Faglig Selskab for Konsultations-og Infirmerisygeplejersker (FSKIS) har eksisteret siden 1970
Vi er med vores ca. 600 medlemmer et af de største faglige selskaber under Dansk Sygeplejeråd.
Selskabet har blandt andet til formål:
At fremme det kollegiale sammenhold mellem medlemmerne. Dette praktiseres bl.a. ved at der er kontaktpersoner i alle regioner. Kontaktpersonerne planlægger sammen med lokale medlemmer sociale- og undervisningsarrangementer 2-6 aftener om året.
At medvirke til medlemmernes fortsatte dygtiggørelse. Blandt andet ved at afholde landskursus en gang om året, hvor der, foruden generalforsamling planlægges undervisning af forskellig art.
På landskurset er der rig mulighed for at møde kolleger fra hele landet og udveksle erfaringer.
Et medlemskab koster kr. 300 årligt.
Forretningsorden og vedtægter
Forretningsorden for Fagligt Selskab for Konsultations- og Infirmerisygeplejersker
Januar 2025
Bestyrelsens sammensætning og konstituering:
• Bestyrelsen består af 5-7 medlemmer og højst samme antal suppleanter, som bestyrelsen består af.
• Som bestyrelsesmedlem vælges man for en 2 årig periode. Mod slutningen af denne periode tages stilling til, om man ønsker at genopstille.
• Det tilstræbes at halvdelen af bestyrelsen er på valg hvert andet år, idet hele bestyrelsen ikke kan være på valg samtidig. Der er tre på valg i ulige år og to på valg i lige år.
• Bestyrelsen konstituerer sig umiddelbart efter landskurset eller ved 1. bestyrelsesmøde efter generalforsamlingen.
• Bestyrelse og suppleanter bør tilstræbes at repræsentere hele landet geografisk.
• Efter konstitueringen meddeles bestyrelsessammensætningen på selskabets hjemmeside, og på Facebook.Formanden meddeler selskabets kontaktperson hos DSR om konstitueringen. Kontaktpersonerne får besked via den ansvarlige kontaktformidler.
Bestyrelsens hovedområder:
• Kontinuerligt at udvikle visioner for det faglige selskabs virksomhed.
• Rekruttering og fastholdelse af medlemmer.
• Samarbejde og kommunikation internt og eksternt.
• Praksisspecifik kompetenceudvikling.
• Fastsættelse af indhold og formål til det årlige landskursus, samt indgå aftaler med foredragsholdere og udstillere.
• Fastsættelse af kontingent, der godkendes på den efterfølgende generalforsamling.
• Deltage i møder hos DSR og andre udvalg.
• Indstilling af kompetente bestyrelsesmedlemmer eller medlemmer af FSKIS, til deltagelse i diverse nationale udvalg/arbejdsgrupper.
• Udfærdigelse af svar til fremsendt høringsmateriale fra bl.a. SST, DASYS og DSR.
• Deltage i planlægning af de årlige KPU-dage, sammen med PLA, DSR, Dbio og HK.
• Deltage i FSKIS stand på Lægedage.
• Godkendelse af kvartals- og årsregnskab, samt budgetplanlægning.
• Regnskabet gennemgås en gang årligt af to valgte revisorer.
Bestyrelsesmøder:
• Bestyrelsen mødes max. 4 gange årligt.
• Supplerende møder afholdes på online og med udgangspunkt 3 planlagte á 2 timer, og 3 efter behov á 1 time.
• Formanden fremsender dagsorden 1 uge før planlagte bestyrelsesmøder. Ved onlinemøder ad hoc fremsendes dagsorden så hurtigt som muligt.
• Formanden leder møderne. Og ved dennes fravær ledes møderne af næstformanden.
• Mindst 2/3 af bestyrelsesmedlemmerne skal være til stede, for at bestyrelsesmødet kan afholdes.
• Suppleanter deltager ikke i bestyrelsesmøderne, men kan tiltræde ved bestyrelsesmedlemmernes fravær. Suppleanter har ikke stemmeret.
• Det aftales på første møde efter generalforsamlingen, at der bliver afholdt et fysisk møde, i Januar og Februar. Lokalitet aftales årligt.
Dagsorden:
Dette er en standard dagsorden. Alle bestyrelsesmedlemmer kan komme med punkter til dagsorden.
• Godkendelse af dagsorden*
• Godkendelse af referat fra sidste bestyrelsesmøde*
• Referat fra alle bestyrelsesmedlemmer om aktivitet siden sidste møde - herunder indkommende korrespondance*
• Landskursus* - opsummering og arbejdsfordeling
• Generalforsamling - gennemgås ved sidste bestyrelsesmøde inden generalforsamling afholdes
• Nyt fra formanden
• Nyt fra kasseren*
• Nyt fra webansvarlig.
• Ideer til nye tiltag
• Næste møde - evt. med fastsættelse af emner til dagsorden*
• Eventuelt*
Punkter markeret med * er faste emner på dagsorden, øvrige efter behov.
• Der er mulighed for at overvære et bestyrelsesmøde, hvis man overvejer at stille op til bestyrelsen.
Udgifter:
• Udgifter til transport til bestyrelsesmøder og arrangementer i selskabets regi refunderes af selskabet - svarende til statens takster eller benyttelse af offentlig transport. Dvs. kører man på en fridag fra hjemadresse til et bestyrelsesmøde/dagsmøde/andre FSKIS relaterede møder, refunderes denne udgift.
Kører man til et FSKIS relateret møde i forlængelse af sin arbejdstid på sin arbejdsplads, refunderes udgifter på det kilometerantal der er til og fra arbejdsplads og mødested, og altså ikke til og fra egen hjemmeadresse.
• Udgifter til forplejning og overnatning i forbindelse med bestyrelsesmøder og arrangementer i selskabets regi refunderes af selskabet.
• Udgifter til eksempelvis porto, papir og print refunderes af selskabet.
• Udgifter i forbindelse med reparation af computer/iPad dækkes af selskabet.
• Ved skade på computer /iPad dækker egen skadeforsikring.
• Ved større eller uforudsete udgifter, skal disse drøftes i bestyrelsen inden de realiseres.
• For alle udgifter gælder det, at der skal forelægge bilag på beløbene, før de kan godtgøres. Bilaget kan være en kvittering, bon, billet eller lignende, som sammen med udgiftsbilag indsendes via zExpense til godkendelse indenfor en uge. Kassereren fremsender kvitteringer og udgiftsbilag til formanden til godkendelse. Kasserens udgifter godkendes af formanden. Tilgodehavende udbetales fra DSR regnskabsafdeling via NemID efter ca. 2 uger.
Nye bestyrelsesmedlemmer modtager følgende informationsmateriale, fra formanden:
• Vedtægter for Fagligt Selskab for Konsultations- og Infirmerisygeplejersker.
• Forretningsorden for selskabets bestyrelse.
• Funktionsbeskrivelser for bestyrelsesmedlemmer.
• Referat fra sidste bestyrelsesmøde.
• 1 stk låne computer/Ipad til brug i kun bestyrelsesarbejdet.
• 1 stk låne headset til computer/Ipad.
• Vejledning samt oprettelse i zExpense
Medlemmer:
• Alle ind- og udmeldelser sker via selskabets hjemmeside, og skal være tilgængelig for bestyrelsen. Nye medlemmer registreres på liste med navn, adresse, DSR
medlemsnummer og email. Listen kan tilgås fra selskabets hjemmeside, og skal være tilgængelig for bestyrelsen.
• Opkrævning af kontingent foregår via DSR regnskabsafdeling.
Øvrige bestyrelsesaftaler:
• Det tilstræbes at alle bestyrelsesmedlemmer har defineret funktion.
• I tilfælde af et stort antal med bestyrelsesmedlemmer, kan der defineres funktioner som løs-på-gulvet, der indebærer at man hjælper den/de der kan være hårdt belastet i perioder.
• Funktionsbeskrivelserne for bestyrelsesmedlemmerne revideres hvert år efter konstitueringen, således at alle medlemmer bedst muligt tildeles funktioner efter ønsker og kompetencer.
• Det tilstræbes at besvarer mail indenfor 3 hverdage. I ferieperioder kan man ikke forvente svar på mail, telefon eller sms.
• I forbindelse med diverse arrangementer for medlemmer, vil der være en lang række praktiske opgaver, som fordeles blandt bestyrelsen fra gang til gang.
• Alle bestyrelses medlemmer bidrager med nyheder og billeder til hjemmesiden, og facebook gruppen ”fagligt selskab for konsultationssygeplejersker”.
• Der henvises i øvrigt til bestyrelsens funktionsbeskrivelser.
1. Mødet starter præcist uanset antal fremmødte.
2. Flere forslag til samme sag sættes alle under afstemning.
3. Dirigenten kan stille forslag til afslutning af debatten med de
indtegnede talere.
4. Man begærer ordet ved håndsoprækning. De indtegnede
talere får ordet i rækkefølge.
5. Beslutninger vedtaget på generalforsamlingen skal, for at
være gyldige, vedtages ved simpelt relativt stemmeflertal.
6. Skriftlig afstemning anvendes, hvis mindst 5 medlemmer af
forsamlingen ønsker det.
7. Indtegning af talere kan først ske, når pågældende punkt på
dagsordenen er åbent.
8. De enkelte indlæg må ikke overstige 5 minutter.
9. Et medlem kan kun begære ordet 3 gange under samme
punkt.
10. Generalforsamlingen kan vedtage begrænset taletid på
grund af tidsnød.
§ 1 Navn
Stk. 1: Sammenslutningens navn er:
Fagligt Selskab for Konsultations- og Infirmerisygeplejersker
§ 2 Formål
Stk. 1: Sammenslutningens formål er:
• At fremme det kollegiale sammenhold mellem selskabets medlemmer
• At yde gensidig støtte til løsning af fælles uddannelse og arbejdsmæssige opgaver
• At medvirke til medlemmernes fortsatte dygtiggørelse bl.a. ved afholdelse af møder og kurser,
• At opmuntre til og bistå ved undersøgelser vedrørende det pågældende arbejdsområde,
• At medvirke til sundheds og sygeplejens udvikling, at fremme tværgående samarbejde mellem de faglige selskaber indbyrdes.
§ 3 Medlemmer - Optagelse
Stk. 1: Som medlem kan optages medlemmer af Dansk Sygeplejeråd, som er beskæftiget med sygeplejen i almen- og speciallæge-praksis eller i infirmeriet.
Stk. 2: Passive medlemmer og pensionistmedlemmer af Dansk Sygeplejeråd, som senest har været beskæftiget indenfor dette faglige område, kan optages som medlemmer af selskabet.
Stk. 3: Kun medlemmer, der er aktive medlemmer af Dansk Sygeplejeråd og som er beskæftiget i almen- eller speciallæge-praksis eller i infirmeriet, er valgbare til bestyrelsen, mens alle medlemmer af sammenslutningen er stemmeberettigede.
Stk. 4: Bestyrelsen skal bestå af konsultationssygeplejersker og infirmerisygeplejersker med samme procentvise forhold, som medlemsskaren er sammensat af. Dog kan et medlem altid være infirmerisygeplejerske.
§ 4 Indmeldelse
Stk. 1: Indmeldelse til Faglig Selskab af Konsultations-og Infirmerisygeplejersker foregår via FSKIS hjemmesiden.
§ 5 Udmeldelse
Stk. 1: Udmeldelse skal ske via FSKIS hjemmesiden.
§ 6 Udelukkelse
Stk.1: Såfremt et medlem af selskabet frasiger sig eller mister sit medlemskab af Dansk Sygeplejeråd, udelukkes den pågældende af Faglige Selskab.
§ 7 Kontingent
Stk. 1: Generalforsamlingen kan fastsætte et kontingent for Fagligt Selskab for konsultations - og Infirmerisygeplejersker.
Stk. 2: Såfremt det er fastsat, at der skal betales kontingent, fastsætter generalforsamlingen kontingentets størrelse.
Stk. 3: Bestyrelsen fastsætter de nærmere regler for kontingentopkrævning.
Stk. 4: Nærmere regler for hvornår et medlem udelukkes på grund af kontingent restance, fastsættes af bestyrelsen.
§ 8 Generalforsamlingen
Stk.1: Generalforsamlingen er Fagligt Selskab for konsultations- og infirmerisygeplejerskers øverste myndighed.
Stk. 2: Generalforsamlingen afholdes en gang årligt.
Generalforsamlingen indkaldes af bestyrelsen med mindst 4 ugers varsel gennem Fagbladet
Sygeplejersken og på FSKIS hjemmesiden. Samtidig bekendtgøres dagsordenen.
Stk. 3: Generalforsamlingen er kun åben for medlemmer af Selskabet og kun medlemmer af
denne har tale og stemmeret.
Stk. 4: Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset fremmøde.
Stk. 5: Forslag til behandling på generalforsamlingen skal være Selskabet i hænde senest 2
uger før afholdelse af generalforsamling.
Alle forslag skal indleveres skriftligt, samt være underskrevet med navn og medlemsnummer.
Beslutninger vedtaget på generalforsamlingen skal, for at være gyldige, vedtages ved simpelt
relativt stemmeflertal.
Afstemningen sker ved håndsoprækning.
Stk. 6: Nedenstående punkter skal være indeholdt i dagsordenen:
1. Valg af dirigent.
2. Valg af stemmetæller.
3. Godkendelse af dagsordenen.
4. Godkendelse af forretningsordenen.
5. Beretning.
6. Forelæggelse og godkendelse af revideret regnskab.
7. Fastsættelse af kontingent, samt forlæggelse af rammebudget.
8. Indkomne forslag.
9. Valg ifølge vedtægterne.
10. Valg af revisorer ifølge vedtægterne.
11. Eventuelt.
Stk. 7: Afstemning på generalforsamlingen finder normalt sted ved håndsoprækning.
Bestyrelsen kan træffe beslutning om, at andre afstemningsregler kan anvendes. Disse vil fremgå af generalforsamlings forretningsorden.
§ 9 Ekstraordinærgeneralforsamling
Stk. 1: Skal afholdes, når bestyrelsen finder det fornødent, eller såfremt 1/3 af medlemmerne
i selskabet skriftligt fremsætter anmodning herom med motiveret dagsorden. Senest 21 dage
efter en sådan anmodning vil der blive indkaldt til ekstraordinær generalforsamling i
Fagbladet Sygeplejersken og på FSKIS hjemmesiden med 14 dages varsel.
§ 10 Bestyrelsen
Stk. 1: Bestyrelsen består af mindst 5 og højst 7 personer.
Stk. 2: Antallet af suppleanter må ikke overstige antallet af bestyrelsesmedlemmer. Som suppleanter betragtes de, som uden at opnå valg har opnået det højeste antal stemmer.
Stk. 3: Bestyrelsen vælges for 2 år ad gangen. Der afholdes valg hvert år i forbindelse med generalforsamlingen. I ulige år er 1 under halvdelen af bestyrelsens medlemmer på valg, og i lige år er 1 over halvdelen af bestyrelsens medlemmer på valg. Der skal tilstræbes en geografisk spredning.
Stk. 4: Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand, næstformand og kasserer. Bestyrelsen skal have konstitueret sig senest en måned efter afholdelse af generalforsamlingen. I tilfælde af formandens forfald indtræder næstformanden som formand i den resterende del af valgperioden, og bestyrelsen vælger ny næstformand.
Stk. 5: Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.
§ 11 Valg
Stk. 1: Valget finder sted på baggrund af de senest 4 uger før, anmeldte kandidater. I tilfælde af, at der er mindre end 5 opstillere, kan kandidater melde sig på selve generalforsamlingen, både ved fremmøde men også ved oplæsning fra bestyrelsen. Nærmere regler for kandidatanmeldelse fastsættes af bestyrelsen.
Stk. 2: Valget foregår ved skriftlig afstemning og der gives alle medlemmer af Fagligt Selskab
mulighed for at afgive skriftlig stemme. De nærmere bestemmelser vedrørende valgprocedure
fastsættes af bestyrelsen.
§ 12 Revisorer
Stk. 1: Valg af revisorer samt suppleanter for disse finder sted på generalforsamlingen afholdt i ulige år.
§ 13 Samarbejde
Stk. 1: Faglige Selskab kan indgå et formaliseret samarbejde med lignende foreninger i udlandet efter hovedbestyrelsens godkendelse.
§ 14 Vedtægtsændringer
Stk. 1: Ændring af den af hovedbestyrelsen godkendte vedtægt for Fagligt Selskab kan foretages af Fagligt Selskabs generalforsamlinger, idet dog følgende forhold er ufravigelige:
• Formålsbestemmelsen, herunder medlemsgrundlaget.
• Krav om en foreningsstruktur med en valgt bestyrelse på mindst 5 medlemmer og en generalforsamling, der kan træffe beslutning om blandt andet kontingentforhold.
• Et formaliseret samarbejde med lignende foreninger i udlandet kan indgås efter hovedbestyrelsens godkendelse.
• Ændringer af vedtægterne skal meddeles Dansk Sygeplejeråd, og Dansk Sygeplejeråd kan forlange disse ændret, såfremt vedtægterne ikke er i overensstemmelse med de i dette stykke nævnte ufravigelige forhold.
Stk. 2: Ændringer af vedtægterne kan foretages af generalforsamlingen, når mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for ændringerne.
Stk. 3: Dansk Sygeplejeråds hovedbestyrelse modtager eventuelle ændringer til vedtægterne til orientering. Hovedbestyrelsen kan forlange disse ændret, såfremt de ikke er i overensstemmelse med de i stk. 1 nævnte ufravigelige krav.
§ 15 Opløsning
Stk. 1: Såfremt der ikke kan vælges en bestyrelse, nedlægges Fagligt Selskab for Konsultations– og Infirmerisygeplejersker efter hovedbestyrelsens beslutning.
Stk. 2: Selskabs generalforsamling kan begære selskabet nedlagt over for hovedbestyrelsen, når 2/3 af de afgivne stemmer er for en nedlæggelse af Fagligt Selskab.
Stk. 3: I tilfælde af opløsning hviler selskabets eventuelle formue i Dansk Sygeplejeråd og såfremt selskabet genopstår inden for 5 år fra opløsningsdato, tilfalder den eventuelle formue det nye selskab. I modsat fald tilfalder den eventuelle formue Konsultationssygeplejerskernes fond.
Stk. 4: Konsultationssygeplejerskernes uddannelsesfond skal, i tilfælde af opløsning, anvendes til sygeplejeforskning i den primære sundhedssektor, og skal fortrinsvis tildeles konsultationssygeplejersker.
§ 16 Ikrafttrædelse
Nærværende vedtægter træder i kraft pr. 20.september 2019
Dette er afskrift af Fagligt Selskabs vedtægter. I tilfælde af uoverensstemmelser mellem denne afskrift og de officielle trykte vedtægter er de trykte vedtægter gældende.