Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Dilemma: Karen Kedelig

Sygeplejersken 2004 nr. 35, s. 50

Af:

Jette Bagh, cand.cur., fagredaktør

dilemma%2035%202004Illustration: Bodil Molich

Syv år som aftenvagt på medicinsk afdeling. Loyal og pligtopfyldende. Ikke en person, som gør stads af sig selv. Sådan er Karen. Nogle af de andre sygeplejersker kalder hende Karen Kedelig.

Første søndag i advent har Karen vagt, og hun beslutter sig for, at de 22 patienter på afdelingen skal mærke, at det snart er jul, så hun bager en stor bradepandekage med æbler, mandler, kanel og sukker. Hun bakser den ind i sin lille bil og kører hen til sygehuset. Da hun kommer op på afdelingen, stiller hun kagen i køkkenet og går ind for at få rapport. Et øjeblik senere kommer hendes kollega ind på kontoret. ”Hvem har bagt kage, er det Andersens kone?” spørger hun.

”Næh, det er mig,” svarer Karen. ”Jeg syntes, patienterne skulle have det lidt godt her første søndag i advent.”

Men hendes kolleger er ikke enige. De falder over Karen og kritiserer hende for at gøre for meget for patienterne. Kagebagning hører ikke med til jobbet og giver ikke kvalifikationstillæg. Karen føler sig ramt. Hun bagte den kage i den bedste mening. Dagen efter ringer hun til sin oversygeplejerske og fortæller hende om bradepandekagen. Oversygeplejersken lytter og siger

Hvad synes du, oversygeplejersken skal sige?

Kommentarer i Sygeplejersken nr. 1 2005

Engageret medarbejder

Sikke en omsorgsfuld, medmenneskelig og engageret Karen Kedelig - at glæde patienterne i juletiden. Mon ikke Karens kolleger finder det forkert, at Karen bager en kage, fordi de i forvejen synes, hun er kedelig og lidt udenfor? De er sikkert irriterede, fordi Karen kom på ideen før dem selv - og oven i købet fik overskud til at udføre den i praksis.

Måske havde ingen undret sig, hvis en vellidt kollega havde gjort det samme. Ja, måske havde en vellidt kollega endda fået anerkendelse og ros for sin gerning udi bagekunsten.

Kirsten Marie Knudsen, sygeplejerske, ansat på geriatrisk afdeling, Haderslev Sygehus 

Giv kagen til kollegerne

Karen går til oversygeplejersken. Og hvordan kan det dog være, hun ikke går til nærmeste leder? Stoler hun mon ikke på hendes tæft og loyalitet?

Jeg tror, oversygeplejersken vil sige: ”Det var en meget sød tanke og gerning, men har du tænkt på, at en medicinsk afdeling ofte er fyldt op af diætkrævende patienter? Rent professionelt burde du have sagt til din afdelingssygeplejerske, hvad du havde i tankerne. Hun ville ganske givet også være grebet af den gode ide og den stille intuition.

Det er skønt at være utraditionel, og det er slet ikke umuligt at få den slags kreative indslag udført fra køkkenet. Her kunne man have fremstillet noget, der var tilpas for alle patienter, så ingen bliver snydt. At du selv har bagt, er vældig fornemt; men det hører ikke hjemme på hospitalet. Man er glad for at gøre gavn for patienterne, og det er vældig i tråd med jobbets mål; men man er altså ikke i familie med de syge, og det er klogt at adskille private gøremål fra jobbets.

Lad dine kolleger få kagen, og lad dem se, at du også tænker på dem i adventstiden. Det kan være en god indgang til et andet og mere spændende kollegialt samspil. Tænk, om de vidste, at du var verdensmester i kager til f.eks. personaleudflugten!

Benedikte Folkmann Jensen, gruppeleder, ansat i Hjortshøj Lokalcenter 

Mangel i sygeplejen

At det skulle være et etisk problem at servere en hjemmebagt kage til patienternes aftenkaffe, er svært at få øje på.

Uden at gøre det yderligere problematisk må der i en drøftelse med det øvrige personale findes frem til en fornuftig fremgangsmåde i lignende situationer.

For det er vel ikke sådan, at sygeplejen under den udvikling, der sker med dokumentation, beskrivelser, kvalitetssikring mv., har fjernet sig fra det at være hos patienten og yde omsorg, den medmenneskelige omsorg. I så fald mangler der en del i total sygepleje.

Er der frustrationer i arbejdet i gruppen/kollegaforhold, osv. - ja, så er det jo typisk, at man falder over en bagatel og gør den til et problem. Her må oversygeplejersken træde i karakter og søge at få disse forhold frem i lyset.

Elna Andersen, pensioneret afdelingssygeplejerske