Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Resuméer af international forskning

Sygeplejersken 2001 nr. 25, s. 56

Af:

Anne Vesterdal, sygeplejefaglig medarbejder

Levede erfaringer med at føle sig elsket: et studie af prøveløsladte mødre

Baumann SL. The Lived Experience of Feeling Loved: A Study of Mothers in a Parolee Program. Nurs Sci Q SAGE Publications Inc. 2000;13(4):332-8.

Formålet med studiet er at afdække kvinders levede erfaringer med at føle sig elsket og undersøge, hvilken mening det har. Baumann udfører studiet med Parses forskningsmetodik og teori, og man følger den trinvise udledning af hans fund. Forskningen hører hjemme i en fænomenologisk tradition. Parses forskningsmetodik består af fire led: 1) Udvælgelse af deltagere. 2) Engagement via dialog for at finde interessante fænomener. 3) Ekstraktion og syntese af essenser. 4) Fortolkning ind i en ny struktur, løftet op på videnskabeligt niveau.

Fra Parses perspektiv er det at føle sig elsket en universel levet erfaring. Det overordnede spørgsmål lød: Hvad er strukturen i levede erfaringer med at føle sig elsket?

13 mødre fra 27-45 år blev interviewet i en barak for prøveløsladte mødre. Alle havde et lille barn at tage sig af, som var født i fængslet. Alle havde tidligere prøvet at få fjernet et barn. På personalets opfordring modtog deltagerne 25 US dollars for at medvirke i undersøgelsen og tilbud om gratis psykoterapi efter deltagelse.

Baumann gjorde tre fund: 1) At føle sig elsket bevirker en stabil tilstedeværelse. 2) At føle sig elsket rummer øjeblikke af opløftet glæde. 3) At føle sig elsket rummer forvirret frygt. Integreret i teorien om ''Menneskets bliven'' viste det at føle sig elsket at bestå af paradokser. At være elsket er tæt knyttet til det at leve med frihed, tro og håb. Baumann beretter om kvindernes frygtelige barndomsoplevelser med incest, misbrug og omsorgssvigt, om problemer med at knytte bånd og om kvindernes frygt for fremtiden. Baumann mener, at sygeplejersker bør indtage en aktiv rolle mht. at forstå meningen med at føle sig elsket og bruge den opnåede viden i egen praksis og ude i samfundet.

Af Dorthe Overgaard, sygeplejelærer, cand.cur., ph.d.-stud.

Børnesygeplejerskers oplevelser af omsorgen for hospitalsindlagte børn med særlige behov og deres familier

Ford K, Turner S. Stories seldom told: paediatric nurses' experiences of caring for hospitalized children with special needs and their families. J Adv Nurs 2001;33:288-95.

Familier til børn med særlige behov som handicap, kroniske sygdomme eller gentagne hospitalsindlæggelser udgør en udfordring for børnesygeplejersker og sundhedsplejersker. Undersøgelsen handler om børnesygeplejerskers oplevelser med særligt syge børn og deres forældre og er udført i en hermeneutisk forståelsesramme med inspiration fra Gadamer. Formålet er at belyse omsorgspraksis gennem narrativer.

Fire sygeplejersker fortalte om deres oplevelser af børn med særlige behov: Det var svært at glemme børnene, de havde udviklet et særligt forhold til dem, forældrene lærte dem ofte, hvordan børnene skulle plejes, rollerne mellem sygeplejerske og forældre kunne være byttet om, og forældrene havde ikke altid tillid til personalet. Det var derfor væsentligt at oparbejde et tillidsforhold til forældrene. Ikke mindst fortalte sygeplejerskerne om, hvor tidskrævende børnene var, at de ikke altid kunne yde den omsorg, de gerne ville, og at de ofte følte sig klemt mellem modsatrettede krav. De oplevede frustration og skyldfølelse, hvilket de særlig blev mindet om ved uoverensstemmelser mellem forældrene og dem. Sygeplejerskernes oplevelser er samlet i fire temaer: Særlige forhold, multidimensional ekspertise, udvikling af tillidsforhold mellem sygeplejerske og familie samt følelse af frustration og skyld.

Resultaterne viser således, hvordan det kan opleves at pleje børn med særlige behov. Fortællingerne afslører en frustrerende og belastende praksis, men hvor man finder sygeplejersker med varme, styrke, menneskelighed og omsorg.

Af Elisabeth O.C. Hall, ph.d., Institut for Sygeplejevidenskab, Det Sundhedsvidenskabelige  Fakultet, Aarhus Universitet.