Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Buddy styrker koncentration om patienten

Sygeplejersker på Bispebjerg Hospital deltager i udviklingen af en selvkørende robot, som giver mere tid og nærvær hos patienten. Robotten bringer sygeplejerskerne de remedier, de skal bruge f.eks. ved indlæggelse.

Sygeplejersken 2023 nr. 14, s. 19-21

Af:

Ulla Abildtrup, Journalist

62017933

Foto:

Kasper Løftgaard

Robotten ’Buddy’ er selvkørende, men kan styres af personalet, hvis den for eksempel går i stå midt på gangen.

Det vrimler med mennesker i indgangen til Akut Neurologisk Modtagelse på Bispebjerg Hospital. Patienter, pårørende og medarbejdere er på vej ud og ind eller står i samtale ved receptionen foran personalerummet.
Pludselig begynder en dropvogn, som ligner et højt skuffedarium, at bevæge sig ud fra væggen og køre ned ad gangen. Vognen navigerer selvstændigt, men en smule slingrende for at undgå at støde ind i nogen og standser ved en patientstue i den anden ende af gangen.

Her venter en sygeplejerske, som har tilkaldt dropvognen via en tablet på stuen, fordi hun har brug for nogle af de ting, den indeholder. ”Alt til blodprøver”, ”EKG-elektroder og BT manchetter”, ”mundpleje” og ”GUSS” står der bl.a. på skufferne.

Hjælp fra DTU-studerende
Klinisk sygeplejespecialist Johanne Laursen Lykke og oversygeplejerske Bente Morrison er projektledere på den kliniske udvikling af den selvkørende dropvogn kaldet Buddy, som kan assistere sygeplejersker med transportopgaver.

”Vi blev kontaktet af en gruppe studerende fra DTU for tre år siden, som spurgte, hvordan de kunne hjælpe et presset sundhedsvæsen. Det havde vi mange gode idéer til,” ler Bente Morrison.

Sygeplejerskerne ville f.eks. gerne have hjælp til at rede senge, men sengeredning kunne de studerende ikke klare. Efter eksamen vendte de dog tilbage som medstiftere af startup-virksomheden Yuman.

”De havde fået idéen til en robot, der kunne indeholde nogle af de remedier, vi hele tiden skal bruge til patienterne. Men de havde brug for vores viden og feedback til at videreudvikle robotten,” fortæller Johanne Laursen Lykke.

Afdelingen indgik en kontrakt med Yuman og hospitalets Behovsfabrik for perioden marts til august 2023, hvor robotten blev videreudviklet på afdelingen.

62017940

Robotten indeholder alle de ting, som sygeplejerskerne skal bruge i forbindelse med en indlæggelse. Det er f.eks. blodtryksmanchet, blodprøveglas, remedier til dysfagitest og samtykkeerklæring.

Foto:

Kasper Løftgaard

Kort afstand til problemløser
Johanne Laursen Lykke mener, det er vigtigt, at medarbejdere på hospitalet er med til at understøtte iværksættere for at få udfordringer løst.

”Meget velfærdsteknologi kommer som en færdig pakke uden mulighed for at præge det. I projektet her kommer vi ind i maskinrummet og samarbejder med udviklerne om, hvordan teknologien kan understøtte arbejdsgangene på afdelingen,” forklarer hun.

Som et eksempel peger hun på en rød knap med et spørgsmålstegn og ordet ’Hjælp’ på skærmen på Buddy.
”Når vi trykker på den, kommer vi i direkte kontakt med udviklerne, og de går i gang med at undersøge, hvad der er i vejen med Buddy. Kan de ikke løse det på afstand, kommer de fysisk ud på afdelingen. Det er jo en kæmpe fordel, at der er så kort afstand fra problem til problemløser,” mener Johanne Laursen Lykke.

Involvering skaber ejerskab
Robotten Buddy har ændret sig mange gange i løbet af projektperioden. Hastighed, farve, lys og lyd har f.eks. været drøftet, og indholdet af skufferne har været igennem mange overvejelser:

”Vi har involveret en stor del af vores kolleger for at skabe ejerskab til robotten og få gode idéer og input,” siger Bente Morrison.

I begyndelsen indeholdt skufferne lidt af alt, men noget viste sig at være mindre nødvendigt end andet og er i dag sorteret fra.

”Vi har bl.a. frasorteret bukser og t-shirt til patienterne, men vi har til gengæld inkluderet høretelefoner til fjernsynet, som mange patienter er glade for at bruge. Desuden indeholder Buddy i dag også alt til synkevurdering. Lige fra Mariekiks og teskeer til sterilt vand, som vi ellers skal bruge tid på at samle sammen,” forklarer hun.

Behøver ikke forlade patienten
Johanne Laursen Lykke fremhæver, at Buddy giver sygeplejerskerne mere tid til at være ved patienten og fordybe sig.

”Når Buddy kommer med de ting, vi skal bruge, slipper vi for at skulle forlade patienten og gå ud på gangen, hvor vi tit bliver forstyrret af nogen, som lige vil spørge om noget, og som selvfølgelig ikke ved, at vi faktisk er optaget af en patient,” fortæller hun og fortsætter:

”Det går ud over koncentrationen, når man skal hente alt muligt. Først er det måske en blodtryksmanchet og et blodprøveglas, bagefter skal man måske hente en dysfagitest og derefter en samtykkeerklæring. Ved indlæggelse er der mange procedurer og remedier, der skal hentes, og derfor har vi nu pakket Buddy til at indeholde alt til en indlæggelse. Det giver færre afbrydelser, og sygeplejersken kan blive hos patienten, samtidig med at hun skal gå færre skridt på en vagt og bære mindre.”

Johanne Laursen Lykke mener, at Buddy i flere sammenhænge kan være med til at forbedre det fysiske arbejdsmiljø:

”Nogle gange står vi med en patient, der skal forflyttes. I journalen står der, at patienten godt kan selv, men vi kan se, at det ikke rigtig går. I sådan en situation ved vi, at det kan være svært at ’huske’ at bruge de rette forflytningshjælpemidler hver gang, men når Buddy står lige ved siden af med et grønt glidestykke i skuffen, er det rigtige valg nemt.”

62017947

"Det går ud over koncentrationen, når man skal hente alt muligt."

Johanne Laursen Lykke
klinisk sygeplejespecialist

Søger penge til flere robotter
Buddy er under stadig forandring. Akut Neurologisk Modtagelse har nemlig valgt at fortsætte samarbejdet med iværksætterne efter testforløbet.

”Vi søger faktisk om penge til flere Buddies, for selv om der har været børnesygdomme, kan vi se idéen med robotter som den. Det gælder især, når vi flytter til et nyt supersygehus, hvor der er mange flere enestuer og derfor meget længere gange. Der kommer vi virkelig til at spare nogle skridt,” siger Bente Morrison.

Hun drømmer om Buddies med forskelligt indhold. Én kan f.eks. køre rundt med rent linned og tage det snavsede med væk fra patientstuerne, en anden Buddy kan måske komme med mad og tage sig af beskidt service. Bente Morrison oplever også, at sygeplejerskernes samarbejdspartnere som fysio- og ergoterapeuter er begyndt at vise interesse for at bruge Buddy.

To lejre
Blandt sygeplejerskerne er holdningen til den nye teknologi generelt positiv.

”Ingen er imod, men nogle er hurtigere til at indarbejde en robot som Buddy i deres arbejdsgange end andre. Det handler om vanens magt, og når Buddy har været ustabil et par dage, skal vi gøre meget ud af at motivere, når den kommer tilbage i drift, for at fastholde brugen af den,” siger Bente Morrison.

Sygeplejerske Mathilde Petersson Hansen er en af dem, der bruger Buddy tit:

”Jeg bruger den flittigt ved indlæggelser, og dem har vi jo rigtig mange af, da liggetiden her er 0,7 døgn i gennemsnit. Så kan jeg være mere nærværende. Buddy er især rar at have, når patienten ligger på en stue langt væk fra de ting, man ellers skulle hente forskellige steder.”

Hendes kollega Olivia Bering-Jensen Wermund-Nuppenau har haft nogle uheldige oplevelser med Buddy, fordi forbindelsen til internettet forsvandt, eller den stoppede midt på gangen. Heldigvis kan personalet køre Buddy til siden manuelt, og patienterne er meget positive overfor Buddy.

Oversygeplejerske Bente Morrison er enig i, at stabil drift er afgørende for, om medarbejderne vil bruge robotten:

”I denne proces er vi blevet meget opmærksomme på, hvor vigtigt et tæt samarbejde med bl.a. vores IT-afdeling er.”

Tema: Kunstig intelligens

Læs artiklerne i dette tema om kunstig intelligens