Sygeplejersken 2007 nr. 2, s. 45

Frihed giver gode læseoplevelser

Keld Kjeldsen, Lars Peter Nielsen, Niels Anker Peterslund, Michael Tvede (red.)

Infektionssygdomme og mikrobiologi

København: Akademisk Forlag 2006
440 sider, 399 kr.

SY-2007-02-45aDer findes lærebøger, og der findes opslagsbøger. Engang imellem bliver man præsenteret for et værk, som kombinerer begge dele på en god og overskuelig måde. Et sådant værk er "Infektionssygdomme og mikrobiologi." Bogen er velskrevet og giver et udmærket indblik i de kliniske specialers vigtigste infektionsmæssige problemstillinger. Tabeller, figurer og illustrationer er talrige og overskuelige.

Billedmaterialet er derimod af en mere uensartet kvalitet. Der er fotos, der, både i størrelse og farvenuancer er så reducerede, at de lige så godt kunne have været udeladt. Som altid, når der er flere bidragydere til et bogværk, bliver værket præget af den enkelte forfatters vægtning af stoffet og af måden, stoffet fremstilles på. Det er bestemt ikke et minus ved bogen.

Tværtimod står man med et værk, som både i form og indhold fremstiller faglig viden som gode læseoplevelser. Der er fortælleren, som gør sit stof levende med dramatisk sans og historiske islæt. Faktaformidleren går lige til sagen. Lars Peter Nielsen stiller spørgsmålet "Hvad er et virus?" Det er vi mange, der kunne tænke os at vide, og ikke mindst, hvor kommer virus oprindelig fra, når vi ved, at det kun kan formere sig i levende celler?

I afsnittet om "Infektionshygiejne" får man indimellem oplevelsen af på-vej-ud-ad-døren-dossier. "Husk handsker," formanes det i afsnittet om "Rengøring af rum." Der mangler kun udråbstegnet. Denne litterære mangfoldighed får én til at fundere over, om værker af denne type bør formidles efter en fast skabelon. Fordelen kunne være, at forfatterne ville gå mere systematisk til værks, og at elementer, man som læser finder væsentlige, ville være behandlet mere udførligt.

Til gengæld ville man sikkert få en kedelig bog ud af det. Hvad "Infektionssygdomme og mikrobiologi" mangler i stram systematik, opvejes af den frihed, forfatterne har fået til at formidle deres respektive emner, og det er netop denne ytringsfrihed, der giver den gode læseoplevelse.

Ideen med at trække de vigtigste problemstillinger op i faktabokse suppleret med spørgsmål og svar til selvevaluering leder utvivlsomt læseren ind på klinisk relevante problemstillinger, men samtidig løber man risikoen for, at læseren ukritisk deler forfatterens vægtning af stoffet.

Sygehistorier som introduktion til de enkelte afsnit kan ligeledes være et udmærket pæ-
dagogisk redskab, men spørgsmålet er, om der ikke også her sker en vægtning eller ensretning af læserens bearbejdning af stoffet?

Redaktionens hensigt har været at formidle en praktisk orienteret vejledning for alle, der arbejder med infektionssygdomme. På nær de nævnte skønhedsfejl er det lykkedes at skabe et vægtigt bidrag til den ellers sparsomme litteratur om infektionssygdomme.

Bogen kan varmt anbefales til sygeplejestuderende, og den vil utvivlsomt kunne være til glæde for en række andre faggrupper inden for sundhedsvæsenet.

Af William Smith, hygiejnesygeplejerske ansat på Heilsuverk Føroya.