Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Det gamle hospitalsjuletræ

I den store fællesstue på Frederiksberg Hospital hænger et maleri af jul på hospitalet anno 1912. Kunsthistorikeren Mogens Eilertsen fortæller den interessante historie bag maleriet.

Sygeplejersken 1999 nr. 51, s. 10

Af:

Mogens Eilertsen, forfatter og kunsthistoriker

SY-1999-51-10-1aa
Gustav Adolf Clemens maleri tilhører Frederiksberg Hospital

Vort kære juletræ har måske sin oprindelse i Middelalderen, hvor man i Sydtyskland fra det sene 1400-tal kender kunstfærdigt udskårne stager formet som små træer. De stod på bordet og var symbol på god vækst. Ofte blev de pyntet med farver, frugter og senere med lys.

Det juletræ, vi kender i dag, kan spores tilbage til 1808, hvor grevinde Wilhelmine på Holsteinborg tændte lysene på godsets juletræ.

Går vi 104 år frem, har vi et maleri, der fortæller, hvordan de i 1912 tændte lysene på et hospitalsjuletræ i København.

Billedet af patienterne og sygeplejerskerne i den store fællesstue blev malet af en af hospitalets patienter. Han var dengang 42 år og havde mange gange været indlagt. Han led af en alvorlig hofteskade og havde i 1912 også fået konstateret tuberkulose.

Han fik kun lov at leve seks år mere.

Maleren, Gustav Adolf Clemens, var genremaler og stærkt påvirket af Julius Exners folkelivsmalerier.

Clemens klarede det daglige brød ved at male porcelæn på Den kongelige Porcelænsfabrik. Han var også en pertentlig og samvittighedsfuld portrætmaler, der satte en ære i en vellignende, præcis gengivelse.

Netop dette arbejdsprincip er årsag til, at vi her skal have et gensyn med hans maleri.

Jeg brugte nemlig maleriet i jubilæumsbogen ''Sygeplejersken i kunsten,'' hvor jeg forud havde søgt viden om motivets lokalitet og personerne på lærredet. Det lykkedes kun i ringe grad, men da bogen var udkommet, fik jeg en venlig henvendelse fra lokalhistorikeren Dagmar Bork, der bl.a. for Dansk Sygeplejeråd har skrevet værket om de danske diakonisser.

Hun havde en begrundet mistanke om, at sygeplejersken, der tænder træet midt i billedet, er hendes faster, Cathrine Bork.

Ved hjælp af et efterfølgende detektivarbejde voksede sandsynligheden for, at det var Cathrine Bork. Samtidig fik vi også identificeret forstanderinden med den hvide kyse og sorte kjole. Det er diakonissen, søster Victoria Jensen, som havde opfordret Cathrine Bork til at blive hendes efterfølger.

Men Cathrine afslog det gode tilbud, fordi hun skulle rejse til Afrika sammen med sin mand, der blev udsendt som missionær af Brødremenighedens forsamling i Christiansfeld.

Den invalide maler lavede sine første tegnede og malede skitser, mens han lå på hospitalet, men det endelige gruppebillede fra julestuen blev senere malet hjemme i hans atelier.

Måske har den omhyggelige Clemens forevist sin skitse på rette sted, og måske har han fået et signal om, at også de fire personer i nederste højre hjørne skulle med. Vi ved ikke, hvem de er, men mon det ikke er honoratiores? Måske hospitalsdirektøren med honnet følge, der kommer for at ønske glædelig jul.