Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Snus til det fremmede - det er det værd

Spanske sygeplejersker mente, at vi i Norden taler patienterne til døde. I Bulgarien oplevede studerende en mangel på hygiejne, der forfærdede dem. Et kort, sygeplejefagligt udvekslingsophold i udlandet kan åbne danske sygeplejestuderendes øjne for kulturelle forskelle og deres betydning for sygeplejen.

Sygeplejersken 2004 nr. 2, s. 24-26

Af:

Mette Bønløkke, sygeplejerske, MPH

SY_2004_01_24_01Illustration: Jørgen Saabye

Hvad kan en sygeplejestuderende egentlig få ud af et kort, sygeplejefagligt udvekslingsophold i udlandet?

Ikke så lidt, er vores erfaring i Sygeplejeskolernes Enhed for International Udvikling og Koordination i Århus Amt.

Studerende fortæller samstemmende, at det har været meget lærerige oplevelser. De har fået øjnene op for kulturelle forskelle og deres betydning for sygeplejen. De har set sygeplejersker i funktioner, roller og positioner, de ikke er vant til. Oplevelser, som har givet dem noget at tænke over. De har fået noget at spejle dansk sygepleje i, et redskab til at forholde sig kritisk nuanceret til dansk sygepleje.

European Nursing Module

Siden 1996 har Sygeplejeskolen i Silkeborg været med i European Nursing Module (ENM) sammen med Sygeplejeskolen i Storstøms Amt. I 2001 valgte de tre sygeplejeskoler i Århus Amt (Randers, Århus og Silkeborg) at slå sig sammen om det internationale arbejde. ENM blev således et tilbud til alle amtets sygeplejestuderende.

European Nursing Module blev startet i 1994 på baggrund af et ønske om samarbejde mellem europæiske institutioner, der varetog grunduddannelsen af sygeplejersker - et netværk uden for rammerne af EUs daværende grænser. I dag deltager 25 institutioner fra landene Bulgarien, England, Estland, Finland, Norge, Rusland, Rumænien, Schweiz, Spanien, Sverige og Danmark aktivt i netværket.

Hensigt og mål

Udvekslingsprogrammet har både et sygeplejefagligt, et sygeplejekulturelt og et kulturelt sigte. De studerende skal udvikle deres opmærksomhed over for den kulturelle indflydelse på sundhed, velfærd og professionel sygepleje. Multikulturel viden og erfaring skal udvikles, og den studerende skal gerne med tiden demonstrere denne bevidsthed og tolerance over for andre kulturer i det daglige arbejde. Der er formuleret konkrete læringsmål som redskab for den studerendes læring under opholdet.

To uger i udlandet

Modulet koordineres centralt, og studerende placeres i uddannelsesinstitutionerne, så flere lande er repræsenteret samtidigt. De studerende opnår derved flere kulturelle indtryk og måder at forstå sygepleje på. De studerende anvender, hvad der svarer til fire studieuger, på modulet. Den første uge er forberedelse, hvor de studerende sætter sig ind i målene for modulet, kulturen, sygeplejekulturen i værtslandet, deres egen uddannelsesstruktur, sygeplejekultur og sundhedsvæsen.

Under udvekslingen har de studerende status som observatører. Denne rolle forbereder de studerende sig også på. De skal kunne tåle distancen som tilskuer for at forstå muligheden for at se detaljeret og med overblik.

De næste to uger tilbringes i praktik i udlandet. Den fjerde uge tilbage i hjemlandet anvendes til formaliseret evaluering og afrapportering, hvor de studerende på forskellig vis delagtiggør deres egen institution i oplevelser og erfaringer med udvekslingen. Første og fjerde uge kan afvikles samtidig med, at den studerende følger studiets øvrige planlagte uddannelsestilbud.

Krav til institutionerne

Medlemmerne af ENM skal udarbejde introduktionsmateriale om deres institutioner, som den studerende kan bruge som baggrund for at vælge udvekslingssted. Et program for opholdet med sygeplejefaglige og kulturelle tilbud tilsendes den studerende før afrejse. Under opholdet afvikles ”Reflective Sessions,” hvor oplevelser, erfaringer, værdier, forskelle og ligheder diskuteres med baggrund i de studerendes ”Reflective Diaries” - en obligatorisk dagbog. ”Host Students” fra værtsinstitutionen skal tage sig af de studerende og introducere dem til livet som studerende i det pågældende land.

Positive erfaringer

Erfaringerne med studerendes deltagelse i ENM er meget positive. Målene nås, og de studerende kommer hjem rige på både faglige og personlige oplevelser. De studerende rejser ud som repræsentanter for deres institution og for dansk sygepleje, og det ansvar tager de på sig og vokser af.

Som oftest er de studerende glade for at være danske sygeplejestuderende. De oplever, at de har gode uddannelsesmuligheder, gode forhold for vejledning og for konstruktiv drøftelse af sygepleje. De har også fået øjnene op for, at noget kan være anderledes.

Studerende i Spanien kom hjem og var imponerede af den høje kvalitet i den tekniske sygepleje. Til gengæld så de ikke megen kommunikation mellem plejepersonalet og deres patienter. Information, før man gik i gang med procedurer, eksisterede

Side 25

ikke. De oplevede også, at de spanske sygeplejersker mente, at vi i Norden taler patienterne til døde.

I Bulgarien oplevede studerende en mangel på hygiejne, der forfærdede dem. Procedurer, de var opdraget til krævede handsker, blev gennemført uden. Handsker var til rådighed, men blev ikke brugt. De oplevede selv, at de ved at tale om dette, fik sygeplejerskerne til at tænke anderledes om at beskytte sig selv og patienterne. De oplevede også, at det var svært ikke at kunne beherske det lokale sprog, når der nu var noget vigtigt at argumentere for. Engelsk slog ikke til hos de bulgarske sygeplejersker.

Generelt siger evalueringer fra samtlige studerende i netværket,

Side 26

at de lærer om observation, om vigtigheden af at kunne kommunikere, om forskelle og ligheder, at kultur påvirker det professionelle arbejde, og at refleksion er vigtigt, når man skal lære.

En oplevelse

At modtage sygeplejestuderende fra udlandet har været en positiv oplevelse. Både fordi de studerende oplever, at de lærer meget, og fordi vores samarbejdspartnere i praktikken ser det som en spændende og vigtig opgave. Det giver god vejledning og væsentlige oplevelser.

De studerende udtrykker selv en oplevelse af, at de har lært noget personligt af at være på udveksling. Det har været en oplevelse, det har været sjovt - ofte hårdt - men det har været det værd. Alle har anbefalet det på trods af, at det kan være dyrt - økonomisk støtte søges bl.a. hos Dansk Sygeplejeråd (særligt ansøgningsskema downloades via www.dsr.dk). Ofte har kommentarer fra lærerne været, at de studerende har fået mere faglig selvstændighed og modenhed og forholder sig mere konstruktivt kritisk end førhen til de problemer, de møder.

Kulturel forståelse

Set i lyset af, at vi lever i en verden med åbne grænser, påvirkning fra udlandet og et krav om internationalisering som en del af unges uddannelse, er udveksling et vigtigt element i udviklingen af kulturel forståelse. I sygeplejen er mange af patienterne fra andre kulturer. Generelt har de studerende ikke de store problemer med at forstå og kommunikere med patienter fra Danmark med en dansk kulturbaggrund - også selvom de stammer fra en væsentlig anden subkultur end de selv. Sproget er fælles, og umiddelbart er det muligt at forstå den kodeks, der tales og handles ud fra - den fælles historie, kultur, opdragelse, skole etc., der kaldes dansk. Alligevel er vi godt klar over, at ethvert menneske er sin egen og opfatter verden helt på sin egen måde.

Drejer det sig om mennesker fra en anden kultur, vil meget også være både fælles og forskelligt: Det kan være politisk ståsted, musiksmag, syn på, hvad det er væsentligt at lære sine børn, der er det fælles, mens kodeksen, hvorfra dette fællesskab stammer, er forskellig.

Problemet er blandt andet, at det, der er fælles, ikke virker nær så åbenbart, som når det gælder danske patienter med dansk kulturbaggrund. Måske er det udseendet, der skaber de umiddelbare forskelle, måske er det vores egen selvforståelse. En sygehusafdeling ser ikke meget forskellig ud, om man er i Syd-, Øst- eller Nordeuropa. Men tilrettelæggelsen, begrundelserne og selve sygeplejen er det - og ofte i høj grad. Det er alt sammen et vigtigt redskab at have med sig i sit professionelle liv som sygeplejerske, uanset hvor sygepleje praktiseres. 

Udveksling for sygeplejersker

ENM giver mulighed for samarbejde ud over udvekslingsprogrammet for studerende.

Mange institutioner har etableret gensidige aftaler om blandt andet lærerudveksling og studenterudveksling af længere varighed under de europæiske udvekslingsprogrammer Erasmus og Sokrates.

Som noget nyt har vi etableret aftaler om udveksling for sygeplejersker i praktikken i tilknytning til efteruddannelseskurser. Hvis man for eksempel har deltaget i et kursus om sygepleje til patienter med akutte hjertelidelser, er det muligt at komme på besøg på en akut hjerteafdeling med tilknytning til en uddannelsesinstitution fra netværket. Vi håber meget på, at dette tilbud vil kunne give også færdiguddannede sygeplejersker lyst til at tage på udveksling i fremtiden. For ja, der er noget at lære selv på korte faglige besøg i et andet land og i en anden kultur.

http://www.leeds.ac.uk/europeannursing er det muligt at læse mere om ENM

Mette Bønløkke er international koordinator, ansat ved Sygeplejeskolernes Enhed for International Udvikling og Koordination i Århus Amt.
 

Lærerigt ophold i Silkeborg

Louise og Kate kommer fra Brighton. På stationen i Silkeborg modtages de af Lotte og Tine, som skal vise dem livet som sygeplejestuderende i Silkeborg de kommende to uger.

Mandag morgen stiller Louise og Kate på Sygeplejeskolen i Silkeborg. De har i weekenden været rundt i byen og forbi sygehuset. De møder deres vejleder, og programmet gennemgås på modulets sprog, engelsk.

De skal i praktik på en afdeling på sygehuset efter deres eget ønske samt et par dage i hjemmeplejen.

Det danske sprog er vanskeligt. De har allerede opdaget, at det ville have været en fordel med et lille danskkursus, inden de var taget hjemmefra.

To gange under opholdet møder de op på sygeplejeskolen til ”Reflective Sessions,” hvor oplevelser, de har nedskrevet i deres ”Reflective Diaries,” diskuteres.

Det umiddelbare indtryk er, at de har lært meget. Lært, at sygepleje ikke er særlig forskellig i Danmark og England.

Lært, at det er godt med vejledning og godt at skrive oplevelser ned. At det betyder noget at blive spurgt til det, man har arbejdet med i studierne på universitetet. At der er mere tid til at snakke med patienterne i hjemmene - godt for de ældre. At dokumentation også er svært i Danmark.

At de bedre kan lide det tværfaglige samarbejde med sundhedscentrene i primær sundhedstjeneste i England. At det er et problem ikke at kunne tale bare lidt dansk. At det er dyrt at købe mad i Danmark. At de studerende i Danmark arbejder meget for at tjene penge. At det er godt at komme ud og se noget andet, selvom det måske ikke er så forskelligt endda.