Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Fag & Forskning

Tilbud til studerende, som vil yde en ekstra indsats

Talentudviklingsprogram fokuserer på at give sygeplejestuderende specialiserede kompetencer inden for individualiserede, sammenhængende plejeforløb til ældre.

Fagligt Ajour

Publiceret: 

20. marts 2023

Senest opdateret: 

19. juni 2023

Af:

Helle Mather, sygeplejerske, cand.mag., lektor,

Niels Sandholm Larsen, sygeplejerske, cand.scient.soc., ph.d., docent

60057883

Hvorfor læse denne artikel?

  • Få viden om nyt talentprogram i sygeplejerskeuddannelsen målrettet ældre medicinske patienter.
  • De bagvedliggende pædagogiske overvejelser.
  • Delresultater af programmet og implikationer for praksis.

Resumé

Baggrund. Det er nyt i Danmark at udbyde et talentprogram i sygepleje. Sygeplejerskeuddannelsen på Københavns Professionshøjskole, har med støtte fra Novo Nordisk Fonden etableret et talentprogram, Copenhagen Honours College i Sygepleje. Hidtil har 60 studerende taget imod tilbuddet. Programmet bliver tilbudt sygeplejestuderende, som har forudsætninger for og vilje til at gennemføre supplerende uddannelsesaktiviteter på 30 ECTS inden for normeret tid.

Formål. At dimittender tilegner sig specialiserede kompetencer, der ligger ud over grunduddannelsen, til at varetage individualiserede, sammenhængende plejeforløb til ældre og at motivere nyuddannede sygeplejersker til karriereforløb inden for sygepleje til ældre medicinske patienter.

Delresultat. Talentprogrammets første resultater, viser at høj faglighed, nysgerrighed og tørst efter viden karakterisere de studerende som score højt på faglig sikkerhed og viden.

Nøgleord: Ældresygepleje, honours, talentprogram, sygeplejerskeuddannelse, kliniske færdigheder.

Om forfatterne

Helle Mathar
Sygeplejerske, cand.mag. Lektor og programleder på ’Copenhagen Honours College i Sygepleje’, Københavns Professionshøjskole.

Korresponderende forfatter: hema@kp.dk

Niels Sandholm Larsen
Sygeplejerske, cand.scient.soc., ph.d. Docent og forskningsansvarlig på ’Copenhagen Honours College i Sygepleje’, Københavns Professionshøjskole.

Abstract in English

Mathar H, Larsen NS. Opportunity for high-achievers in nursing. Sygeplejersken/Fag&Forskning. Published March 20, 2023.

Background. Offering a talent programme in nursing studies is new to Denmark. University College Copenhagen has established a talent programme entitled Copenhagen Honours College in Nursing with the support of Novo Nordisk Foundation. So far, 60 students have been enrolled on the talent programme. The programme is offered to students of nursing who have the ability and commitment to complete additional study activities worth 30 ECTS credits within the nominal bachelor degree time.

Aim. For students of nursing to acquire specialised skills over and above their core education to enable them to deliver individualised continuity of care to older patients, and to motivate newly qualified nurses to pursue a career specialising in geriatric nursing.

Interim results. The initial results of the talent programme show that high-level professionalism, curiosity and a thirst for knowledge characterise students who are high achievers in clinical safety and knowledge.

Keywords: Geriatric nursing, honours, talent programme, nursing education, clinical skills.

Københavns Professionshøjskole (KP) har i samarbejde med Amager/Hvidovre og Bispebjerg Hospital, København og Frederiksberg kommuner støttet af Novo Nordisk Fonden etableret talentprogrammet Copenhagen Honours College i Sygepleje (CHC-S).

Programmet bliver tilbudt sygeplejestuderende, som har forudsætninger for og vilje til supplerende uddannelsesaktiviteter inden for normeret tid.

Talentprogrammer henvender sig til udvalgte studerende, som anses for at have særlige faglige potentialer, og som derfor opfattes som talenter eller kommende faglige fyrtårne. I andre sammenhænge ses talentprogrammer inden for f.eks. eliteidræt, rytmisk musik og forskning.

Med Talentbekendtgørelsen (1) har talentbegrebet bredt sig til det danske uddannelsessystem herunder også på KP`s uddannelser.

I denne artikel beskrives, hvad der karakteriserer studerende, som optages på instituttets program for ’talenter i sygepleje’, og hvilke pædagogiske greb vi har valgt at prioritere i talentprogrammet CHC-S.

Men hvad karakteriserer et talent? Der er stor uenighed om, hvilke betydninger der lægges i talentbegrebet. Hvad karakteriserer et talent? At den studerende er særlig motiveret, har særlige evner eller er særligt dygtig til noget? Det kan være spørgsmålet om, hvad der kom først: hønen eller ægget.

Der er dog enighed om, at for at blive dygtig til noget, skal der ydes en ekstra indsats. Og det er motivationen til at lægge en særlig indsats, vi har vægtet på CHC-S.

Vi optager studerende, som er villige til at yde en ekstra studieindsats.

Målet er flere sygeplejersker i ældreplejen
Så langt øjet rækker, vil der være betydelig efterspørgsel på sygeplejersker med stærke kliniske kompetencer i pleje af ældre og sygeplejersker med dybere viden og bredere erfaring i at arbejde evidensbaseret.

Formålet med CHC-S-programmet er derfor, at dimittender tilegner sig specialiserede kompetencer, der ligger ud over grunduddannelsen til at varetage plejeforløb til ældre. CHC-S har endvidere til formål at motivere nyuddannede sygeplejersker til karriereforløb inden for sygepleje til ældre medicinske patienter.

Programmet fokuserer på sygepleje til ældre med type 2-diabetes og KOL og er et beriget curriculum med fokus på geriatrisk sygepleje, polyfarmaci og multisygdom i teoretisk og klinisk uddannelse.

Optag og indhold
Programmet optager 15 studerende pr semester, og de studerende følger programmet fra 4. til og med 7. semester.

De studerende har undervisning i teoriperioder hver onsdag aften samt 1-2 weekender pr. semester med fokus på evidensbaseret ældresygepleje og kliniske færdigheder. Ordinære praktikperioder i CHC-S er tonet, så de studerende skiftevis kommer i praktik på lungemedicinske, endokrinologiske og akutmodtage- afdelinger og i hjemmesygepleje i kommunen.

Derudover konverteres mange studiedage til ekstra CHC-S-praktik, hvor de studerende f.eks. er med en ’følgehjem-sygeplejerske’, er i kommunens sygeplejeklinik eller med palliationsteam for at blive dygtige til det sammenhængende patientforløb og træne det kliniske blik ved at se mange ældre medicinske patienter i forskellige kontekster.

Projektet er støttet af NOVO Nordisk Fonden, og de studerende modtager et stipendie på 2.000 kr. om måneden i perioden på 2 år, så de kan arbejde mindre og studere mere. Talentprogrammet udfoldes inden for talentbekendtgørelsen (1).

Bygger på erfaringer fra udlandet
I flere lande, f.eks. i USA, Holland, Australien og Storbritannien, ses talentprogrammer i sygepleje (2,3,4). Fælles for de identificerede talentprogrammer er, at de kan søges af ’high performers’ - eller talenter, og at der forventes høj grad af selvstændighed, flid og kreativitet.

CHC-S har praktisk og klinisk sygepleje i fokus og har til formål at rekruttere nyuddannede til karriere i ældrepleje. Ved at uddanne til virksomhed inden for professionen adskiller CHC-S rekrutteringsfokus sig fra talentprogrammer fra ovennævnte lande, der har til formål at uddanne og rekruttere sygeplejersker til forskning og ledelse.

Inden for europæisk forskning i talent-pædagogik er den hollandske professor Marca Wolfensberger blandt pionererne. Hun peger på tre principper, der kendetegner pædagogikken i et ’honours programme’: et stærkt arbejdsfællesskab, styrket fagligt fundament samt ansvar for opgaven (5).

På CHC-S oversættes princippet om et stærkt arbejdsfællesskab til, at studerende deltager i ekstra aktiviteter, oplysning og rekruttering af nye studerende til uddannelsen, og de studerende involveres i planlægning og afvikling af programmet.

Der er indrettet et særligt undervisningslokale til CHC-S-studerende. Lokalet fungerer som ramme for programaktiviteter, ligesom CHC-S-studerende benytter lokalet til møder og gruppearbejder. Hver studerende tildeles to mentorer, som understøtter og udfordrer læring og fungerer som sparringspartnere og som gatekeepere til arbejdspladser.

Specialiseret pensum og stærkere kliniske kompetencer
Det styrkede faglige fundament udgøres af programmets berigede curriculum. CHC-S har fokus på +75-årige med diabetes og KOL. I den kliniske og teoretiske undervisning er der øget fokus på færdighedstræning i grundlæggende sygepleje samt observation, pleje og behandling relateret til patienter med diabetes og KOL.

De studerende læser et større og mere specialiseret pensum i geriatri, diabetes og KOL, som skal bidrage til udvikling af stærkere og bredere kliniske kompetencer. Hypotesen er, at stærke kliniske kompetencer og kliniske færdigheder i diabetes- og KOL-sygepleje er en genvej for nyuddannede til at have mod på at arbejde med de komplekse kliniske problemstiller, der traditionelt afskrækker nyuddannede til job i ældrepleje.

Princippet om ansvar for opgaven kommer til udtryk på flere planer. Der er møde- og deltagelsespligt i programmets aktiviteter. I klinikken fører de studerende logbog over patient-cases og indgår aftaler om møder og aktiviteter med mentorerne. De studerende tages med på råd i planlægning af undervisning, og der afholdes semesterafslutninger med fælles fremlæggelser og evalueringer.

Deltagere slutter med flere ECTS-point
Efter endt uddannelse vil sygeplejersker, som har været på talentuddannelsen, have gennemført en sygeplejerskeuddannelse på i alt 240 ECTS. Sygeplejersker, som afslutter den ordinære sygeplejeuddannelse, gennemfører 210 ECTS.

Det er et krav, at uddannelsen skal gennemføres på normeret tid, og studerende udskrives af CHC-S ved fravær, og hvis de dumper. Der er deltagelsespligt på alle CHC-S aktiviteter.

Flere ressourcer i talentprogrammet
Talentprogrammet har væsentligt flere ressourcer pr. studerende end ordinær uddannelse. Flere ressourcer og det forhold, at de studerende har forpligtigelser og ikke skal eksamineres ud over de ordinære prøver, giver muligheder for at afprøve/udvikle den pædagogisk-didaktiske ramme for sygeplejerskeuddannelsen generelt.

Vi har gode muligheder for at afprøve og udvikle ressourcekrævende undervisningsformer som f.eks. mentorordning, internater, OSCE-tests, se Boks 1, og summerschools. I ordinær uddannelse er fokus på progression. I talentprogrammet er fokus på fordybelse, gentagelse og repetition.

Boks 1. OSCE-test

OSCE-TEST (Objective Structured Clinical Examination) er en objektiv struktureret klinisk undersøgelse af sundhedspersoners kliniske kompetencer.

Fokus på ældre med diabetes og KOL
Den overordnede pædagogiske tænkning bag talentprogrammet er fordybelse gennem produktiv gentagelse (6). Princippet om gentagelse kommer blandt andet til udtryk i den kliniske del af uddannelsen, der er tonet, så de studerende ser mange ældre med diabetes og KOL i forskellige sygdomsfaser. At observere og håndtere et stort antal variationer af kliniske billeder relateret til KOL og diabetes antages at danne et solidt grundlag for kliniske vurderingskompetencer.

De studerende opfordres til at opsøge relativt identiske kliniske situationer, beskrive disse situationer og reflektere over forskelle og ligheder. Der er fokus på at gentage handlinger som vejen til at opnå motorisk sikkerhed og rutine i sygeplejehandlinger (7).

Gentagelser i dybden og bredden
Princippet om gentagelse går igen i teoretisk undervisning, hvor der arbejdes i dybden og bredden med kendt teoretisk stof. Gentagelse skal befæste og bekræfte faglig viden og kliniske færdigheder, og gentagelse bliver dermed vejen til læring.

Gentagende patientkontakter er ligeledes med til at styrke det faglige skøn. Gentagelse og fordybelse er derfor gennemgående i talentprogrammet som vej til faglig sikkerhed og kyndighed (6,7,8).

Nedenfor følger en kort beskrivelse af de uddannelseselementer, der er udviklet særligt på CHC-S.

Tillæg til ordinær uddannelse
CHC-S gennemføres som et tillæg til den ordinære uddannelse. Der er ikke planlagt ekstra eksaminer jævnfør talentbekendtgørelsen (1), men studerende skal obligatorisk deltage aktivt i undervisning, klinik og aktiviteter.

Semesterafslutningerne på 4. og 5.semester består i, at de studerende fremlægger logbogsoptegnelser og refleksioner over de patienter, de har mødt på semesteret. På 6. semester afsluttes semesteret med en case-konkurrence.

Bachelorprojektets problemstillinger skal være inden for programmets fokus, og som afslutning på CHC-S-programmet på 7. semester afholdes et ’vidensymposium’, hvortil klinik-partnere, studerende og andre interessenter inviteres.

Anvender tjeklister og OSCE-test
Til hvert semester anvendes tjeklister. I tjeklisten listes færdigheder op, som kliniske specialister finder særligt vigtige at træne og øve. Tjeklisten er et simpelt afkrydsningsskema og lægger op til at registrere det antal gange, procedurer og interventioner er udført, og i hvilken grad den studerende oplever sig sikker i udførelsen, se Boks 2.

60023344
Boks 2. Uddrag af udfyldt tjekliste til CHC-sturerende

Uddrag af en tjekliste til CHC-studerende. Tjeklisterne er udarbejdet i samarbejde med Lea Baunegaard og Anne-Lene Rye Markussen.

Ved afslutningen af hvert semester testes de studerendes basale kliniske færdigheder ved hjælp af OSCE-test. Testene giver et ensartet mål for de studerendes kliniske færdigheder.

Medicinstudiet har mangeårige erfaringer med at teste kliniske færdigheder med OSCE-prøver. Ved OSCE-testen cirkulerer de studerende mellem arbejdsstationer, hvor de studerendes skal løse kliniske opgaver, der alle er relateret til semestrets tjekliste.

På hver arbejdsstation er en observatør, som guider, stiller spørgsmål og vurderer, hvordan hver enkelt studerende løser opgaven (9). Se film fra en OSCE-test i efteråret 2022 https://youtu.be/g3PA_1DhSGU

Konkurrence inspirerer til nytænkning
Der er indlagt en 24 timers case-konkurrence på 6. semester med fokus på en aktuel og relevant problemstilling hos partneren. Case-konkurrencen har til formål at give studerende mulighed for at tænke i innovative og brugbare løsninger på problemstillinger, der opleves af patienter og sygeplejersker i kommunerne og på hospitalerne.

Case-konkurrencen skal give de studerende mulighed for at samarbejde om at løse realistiske udfordringer inden for deres fag i samarbejde med studerende fra andre uddannelsesinstitutioner. Ved afslutningen af konkurrencen præsenteres løsninger på problemstillingen for et dommerpanel.

Der har været afholdt case-konkurrence på et større plejehjem i København i efteråret 2022. I foråret 23 skal case-konkurrencen afholdes på Bispebjerg Hospital

60 studerende er optaget indtil videre
Programmet har været i gang siden september 2021, og indtil videre er der i alt optaget 60 studerende fordelt på fire hold med 15 studerende pr. semester. De CHC-S-studerende afspejler som udgangspunkt studerende indskrevet på KP`s sygeplejerskeuddannelse, hvad angår alder, køn, uddannelsesbaggrund og karaktergennemsnit ved studiestart.

Enkelte studerende begrunder deres ansøgning om optagelse på CHC-S med ønsket om fordybelse specifikt i ældresygepleje, men langt de fleste studerende begrunder deres ansøgning med ønsket om større faglige udfordringer samt ønsket om at studere sammen med andre, som også har høje faglige ambitioner.

Dette citat er karakteristisk og går igen i ansøgninger og optagelsessamtaler til CHC-S programmet: ”Jeg ønsker også at få et nyt fællesskab med andre ekstra motiverede studerende, da jeg i min egen klasse føler, at engagementet ikke er det højeste” (studerende 3.10).

Motiveret af nysgerrighed og tørst efter viden
De CHC-S-studerende er karakteriseret ved høj grad af motivation og ønske om højere grad af studieintensitet end det, der tilbydes på ordinær uddannelse.

Hvis vi skal forstå de studerendes begrundelser for at søge optagelse på CHC-S i et motivationsteoretisk perspektiv, så tyder meget på, at programmet bredt appellerer til de motivationsorienteringer, der af de danske ungdomsforskere Katznelson og Pless betegnes som videns- og relationsmotivation, se Boks 3.

60023344
Boks 3. Videns- og relationsmotivation

De studerende er drevet af nysgerrighed og tørst efter viden, og de finder programmet attraktivt, fordi det tilbyder et meningsfyldt fagligt fællesskab med ligesindede.

”Altså, jeg vil sige, jeg er virkelig glad for at være på CHC. Jeg tænker nogle gange, om jeg overhovedet ville have forsat uddannelsen uden. Jeg elsker vores fællesskab og diversitet, jeg elsker, at vi motiverer hinanden, og jeg oplever en stor respekt af os studerende” (studerende 1.1).

Høj score på faglig sikkerhed og viden
Delresultater af talentprogrammets OSCE-test viser, at CHC-S-studerende scorer højere på faglig sikkerhed og viden sammenholdt med studerende på ordinær uddannelse. Delresultaterne understøttes af tilbagemeldinger fra vejledere, mentorer og klinisk uddannelsesansvarlige.

CHC-S-studerende beskrives som fagligt dygtige, og der rapporteres om højt fagligt engagement og ekstraordinær studieaktivitet blandt CHC-S-studerende. Der er tilknyttet følgeforskning til CHC-S programmet, som skal monitorere programmets langsigtede effekter på de studerendes studieadfærd, læring og selvoplevede faglige sikkerhed.

Gennem et karrierestudie vil følgeforskningen undersøge, i hvilken grad dimittender vælger karriere inden for ældresygepleje.

CHC-S samarbejder med den Danske Sygeplejerske Kohorte om at undersøge programmets effekter på CHC-S-studerendes karriereveje efter endt uddannelse. Følgeforskningen har også til formål at beskrive, hvordan erfaringer fra talentprogrammet kan overføres til ordinær uddannelse.

En flerstrenget indsats
CHC-S er en flerstrenget indsats, der kombinerer kendte og velafprøvede pædagogiske greb, et beriget curriculum, mentorstøttede undervisningsformer og et inkluderende og forpligtende studiemiljø.

Indsatsen har til formål, at dimittender tilegner sig specialiserede kompetencer, der ligger ud over grunduddannelsen i sygepleje til ældre. CHC-S har desuden til formål at motivere nyuddannede sygeplejersker til et karriereforløb inden for sygepleje til ældre medicinske patienter.

Et centralt spørgsmål er, hvilke effekter disse greb på kort sigt har på de studerendes studieadfærd, læring og faglige sikkerhed. Og på længere sigt om programmet bidrager til, at dimittender søger ansættelse indenfor ældresygepleje.

Interesserede kan følge de CHC-S-studerendes profil på Instagram: @chcsygepleje

Referencer

  1. Uddannelses-og Forskningsmisteriet. Bekendtgørelse om talentinitiativer på de videregående uddannelser på Uddannelses- og Forskningsministeriets område (Talentbekendtgørelsen). 2015. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2015/597.
  2. Bull R, Shearer T, Youl L, Campbell S. Enhancing Graduate Nurse Transition: Report of the Evaluation of the Clinical Honors Program. Journal of Continuing Education in Nursing [Internet]. 2018 Aug [cited 2021 Nov 30];49(8):348–55. Available from: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=ccm&AN=130956460&site=ehost-live
  3. Wigens L. Development of an England-wide nursing director talent pipeline. Nursing Management [Internet]. 2018 Jan [cited 2021 Nov 30];49(1):51–3. Available from: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=ccm&AN=126986413&site=ehost-live
  4. Lim F, Nelson N, Stimpfel A, Navarra AM, & Slater L. Honors Programs: Current Perspectives for Implementation. Nurse Educ [Internet]. 2016; 41(2):98-102, March/April https://journals.lww.com/nurseeducatoronline/Fulltext/2016/03000/Honors_Programs__Current_Perspectives_for.
  5. Wolfensberger M. Teaching for excellence: Honors pedagogies revealed. Waxmann Verlag, 2012. 210 p.
  6. Komischke-Konnerup L. Gentagelsens Pædagogik: En almen pædagogisk undersøgelse af pædagogisk praksis for unge med særlige behov. [Internet]. 11. februar 2019;15(28):114-6. Tilgængelig hos: https://tidsskrift.dk/tipro/article/view/113106 [henvist 8. september 2022]
  7. Larsen K, Nielsen C, & Bjørk I. Praktiske færdigheder. Munksgaard. 2015. 80 p.
  8. Illeris, K. Læring. Samfundslitteratur. 3.udgave. 2015. 300 p.
  9. Daniels VJ, Pugh D. Twelve tips for developing an OSCE that measures what you want. Med Teach. 2018 dec;40(12):1208-13. DOI: 10.1080/0142159X.2017.1390214