Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Boganmeldelser

Læs anmeldelserne i dette nummer af Sygeplejersken

Sygeplejersken 2004 nr. 35, s. 51

Af:

Anne Vesterdal, sygeplejefaglig medarbejder

Medarbejderes observation af ledere

Poul Kruse, Henrik Juhl Nielsen, Bente Houborg Pedersen

Ledelse. Hvor svært kan det være?

Viby J: JPBøger 2004
181 sider, 318 kr.

SY-2004-35-51aDe tre forfattere er medarbejdere, der nysgerrigt har studeret ledere, mens de blev ledet. Bogen retter sig mod det private erhvervsliv, som naturligt nok har en række begreber fælles med den offentlige sektor, f.eks. den lærende organisation, TQM, forandringshastighed, omstillingsparathed, personaleudvikling og meningsfuldt arbejdsliv m.m. Bogen er tænkt som en arbejdsbog for den leder, der vil i gang med værdibaseret og helhedsorienteret ledelse uden at skulle konsultere store teoretiske bøger eller omfattende kurser, men i stedet ønsker håndgribelige værktøjer. Bogen er uden teorihenvisninger, men dog med oplysninger om, hvor inspirationen er kommet fra. To modeller anvendes. ”Excellence” med fem grundlæggende komponenter: lederskab, processer, medarbejderrelationer, kunderelationer og samfundsrelationer og ”Balanced Scorecard.” 

Ledelse defineres som en kunstart, hvor resultater og produktivitet skabes gennem sund fornuft, respekt, tillid og forståelse for mennesker og kompetencer, samt ved at lederen er i besiddelse af mod til at lytte og handle efter sin intuition. Ledelse sker gennem forståelse og accept af forskellighed, og heri er forskellen mellem den gode og den middelmådige leder. Sammen med medarbejderen fastsættes rammerne for den enkeltes kompetence, ansvar, behov for feedback, dialog, personlig og faglig udvikling. Når grundlaget for gensidig respekt og tillid er skabt, bliver lederens opgave at vise retning og at coache frem for at kontrollere. Organisationen tilføres værdier, når ledelse og medarbejdere evner at forankre fornyelse og nye initiativer i organisationen.

I fire ledelsesdimensioner er to bagudvendte og to fremadrettede. Ekspert og administrator er traditionelle lederegenskaber, mens lederskab og medarbejderfokus er fremtidsorienteret praksis med organisationsudvikling, strategisk tænkning, fokus på læring, fastholdelse og rekruttering af talentfulde medarbejdere, der skaber fremtiden frem for at vente passivt på den. Den gode leder jonglerer mellem alle fire ledelsesdimensioner uden at tabe fremtiden af syne. Lederskab og især medarbejderfokus vægtes frem for administration og faglig ledelse. 

Kvalitetssikring, patienttilfredshedsundersøgelser og fokus på produktivitet er allerede en del af strategierne i sundhedsvæsnet, så en vis sammenhæng med kundeperspektivet er relevant nok for sygeplejersker. Der er ikke så meget nyt i denne bog, men den er skrevet i en forfriskende tone, der gør den læservenlig for den sygeplejerske, der godt vil arbejde med at udvikle sin lederstil i en travl hverdag. ´

Lisbeth Uhrenfeldt, sygeplejerske, ph.d.-stipendiat. Institut for sygeplejevidenskab, Aarhus Universitet.

Video skal indgive mod til at søge hjælp

Århus Kommunes Videncenter og Socialministeriet

DemensInformation til flygtninge og indvandrere

Video: Speaker på dansk, engelsk, farsi, somalisk, tyrkisk og arabisk.

KKS Development og AB-Video 2004.

Spilletid 20 min., 350 kr. pr. stk. eller kr. 1.200 for alle sprogversioner 

SY-2004-35-51bFor nogle år siden sagde en tyrkisk mand, at problemet demens blandt tyrkere ikke bliver så stort, da hans landsmænd ”tidligt var slidt op og døde før andre.” Det ville formentlig mindske antallet af demente. Det udsagn kan ikke blive ved med at gælde. Demens blandt flygtninge og indvandrere må forekomme i lige så stor en udstrækning, som hos andre borgere. 

Lokalcentret Gellerup i Århus har produceret en meget informativ video, som kort og klart fortæller, hvad demens er, og hvilke undersøgelser patienten skal gennemgå for at få stillet den korrekte diagnose, og hvilke muligheder for hjælp samfundet stiller til rådighed. Symptomerne fortælles og demonstreres hos en gruppe indvandrere i samvær med deres kære og hjælpesystemet i Gellerup. Demens hos indvandrere opleves som tabu som i den øvrige befolkning. Det er derfor nødvendigt med oplysning og opsøgende virksomhed.  

I den muslimske kultur lægges stor vægt på lægens rolle. Vi følger patienten på besøg hos lægen, som taler med patienten og foretager en neurologisk undersøgelse. Vi ser, hvordan en CT-scanning og elektrokardiogram foretages, og hvordan en specialist informerer om diagnosen. En demenskoordinator kommer på besøg i hjemmet for at støtte og vejlede familien, og en visitator visiterer til socialt samvær i daghjem for at vedligeholde kompetencer og aflaste den belastede familie. Det vises også, at der kan blive behov for plejebolig.

Videoen kan anvendes til oplysning til grupper af indvandrere og flygtninge som optakt til en diskussion sammen med en lokal demenskyndig. Der er nok størst chance for at få kvinderne i tale, men mændene skal på banen for at sanktionere, at der søges læge. Forhåbentlig vil oplysningen give familier med demensproblemer mod til at søge hjælp hos læge og hjemmepleje, men jeg kan blive bekymret for, om kommunerne er parate til udfordringen, så demente med indvandrer- og flygtningebaggrund kan få de rette tilbud på dag- og plejecentre.  

Videoen kan rekvireres på dansk, engelsk, farsi, arabisk, tyrkisk og somalisk. Vi møder især tamilere og bosniere i Ikast Kommune og kunne derfor ønske videoen på deres sprog, selvom det er vores erfaring, at de er gode til dansk.

Lena Baungård, sygeplejerske og demenskoordinator i Ikast Kommune.