Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Ryd op

Depotrummet. Gamle computerskærme, overflødige ledninger, udrangerede kørestole og støvet, fejlplaceret udstyr fylder op i depotrummet. Rod er en risiko for patienterne. Det kan føre til fejltagelser og forsinkelser.

Sygeplejersken 2009 nr. 23, s. 30

Af:

Susanne Bloch Kjeldsen, journalist

SY-2009-23-31
Illustration: Nathalie Nystad

"Vi mangler depotplads." Sådan lyder et typisk svar fra de sygeplejersker, som Selskab for Patientsikkerhed har spurgt om deres fysiske arbejdsbetingelser. Depotrummene er overfyldt med blodtryksapparater, infusionspumper, kørestole og andet medicinsk udstyr og hjælpemidler. En del af tingene er ikke længere i brug, fordi depotrummet er alles rum, som ingen har ansvaret for.

Rod forringer patienternes sikkerhed. Uorden er et forstyrrende element, der fører til afbrydelser, forvirring, stress og træthed blandt sygehuspersonalet, og det kan igen føre til misforståelser og spildtid. Til sammen udgør det en risiko for patienterne.

Dansk Selskab for Patientsikkerhed har udgivet bogen "Orden og overblik", der skal inspirere sygehusafdelinger til at rydde op og skabe systematik.

SÅDAN FÅR DU STYR PÅ DEPOTRMMET EFTER 5S-METODEN

Sortér

To personer afsætter to timer på en fastlagt dag til at gennemgå depotrummet. Start med at fotografere rummet, så I har et før-foto.

Selve sorteringen går ud på at sætte farvede post-it-sedler på ting, der er overflødige. Fejlplacerede ting får en anden farve post-it-sedler. Er du i tvivl, så følg devisen "When in doubt, move it out" - altså ud med det. Derefter skal tingene enten på fjernlager, genplaceres et andet sted, gives til andre, eller kasseres.

Et godt princip for indretning af et depotrum er: Der skal være en plads til alt, og alt skal være på sin plads. Udarbejd evt. en skitse af den nye organisering af rummet. Én løsning går ud på at inddele rummet i zoner med hver sin farve. Blå til akutte situationer. Gul til dagligdags funktioner. Grå til de ting, der bliver brugt af og til. Sørg for at placere tunge ting lavt og skaf en sikker skammel eller stige til ting højt oppe. Invitér dine kolleger til at teste rummet.

Støv af

Du skal ikke trække i rengøringstøjet. Derimod handler "Støv af"om at lave planer og procedurer for, hvordan depotrummet altid er ryddeligt, og udstyret er rent med udgangspunkt i de opgaver, rengøringspersonalet løser. Er der f.eks. taget højde for rengøring af skabe, procedurebakker og udstyr" Lav en tjekliste for, hvordan en enkelt person på få minutter kan inspicere, rette op og bringe på plads og i orden.

Standardisér

Standardisering skal forhindre, at depotrummet umærkeligt og over tid sander til. Tag et foto af det ordnede depotrum for at vise, at "sådan skal her se ud". Sørg for mærkater og skilte, der viser, hvor ting hører hjemme. Hæng tjeklister op, hvor man krydser af, når rummet er tjekket.

Selvdisciplin

Skab en kultur, hvor det giver mening at opretholde systematik og standardisering som en naturlig del af dagligdagen. Det er sværere, end det lyder i en kultur, hvor patienter og pårørende kommer først, og oprydning opleves som sekundært. Et vigtigt element er, at personalet oplever, at klar logistik betyder færre afbrydelser, forglemmelser og misforståelser og dermed øget patientsikkerhed.

Læs mere om 5S-metoden i bogen "Orden og overblik", som du kan bestille på info@patientsikkerhed.dk eller downloade på www.patientsikkerhed.dk