Nyhed
Sundhedsstyrelsen: Nødvendigt med markant omstilling af det samlede sundhedsvæsen
Det er nødvendigt med en markant omstilling af det samlede sundhedsvæsen for også i de kommende ti år at kunne tilbyde befolkningen behandling af god kvalitet. Det vurderer Sundhedsstyrelsen i oplæg til Sundhedsstrukturkommission.
Publiceret:
8. december 2023
Senest opdateret:
8. december 2023
Befolkningen bliver ældre. Kroniske sygdomme bliver derfor mere udbredte, og der bliver flere multisyge patienter, som i højere grad har brug for det nære end det specialiserede sundhedsvæsen.
Derfor er der brug for en markant omstilling af det samlede sundhedsvæsen for også i de kommende ti år at kunne tilbyde befolkningen behandling af god kvalitet.
Det siger Sundhedsstyrelsen i et oplæg, der offentliggøres samtidig med, at Sundhedsstrukturkommissionen afholder sundhedstopmøde om indretningen af fremtidens sundhedsindsats i Danmark.
I oplægget giver Sundhedsstyrelsen sit bud på, hvordan sundhedsvæsenet kan tilpasses udviklingen i befolkningssammensætning, sygdomsmønster, behandling og teknologi med henblik på at forbedre befolkningens sundhed og møde borgernes behov med god kvalitet i sundhedsydelserne.
En markant omstilling af det samlede sundhedsvæsen kan forbedre kvaliteten for flere i befolkningen og samtidig imødegå nogle betydelige udfordringer; uklart ansvar for det samlede patientforløb, ubalance mellem det primære og specialiserede sundhedsvæsen samt skæv fordeling af sundhedstilbuddene, skriver Sundhedsstyrelsen.
Tingene må ikke bare fortsætte
En omstilling bør omfatte en nøje vurdering af, hvilken behandling der giver værdi, og også betyde at der reduceres og gentænkes. Så man ikke blot flytte opgaver 1:1 og i øvrigt fortsætte uforandret, påpeger Sundhedsstyrelsen.
En anden måde at levere indsatser på i et omstillet sundhedsvæsen kan øge kvaliteten for mange mennesker med sammensatte helbredsproblemer.
Et stærkere primært sundhedsvæsen, som varetager flere patientforløb selv, kan samtidig frigøre sygehusene fra opgaver forbundet med indlæggelser og ambulante kontakter, der ikke er meningsfulde for personalet, som så kan bruge deres tid bedre, skriver Sundhedsstyrelsen i sit oplæg til Sundhedsstrukturkommissionen.
Patienter og pårørende deler deres erfaringer
Videns- og Kompetencecenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet har udarbejdet en rapport, som samler op på patienters og pårørendes erfaringer med sundhedsindsatsen.
Rapporten giver otte centrale indsigter i, hvordan pårørende og patienter med kroniske sygdomme eller multisygdomme oplever sammenhæng i sundhedsvæsenet.