Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Nyhed

Dimittendlegatet: Hyld de nye sygeplejersker – indstil din kandidat nu!

DSR Kreds Sjælland og Lån & Spar fejrer fremtidens sygeplejersker med et særligt legat. Nu kan du indstille dimittender til årets uddeling.

Publiceret: 

3. december 2025

Senest opdateret: 

3. december 2025

Af:

Kristine Sabroe

sjaelland@dsr.dk

Er der en sygeplejestuderende, der fortjener et ekstra skulderklap? Nu er der åbent for indstillinger til dimittendlegatet, som DSR Kreds Sjælland i samarbejde med Lån & Spar uddeler til januar-dimittender. Legatet er på 2.500 kr. og er skattepligtigt. Det gives til én studerende fra hver af de fem campusser og overrækkes i forbindelse med emblemfesten. Her kan du læse, hvordan du indstiller – og hvorfor vi hylder de nye sygeplejersker.

Formålet med dimittendlegatet er:
At anerkende den indsats, som sygeplejestuderende dagligt yder i forhold til at videreudvikle sygeplejen til gavn for patienter, borgere, pårørende og kolleger; at anerkende, at det kollegiale fællesskab på uddannelsesinstitutionen trives og udvikles bedst, når der er socialt og fagligt engagerede kolleger, som gør en positiv forskel; at synliggøre, at arbejdet som sygeplejerske er mangfoldigt.

Kriterier for at blive indstillet kan fx være:
Den indstillede sygeplejestuderende
•    er socialt engageret og bidrager til et godt studiemiljø på holdet/uddannelsen
•    er med til at sætte fagligheden i fokus
•    er igangsætter eller formidler af positive historier i tilknytning til faget
•    fungerer som rollemodel
•    er nytænkende indenfor fag og organisation
•    sætter en fagpolitisk dagsorden på holdet

Hvordan kan du indstille en studerende til legatet?
Både du og den, du indstiller, skal være medlem i SLS eller DSR Kreds Sjælland. Du skal indhente accept fra den, du vil indstille og sikre dig at vedkommende deltager til dimissionen.
Derefter sender du din indstilling til kredsen på sjaelland@dsr.dk Skriv meget gerne Dimittendlegat i emnefeltet i mailen.
Indstillingen skal indeholde navn, adresse, medlemsnummer og telefonnummer på den indstillede og på dig, der sender indstillingen.

Der skal være en kort beskrivelse af indsatsen, der begrunder indstillingen, herunder hvordan indsatsen har været til gavn for medstuderende, studiemiljøet og/eller fagligheden. Indstillingen må max. fylde en A4-side.

Send din indstilling senest d. 12. januar kl. 10.00.

Hvordan foregår udvælgelsen?
Der nedsættes et bedømmelsesudvalg, som udvælger modtageren blandt de indkomne indstillinger. De udvalgte vil blive ringet op dagen før de respektive dimissioner, hvor de bl.a. vil blive bedt om at oplyse kontooplysninger.