Nyhed
Databaseret ruteplanlægning af hjemmepleje
I Helsingør planlægger man hjemmeplejen ud fra en datamodel, der samler data fra kommunens forskellige systemer. Medarbejdernes tid hos borgernes optimeres og borgerne sikres en højere grad af kontinuitet, lyder det fra kommunen.
Publiceret:
11. august 2023
Senest opdateret:
11. august 2023
Mens mange snakker om, at der er for meget fokus på data i ældreplejen, så taler Helsingør Kommune åbent om, at data også kan bruges til gode løsninger.
Siden 2021 har kommunen planlagt sin hjemmepleje og ruteplanlægningen i hjemmeplejen med hjælp fra data.
En datadrevet model hjælper til at ensrette ruteplanlægning i hjemmeplejen.
Modellen sammenholder medarbejdernes fremmøde, transport og antal daglige indsatser.
Via modellen kan kommunen planlægge arbejdet, således at medarbejdernes tid hos borgernes optimeres og borgerne sikres en højere grad af kontinuitet.
Center for Offentlig-Privat Innovation fortæller om erfaringerne fra Helsingør med henblik på, at andre kan inspireres af arbejdsmetoden fra Helsingør.
Dataværktøjet er er baseret på data, som kommunen allerede har tilgængelig i deres systemer, og data kan derfor trækkes automatisk. Sådan beskriver Center for Offentlig-Privat Innovation initiativet i den nordsjællandske kommune.
"Før løsningen havde vi ikke et overblik over vores planlægning i hjemmeplejen. Vi havde mange planlæggere, som gjorde det på hver deres måde. Det gjorde, at vi ikke som organisation eller ledelse kunne definere, hvordan godt ser ud. Vi havde svært ved at påtage os den faglige ledelse af opgaven,” siger Sebastian Trautner i en artikel til Center for Offentlig-Privat Innovation.
Sebastian Trautner er leder af staben for økonomi, administration og arbejdsmiljø hos hjemmeplejen i Helsingør Kommune.
Maria Bondesen, der er organisatorisk sygeplejerske i Helsingør Kommune, forklarer, at man med den nye datadrevne planlægning har fået en slags manual til planlægning.
”En slags metodehåndbog, hvor vi i fællesskab har defineret, hvordan vi gerne vi planlægge i Helsingør kommune. Vi har bl.a. fået defineret de enkelte administrative aktiviteter, som medarbejderne også bruger tid på foruden den direkte borgerkontakt. Selvfølgelig med et fokus på balancen mellem effektivitet og kvalitet: Vi vil ikke være hamrende effektive på bekostning af kvalitet, men vi kan heller ikke bruge mere tid på de aktiviteter, end vi har råd til”.
(foto: genrefoto - colourbox)