Sygeplejersken
Faglig kommentar: Kørekort til kardex
Selv den største maskinstormer bliver i nær fremtid tvunget til at sætte sig til tastaturet ved computeren, for den elektroniske patientjournal vil snart blive en realitet, og det skal sygeplejersker ikke begræde, men glæde sig til.
Sygeplejersken 2000 nr. 4, s. 31
Af:
Jette Bagh, cand.cur., fagredaktør
Du tilhører en generation, der ikke engang kan stille et digitalt vækkeur,'' sagde den altid sortklædte web-redaktør køligt, mens han iagttog mine forsøg på at tæmme en computer.
For ham er Internet vejen til demokrati og computeren et redskab til øget frihed. Mere fleksibel arbejdstid, mulighed for selv at tilrettelægge arbejdet og mange globale kontakter er nogle af de muligheder, han nævner i sin hyldest til IT.
Sygeplejersker har det meget forskelligt med computere og Internet.
Nogle indtaster med stor selvfølgelighed deres password, surfer hjemmevant rundt på Nettet og søger litteratur om alt fra sondemad til selvhjælpsgrupper. De er godt rustet til det nye årtusinde.
Andre får derimod klamme håndflader og sved på overlæben, når de sætter sig til computeren, eller de sætter sig slet ikke derhen, fordi de regner med, at der vil komme gnister ud af alle taster, hvis de trykker forkert. De må have et kørekort. Ikke til bil eller motorcykel, men til pc.
Synlig sygepleje
Sygeplejersker vil ikke ret meget længere betjene sig af løsark, der klemmes ned under stamkortet i kardex-systemet, eller af sygeplejejournaler, der er udarbejdede helt forskelligt fra amt til amt eller fra sygehus til sygehus. Sårbare systemer, der ofte er udstyret med mange papirlapper og huskesedler, og som glimrer ved deres mangel på overskuelighed.
Regeringens oplæg ''National strategi for IT i sygehusvæsenet 2000-2002'' lægger op til, at den elektroniske patientjournal (EPJ) snart bliver en realitet på alle landets sygehuse. Hensigten er at binde patientforløb sammen, så patientens vej gennem systemet præges af effektiv kommunikation. Det sker ved, at personalet i sundhedssektoren får adgang til relevant information om patienten på tværs af systemerne.
Målet er, at patienten oplever, at et besøg hos egen læge hænger sammen med den følgende røntgenundersøgelse, forundersøgelse, indlæggelse, operation og senere ambulante kontrol. At han ikke skal gentage de samme oplysninger 117 gange, at prøver og undersøgelser kan ses samlet i EPJ, og at sygeplejen ikke fortaber sig i det uvisse eller mangler væsentlige detaljer for at være forståelig. At sygeplejen bliver en synlig brik i et ordentligt forløb.
Det vil kræve en vis grad af standardisering, men den tanke er ikke ny. Der er allerede mange steder udarbejdet standarder og skemaer til brug i sygeplejen, og de vil kunne tillempes EPJ og bruges lokalt, hvor der er behov for dem.
Det lyder jo besnærende alt sammen, men hvad med omsorgen vil nogle sygeplejersker sige. Den skulle der faktisk blive mere tid til, for sygeplejejournaler er en tidsrøvende beskæftigelse, sådan som de er udformet i dag. Sygeplejen skal dokumenteres, og hertil anvendes der lang tid ved skrivebordet og stræbercreme/karriereblæk i store mængder. Alligevel står resultatet sjældent mål med anstrengelserne.
''Spiser sparsomt, rp. diætist, kommer d. 28.01.'' er blot et enkelt eksempel blandt mange. Hvad vil det sige at spise sparsomt? Hvad har sygeplejerskerne gjort ved det? Hvad vejer patienten? Har hun tabt sig? Sætningen afføder flere spørgsmål end den giver svar, og eksemplet er ikke enestående.
IT uden angst
Projekt EPJ kræver risikovillig ledelse i sundhedssektoren, for det vil blive nødvendigt at bryde med hierarkier og beslutningsmønstre, der har betydet privilegier for nogle og tunge arbejdsgange for andre. Strukturen vil ganske enkelt blive fladere. Det vil også kræve ledere, der tør stå ved behovet for efteruddannelse af personalet, for det vil ikke gavne projektet, hvis det bliver imødeset med angst og bæven. Sygeplejersker skal vide, hvordan EPJ bruges, og IT må have en fast plads i grunduddannelsen, så der sker en tilvænning til skærm og tastatur allerede her.
Set med patientøjne er det vigtigt, at datasikkerheden er på plads, så følsomme og fortrolige oplysninger ikke misbruges. Sundhedsstyrelsen arbejder på en vejledning om dette i øjeblikket.
Et af målene for sygehusvæsenet er høj brugertilfredshed, og sygeplejersker kan bidrage til tilfredsheden ved at gå til EPJ med entusiasme og kollektivt smide karriereblækket langt væk.