Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Direkte livline om håndleddet

Når en plejehjemsbeboer bliver indlagt på Akutafdelingen på Kolding Sygehus, har vedkommende et armbånd på med plejecentrets navn og telefonnummer. Det sikrer et mere sammenhængende forløb.

Sygeplejersken 2023 nr. 14, s. 29

Af:

Diana Mammen, Journalist

62017943

Foto:

Michael Drost-Hansen

Da en 84-årig hukommelsessvækket borger kom ind på Akutafdelingen i Kolding, havde sygeplejerske Ditte Kjær Orbesen svært ved at finde ud af, hvad problemet var. Men på fem minutter havde hun haft borgerens plejecenter i røret og fået info om, at han ikke gik på toilettet, ikke spiste som vanligt og havde klaget over ondt i maven.

Takket være armbåndet. Armbåndet er et nyt tiltag, som minder lidt om de armbånd, man kender fra festivaler. Når en ældre borger fra et plejecenter bliver indlagt, giver en ansat fra plejecentret borgeren armbåndet på og skriver navn på plejecenteret og telefonnummer på den rette kontaktperson. Det var det nummer, Ditte Kjær Orbesen havde ringet til.

”Ved at få fat i en person, som kender patienten, kan vi få den viden, vi har brug for. I det her tilfælde kunne patienten ikke selv udtrykke smerten. Armbåndet gav os mulighed for nemt og hurtigt at få kontakt til én, der kunne fortælle os, hvad der var galt,” siger Ditte Kjær Orbesen.

Viden på tværs af sektorer
Hun er også tværsektoriel koordinator, og det var netop på et møde mellem hende, ledelsen fra Akutafdelingen og lederne fra Plejecentrene i Kolding Kommune, at idéen til armbåndet opstod.

”Det var et lille forbedringsprojekt, vi tænkte, kunne have stor værdi for vores borgere og patienter, samtidig med at det giver en god relationsdannelse på tværs af sektorerne. Vi mærker tydeligt hos os på sygehuset, at det giver så god mening, at vi har en direkte livline til det personale i kommunen, der kender de her borgere.”

Armbåndene blev indført i marts med stor succes. For før var det svært at få den nødvendige viden.

”Generelt er vi udfordrede i at vidensdele på tværs af sektorer pga. bl.a. it-systemer. Men efter at have taget armbåndene i brug går vigtig information ikke tabt,” siger Ditte Kjær Orbesen, som oplever, at hendes kollegaer i kommunen også er glade for ordningen. Armbåndet er nu udbredt til Middelfart og Vejen kommune.

Sådan gør du

  1. Tag kontakt til kommunen eller en oversygeplejerske på akutafdelingen.
  2. Lad ledelsen i kommunen stå for at indkøbe armbånd.
  3. Hav altid armbånd inden for rækkevidde. I din taske, lomme el.lign.
  4. Fjern tvivl og få ledelsen til at informere alle om, hvad idéen med armbåndet er