavioural Addictions 11 (2022) 2, s. 417-26.
DOI: 10.1556/2006.2022.00044
Introduktion
Studiet viser, at der er sammenhæng mellem børns brug af skærmmedier som f.eks. smartphones, tablets m.m. og deres adfærd og strukturelle ændringer i hjernen.
Metode
Der blev rekrutteret 11.245 deltagere mellem 9 og 10 år fra 21 steder i USA, hvoraf i alt 9.738 (4.661 drenge og 5.077 piger) blev inkluderet i det endelige datasæt i dette longitudinelle kohortestudie, Adolescent Brain Cognitive Development (ABCD) - ledet at fakultet ved Yale Department of Psychiatry og Columbia School of Nursing.
Resultater
Børn med hyppig brug af skærmmedier havde ændringer i hjernestrukturen i områder, der er forbundet med belønnings- og impulskontrol, og ændringer var relateret til en øget tendens til internaliseringsproblemer, hvilket blandt andet omfatter depression, angst, social angst og somatiske klager samt eksternaliserende adfærd som bl.a. omfatter fysisk aggression, verbal mobning, relationel aggression og trods.
Resultaterne sås især hos drenge, der også i gennemsnit brugte 35-52 min. mere skærmtid dagligt.
Hertil kommer en højere total score for søvnproblemer. Ydermere minder visse af disse hjerneforandringer, man har fundet hos disse børn, med dem, der er udviklet hos mennesker, som har udviklet alkoholisme i en tidlig alder.
Implikationer for praksis
Resultaterne kan ifølge Potenza, der er leder Yale-programmet for forskning i impulsivitets- og impulskontrolforstyrrelser, bidrage til at forstå forholdet mellem skærmbrug og mental sundhed, herunder udvikling af klinisk relevante tiltag såsom psykopatologi, kognition og søvn hos børn, idet de digitale teknologier har ændret sig hurtigt og derfor er blevet mere udbredt i samfundet i forhold til viden på området. Det er således vigtig viden for alle interessenter herunder sundhedsudbydere, forældre, skolepersonale og endda børn.
Nausheen Christoffersen, Lektor, cand.cur. ved Institut for Sygeplejerske- og Ernæringsuddannelser. Det Sundhedsfaglige Fakultet. Københavns Professionshøjskole. naus@kp.dk
Fagredaktøren anbefaler
Hvis du vil vide mere om emnet i en dansk kontekst så lyt med til podcasten "Babysitteren fra helvede" (Politiken, 17. april 2023).
Danmark er langt fremme digitalt og slog hurtigt dørene til børneværelserne op for telefoner, apps, computere og spil. En stor del af vores børns barndom foregår i den digitale verden. Ifølge læge, forfatter, it-iværksætter og aktivist Imran Rashid former det børnenes hjerner og deres måde at være sammen på.
Maj Siercke, fagredaktør, Sygeplejersken og Fag&Forskning