Sygeplejersken 2003 nr. 17, s. 25

Ambitionsniveauet sat lovlig højt

Mona Hansen, Elvi Weinreich (Red.)

Sundhedspleje teori og praktik

København: Munksgaard Danmark 2002
170 sider, 238 kr.

SY-2003-17-2512 sundhedsplejersker skriver om sundhedsplejen før og nu, sundhedspolitik, sundhedsfremme og forebyggelse, WHO-strategien for det 21. århundrede, amning, præmature børn, risikobørn, gruppeorienteret sundhedspleje og skolebørn.

Nogle af forfatterne er dejligt konkrete og detaljerede, f.eks. Susanne Hindberg Andersen. Næste gang, jeg skal møde en familie med et præmaturt barn, vil jeg slå op på hendes indlæg side 89 og være velforberedt til mødet. Mere luftigt er begrebet intuitiv opmærksomhed beskrevet i kapitlet om risikobørn. Et engelsk forskningsprojekt konkluderer, at sundhedsplejerskens intuition koblet med viden er en vigtig komponent i både forebyggelse og opsporing af omsorgssvigt.

I kapitlet ''Gruppeorienteret sundhedspleje - også et tilbud til far'' finder man dels et konkret bud på forberedelser og overvejelser, inden en gruppe etableres, dels inspiration til i højere grad at få et samarbejde med faderen. Mindre konkret er afsnittet om mødres efterfødselsreaktioner. Forfatteren, der også er systemisk familieterapeut, lader den terapeutiske side veje for tungt. Terapi er ikke vores gebet.

Skolesundhedsplejen anses ofte for at være stedbarn. Det gælder også her, hvor der kun er et enkelt kapitel herom.

Jeg savner de sundhedsplejersker, der arbejder med udvikling af sundhedspleje til skolebørn. Deres stemme kunne inspirere og styrke udviklingen i denne del af faget.

Flygtninge og indvandrere er et specielt problemfelt, hvor ikke mindst sundhedsplejersken er spydspids i integrationsprocessen. Jeg mangler et kapitel om den del af vores arbejde.

Bogen er et godt arbejdsredskab til undervisning af sygepleje- og sundhedsplejerskestuderende. Den er overskuelig, indholdsfortegnelsen er detaljeret, og de mange litteraturhenvisninger giver mulighed for at søge mere viden. For at tilfredsstille min sundhedsplejerskesjæl til fulde, kunne jeg have ønsket flere fremadrettede tendenser beskrevet og flere afsnit føjet til, for at arbejdsområdet blev beskrevet i tilstrækkelig grad.

Ambitionen har været at spænde vidt, men som lærebog for sundhedsplejersker, synes jeg kun, at ambitionen er nået halvt.

Af Hanne Lindhardt, sundhedsplejerske i Farum Kommune.